Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hilmer skrev:
conny85 skrev:
Hilmer skrev:Skadade flänsar försämrar ju effekten och hindrar luftflödet, men i övrigt är det väl bara att låta det vara om du inte vill byta den.
ajaj då , försökte öppna upp dom skadade som satt ihop men det blir ju nästan en omöjligt uppgift!

Tror det bästa är att du kör nåt medel för att få bort bakterierna och sedan låter det vara ifall du inte ska byta den.
Ja jag spruta på detta idag http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... ng-629360/ och lät de stå och dra i 30min sen spolade jag av med vatten. Sen tänkte jag även köra sån Biltema AC rengöring, men den ska ju stå på golvet och spruta så ska man ha på återcirkulation .. men kan man inte bara spruta den flaskan direkt på Evaporatorn? denna: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... 000031024/
Update: Gick ned och spola igenom "Eva" igen med Virkon S som är ett bakteriedödande medel, 10g i 7dl vatten som jag hällde i en tryckspruta och veva omkring där via hålet. Mycket rann ju ut från dräneringen men var egentligen de som var själv syftet så man "spola" rent överallt. Drog på fläkten på fullt ös och lät den stå i 10min! Nu känns de som man gjort allt man kan när det gäller Eva. Lustiga sen var att batteriet bara tvär dog nästa gång jag skulle starta bilen! bara stod och klicka , trodde först om de hade något med rengöringen att göra men fick hjälp med startkablar och då starta hon direkt , så antar att batteribyte är på sin plats också...
Var nere idag igen och tog en titt på evaporatorn då jag fortfarande tycker de luktar unket och fick mig en shock! Den är i otroligt dåligt skick, Värre än sist såg det ut som (om rengöringsmedlet jag använt oxiderat aluminiumet) den såg nästan vit ut och flänsarna är som kex, tog en liten mejsel och försökte räta ut dom som är som värst skadade och dom bara ramla av och sönder som en bit tunn kexbit :( jag är livrädd att den ska börja läcka freon och spruta runt det omkring i kupen via fläkten! Ser nästan ut som man behöver byta ut den, men jag vet att jag inte kommer klara sånt stort jobb själv. Lämna in skulle kosta 13990kr på bilia :/ Hur skulle ni göra?
conny85 skrev:Var nere idag igen och tog en titt på evaporatorn idag då jag fortfarande tycker de luktar unket och fick mig en shock! Den är i otroligt dåligt skick , den såg nästan vit ut och flänsarna är som kex, tog en liten mejsel och försökte räta ut dom som är som värst skadade och dom bara ramla av och sönder som en bit tunn kexbit :( jag är livrädd att den ska börja läcka freon och spruta runt det omkring i kupen via fläkten! Ser nästan ut som man behöver byta ut den, men jag vet att jag inte kommer klara sånt stort jobb själv. Lämna in skulle kosta 13990kr på bilia :/ Hur skulle ni göra?
Läckage är det nog ingen fara med så länge du inte rotat för jäkla mycket med mejseln och skadat slingorna, kylflänsarna är just kylflänsar och innehåller ingen gas så det är ju ingen fara så sätt att dessa försvunnit eller är skadade.
Då du anser det vara ett för stort jobb att göra själv så har du ju inte så många alternativ kvar, antingen får du ju hitta någon som kan utföra bytet eller så får du låta det vara.
Var i landet befinner du dig?
av Fritzell
Antingen låter du en firma tanka ur köldmediet och inte använda AC:n mer eller så byter du förångare eller så byter du bil.
Kan du låta någon kylgubbe hjälpa dig med köldmediet har jag en teori om att det går att såga upp ett hål med en multimaskin i plasten och trä ur den med lite våld och sedan limma tillbaka plasten. Låter kanske våldsamt men spar sjukt mycket tid om det fungerar.
Hilmer skrev:
conny85 skrev:Var nere idag igen och tog en titt på evaporatorn idag då jag fortfarande tycker de luktar unket och fick mig en shock! Den är i otroligt dåligt skick , den såg nästan vit ut och flänsarna är som kex, tog en liten mejsel och försökte räta ut dom som är som värst skadade och dom bara ramla av och sönder som en bit tunn kexbit :( jag är livrädd att den ska börja läcka freon och spruta runt det omkring i kupen via fläkten! Ser nästan ut som man behöver byta ut den, men jag vet att jag inte kommer klara sånt stort jobb själv. Lämna in skulle kosta 13990kr på bilia :/ Hur skulle ni göra?
Läckage är det nog ingen fara med så länge du inte rotat för jäkla mycket med mejseln och skadat slingorna, kylflänsarna är just kylflänsar och innehåller ingen gas så det är ju ingen fara så sätt att dessa försvunnit eller är skadade.
