Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den första bilden är lågtryckspressostaten rycker du ur den så stannar kompressorn av säkerhet för den tror att systemet är tomt på gas eller för lite gas.

Den andra bilden är högtryckpressotaten vet inte riktigt vad som händer om man rycker ur denna men Ac funkar iaf om den inte skulle vara i kopplad.

Hoppas jag har rätt :???: rätta mig annars :)
Det är rätt om lågtryckpressostaten och fel om högtryckspressostaten. Kopplar man ur den stannar kompressorn direkt. Den pressostaten styr till/från på kondensorfläkten samt bryter strömmen till kompressorn vid för höga tryck. Den är för övrigt en riktigt dyr rackare, runt 800-1000 kr om jag minns rätt.
pelle1963 skrev:Det är rätt om lågtryckpressostaten och fel om högtryckspressostaten. Kopplar man ur den stannar kompressorn direkt. Den pressostaten styr till/från på kondensorfläkten samt bryter strömmen till kompressorn vid för höga tryck. Den är för övrigt en riktigt dyr rackare, runt 800-1000 kr om jag minns rätt.
Ja se där jag antog att inte allt skulle vara rätt :mrgreen:
Användarvisningsbild
av taxi
Tack Xxargs! Hittade denna tråden nu, och tycker att jag verkar vara på rätt spår i min egen ac-tråd om lågtryckspressostaten! Härligt med så mycket kunskap på forumet, och självklart inte bara Xxargs, Daydreamer och alla andra som alltid försöker hjälpa till trots dålig felbeskrivning förtjänar också ett omnämnande!
Användarvisningsbild
av Mabuse
xxargs skrev:
Med andra ord allt på egen risk!!.
Jag skulle vilja tillägga en viktig punkt:

Det får inte komma in vanlig luft i slangarna när man kopplar. Gör som xxargs nämnt tidigare, små-pys lite i slangen så den fylls med gasolblandning innan man kopplar ihop den med systemet, och skulle systemet råka vara tomt från början måste den vacuum-sugas. När luft blandas med gasol och komprimeras blir den explosiv och självantänder vid tillräckligt högt tryck.
Om det är för mycket gas i systemet kommer ju lågtrycksvakten nästan aldrig bryta, då kommer kompressorn gå i längre intervaller
Pys inte ut envirosafe mot en brandkälla, då har du ingen bil eller så lever du inte.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Fritzell skrev:Om det är för mycket gas i systemet kommer ju lågtrycksvakten nästan aldrig bryta, då kommer kompressorn gå i längre intervaller
Pys inte ut envirosafe mot en brandkälla, då har du ingen bil eller så lever du inte.
Nu ska vi inte överdriva. :-O)

Environsafe är ungefär som vilken gasol eller cigarett-tändargas som helst. Det man pyser ut ur systemet kan räcka till ett rejält WOFF, med det är inte så att man skjuter bort motorhuven med ett pys om det skulle antändas. Det är när gasen är komprimerad tillsammans med luft som man ska passa sig.
:-)-)
För några nummer sen i tidningen Kyla+ gjorde man ett test med brandkår närvarande med att fylla upp en bil med "ersättningsgas", anordnade en svag läcka och en gnista i ett lamphus som skulle simulera en gnista i en strålkastare som kunde fjärrmanövreras.
Resultatet blev motorbrand.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?