Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1122724
Det är inte säkert att spolen orkar tända stiften trots att det finns gnista på spolen, likadant kan det vara med stiften, det kan finnas gnista när man har dom ute men det orkar inte när dom sitter monterade.
Så just nu är väl tändspolen det mest troliga delen att byta ut.

Edit:
Patrik1975 skrev:Testade med kabeln direkt från tändspolen och höll den nära jord, här får jag ett mer konstant flöde av gnistor.
Då känns det ju inte som spolen trots allt.
Har du kontrollerat om det finns gnista på stiften nu?
Om spolen ger gnista så är det ju något efter spolen som felar.
av MickeM
#1122755
Hilmer skrev:Det är inte säkert att spolen orkar tända stiften trots att det finns gnista på spolen, likadant kan det vara med stiften, det kan finnas gnista när man har dom ute men det orkar inte när dom sitter monterade.
Så just nu är väl tändspolen det mest troliga delen att byta ut.

Edit:
Patrik1975 skrev:Testade med kabeln direkt från tändspolen och höll den nära jord, här får jag ett mer konstant flöde av gnistor.
Då känns det ju inte som spolen trots allt.
Har du kontrollerat om det finns gnista på stiften nu?
Om spolen ger gnista så är det ju något efter spolen som felar.
Håller med.
Testa nu med ett stift du vet fungerar, och ha nu tändkabeln på sin rätta plats i fördelaren och med stift ,i mot motorn.
Gnista?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1122780
Gnistan orkar inte hoppa lika lång när det finns tryck runt den, dvs gnistan kommer i kompressionsfasen i cylindern och då är trycket i cylindern rätt så högt vilket kan orsaka utebliven gnista.

En annan sak, är batteriet ordentligt laddat?
av Patrik1975
#1129790
Det visade sig vara tändspolen som var kass. Efter bytet hostade den till slut igång :)

Men...nu är abs och tracs off lamporna tända?!

Den har förvisso stått ute still sedan den dog så skivor o bromsar måste mjukas upp lite, men frågan är vad detta kan bero på?

Tack för all hjälp alla i tråden.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1129817
Stående i kombination med strömlöshet kan göra att systemet måste köra sin cykel för att kolla att allt står rätt till, i detta fallet handlar det om ABS och Tracs som måste ha en hastighet över 30km/h för att kunna kontrollera systemet.
Så om du inte kört något med bilen eller främst inte varit över 30km/h så kan det vara en lösning på detta.
av Patrik1975
#1130118
Hilmer skrev:Stående i kombination med strömlöshet kan göra att systemet måste köra sin cykel för att kolla att allt står rätt till, i detta fallet handlar det om ABS och Tracs som måste ha en hastighet över 30km/h för att kunna kontrollera systemet.
Så om du inte kört något med bilen eller främst inte varit över 30km/h så kan det vara en lösning på detta.
Jag tog bilen på en sväng idag innan jag ställde in den i garage för vinterförvaring. Med sommardäck på vågade jag mig inte upp över 50km/h.
Lamporna lyser ännu, och abs'en aktiverar inte när jag bromsar.
Ja ja, det får bli ett problem att tag i till våren, nu startar och går bilen iaf :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1130140
Förmodligen någon givare som gett sig. kolla så att du inte har kommit åt kontaktstyckena till dom, kontaktstyckena hittar du i motorrummet, VF kontakt stycke sitter under säkringsdosan, HF sitter precis bakom expansionskärlet. Ta en multimeter och mät resistansen i kontakten, du ska då mäta i den kontakten som går ner till abs-givaren, är osäker på vad det rätta ohm värdet är men det får iaf inte skilja något nämnvärt, dvs du ska ha ett liknande värde på alla fyra abs-givarna.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]