Då du anser det vara ett för stort jobb att göra själv så har du ju inte så många alternativ kvar, antingen får du ju hitta någon som kan utföra bytet eller så får du låta det vara.
Jag har nog rotat en hel del där men dock enbart på flänsarna och inte nån annanstans. Några slingor vet jag dock inte om jag har råkat rota med , men jag har ju haft mejseln rätt långt in i flänsarna för att räta upp dom så att säga, men Om de börjar läcka så är det ju väldigt skadligt (man kanske bara ska tömma ut AC då man ändå inte behöver den under vintern?). Nä jag förstår dig , jag har ju inte så mycket val :( om man ska ge på sig jobbet själv, måste man ta den till en AC service som tömmer AC först då på köldmedel innan jag kan börja riva?
jag bor i Stockholm , men om någon finns nära ute i landet som kan tänkas göra jobbet för en summa så är jag beredd att åka en bit och på så sätt kan vara med och utföra arbetet och på samma veva lära mig hur man går tillväga.. Jag har mest bara hållit på med Alfa romeo bilar och då enklare små reparationer, aldrig nå sånt här avancerad.
Fritzell skrev:Antingen låter du en firma tanka ur köldmediet och inte använda AC:n mer eller så byter du förångare eller så byter du bil.
Kan du låta någon kylgubbe hjälpa dig med köldmediet har jag en teori om att det går att såga upp ett hål med en multimaskin i plasten och trä ur den med lite våld och sedan limma tillbaka plasten. Låter kanske våldsamt men spar sjukt mycket tid om det fungerar.
Hårda men sanna ord :/ vill egentligen inte byta bilen, har varit en gammal polisbil. Påkostad 115.000kr sedan 2003 och har massor med dokumentation och kvitton och jag bytte senast förra veckan bägge yttre drivknutar, olja + filter tillsammans med ett nytt fint kupefilter med kol på en totalt kostnad om 6500kr :( den går så bra så det är så himla synd att dom lagat och fixat allting förutom den :/
conny85 skrev:
Hilmer skrev:
Jag har nog rotat en hel del där men dock enbart på flänsarna och inte nån annanstans. Några slingor vet jag dock inte om jag har råkat rota med , men jag har ju haft mejseln rätt långt in i flänsarna för att räta upp dom så att säga, men Om de börjar läcka så är det ju väldigt skadligt (man kanske bara ska tömma ut AC då man ändå inte behöver den under vintern?). Nä jag förstår dig , jag har ju inte så mycket val :( om man ska ge på sig jobbet själv, måste man ta den till en AC service som tömmer AC först då på köldmedel innan jag kan börja riva?
jag bor i Stockholm , men om någon finns nära ute i landet som kan tänkas göra jobbet för en summa så är jag beredd att åka en bit och på så sätt kan vara med och utföra arbetet och på samma veva lära mig hur man går tillväga.. Jag har mest bara hållit på med Alfa romeo bilar och då enklare små reparationer, aldrig nå sånt här avancerad.
Slingorna är ju det som kylaren är uppbyggd på, kylflänsarna sitter emellan dessa.
Ja du bör låta en firma ta hand om gasen, tycker inte man bör släppa ut det i naturen med vilje.
Bor i Båstad så det är ju inte ens nära... ;)
Hilmer skrev:Slingorna är ju det som kylaren är uppbyggd på, kylflänsarna sitter emellan dessa.
Ja du bör låta en firma ta hand om gasen, tycker inte man bör släppa ut det i naturen med vilje.
Bor i Båstad så det är ju inte ens nära... ;)
Okej jag förstår, hoppas jag inte råkat göra nå hål i slingorna bara :/ men om jag tömmer den, då är det ingen fara att åka med bilen även om slingorna skulle börja läcka?
Attans då att du bodde så långt bort.!!! kanske finns någon annan duktig här på forumet som bor närmare Stockholms området som kanske kan tänka sig vilja bidra med kunskaper och tjäna en slant :)
conny85 skrev: Okej jag förstår, hoppas jag inte råkat göra nå hål i slingorna bara :/ men om jag tömmer den, då är det ingen fara att åka med bilen även om slingorna skulle börja läcka?
Attans då att du bodde så långt bort.!!! kanske finns någon annan duktig här på forumet som bor närmare Stockholms området som kanske kan tänka sig vilja bidra med kunskaper och tjäna en slant :)
Risken för läckage är ju klart mindre om systemet är tömt. ;)
Att tömma systemet och sedan låta det vara är kanske det bästa alternativet, billigaste är det ju absolut!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]