Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
300 liter bensin ersätts med 390 liter E85
det saknas altså E85 för 765:- i deit exempel

så vinsten blir inte 1110:- utan 345:- i ditt exempel
av egekko
CarMan skrev:300 liter bensin ersätts med 390 liter E85

Vid 20% inblandning av E85 i BF95 så stiger inte förbrukningen. Det betyder inte att bilen går magert, utan att verkningsgrad och vridmoment ökar lika mycket som bruttoförbrukningen ökar. Någonstans mellan 20 och 30% inblandning av E85 så avtar verkningsgrad vridmomentökningen medans bruttoförbrukningen fortsätter stiga.

Däremot om du kör på enbart E85 så ersätter 1,3 liter E85 1 liter BF95.
Så ekvivalent literpris på E85 med en kostnad på 8.89 blir 11,55 vid bruk av 100% E85

Styrsystemen i bilar reagerar lite olika, men de absolut flesta kan anpassa sig till 30% inblandning av E85. Många klarar betydligt mer.
Användarvisningsbild
av CarMan
egekko skrev:
CarMan skrev:300 liter bensin ersätts med 390 liter E85

Vid 20% inblandning av E85 i BF95 så stiger inte förbrukningen. Det betyder inte att bilen går magert, utan att verkningsgrad och vridmoment ökar lika mycket som bruttoförbrukningen ökar. Någonstans mellan 20 och 30% inblandning av E85 så avtar verkningsgrad vridmomentökningen medans bruttoförbrukningen fortsätter stiga.

Däremot om du kör på enbart E85 så ersätter 1,3 liter E85 1 liter BF95.
Så ekvivalent literpris på E85 med en kostnad på 8.89 blir 11,55 vid bruk av 100% E85

Styrsystemen i bilar reagerar lite olika, men de absolut flesta kan anpassa sig till 30% inblandning av E85. Många klarar betydligt mer.
Nä nu är du riktigt ute o cycklar!!!

matte & teknik var inte din skarpa sida :!:

oavssett om du blandar 1% eller 100% så måste den delan E85 som tankas i ersärras med 30% mer E85 än blyfri 95

tankar jag 10% E85 så stiger ju inte den totala bernsleförbrukningen till 1,3 liter om man i normala fall har 1 liter/ mil, utan den blir ju då 1,03/mil
& det är ju deta jag räknat på!

man kan inte säga att en bil klarar 30% inblandning uta att ha testat just denna bil i ett avanserat test. ofta klarar kanske bilarna av 20-25% inblandning vid körningpå låg last, men vid hög last så är det oerhört stora mängder bränsle som ska sprutas in & där har du et mekanisk begränsingi i bränslepump & spridare.

desutom så är inte varningslampan ett säkert sätt att mäta om bilen går bagert eller ej. kolla runt lite på nätet så ser du att flertatlet personer har bränt ventiler när dom litat på varningslampan!!!

Om du läser Rubriken till tråden igen & sen frågar du dig själv om ditt svar var ett vettigt svar!
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
CarMan skrev:
Silver.Swe. skrev:
CarMan skrev:om bensin kostar 11.79:-/liter
& E85 kostar 8,89:-/ liter
så skiljer det 0,25 i verkligheten, så det går åt 1,3 liter E85 för att ersätta 1 liter bensin

säg då att vi åker 1500 mil / år & bilen drar 1 liter/ mil

skulla vi köra på 100% E85 så skulla vi tjäna 375:-/år minus ett halvt oljebyte.

kör vi på 20% E85 behöver man kanse inte byta olja, men då blir förtjänsten 75:- / år

50% = 187,5 :-

jag tycket inte det är värt risken

Jag skulle hellre se det så här:

1L/Mil

1500Mil på ett år, d.v.s 1500L

20% av 1500L = 300L

300L bensin (ja kör på 98, så säg 12.20 för att ha ett medelvärde för en tid framöver) = 3660KR

300L E85 (eftersom ja va så generös me bensinpriset, tänker ja no bara sätta E85:an på 8.50) = 2550 Kr

3660 - 2550 = 1110 Kr, d.v.s. cirka 35 St öl på krogen!
Ja men nu gör du ju den tankevurpan som alla okuniga i ämnet gör!
en liter bensin ersätts ju inte med en liter E85

E85 har lägre enerivärde & det går då år 30% mer

300 liter bensin ersätts med 390 liter E85

men även om skilnaden skulle vara så stor som du beskrev den så är ju inte vinsten på 35 starköl värt risken man tar!
det kan ju i värsta fal bli en motor & ett bränslesystem, & det koster mer ön några starköl.
Är medveten om att du tidigare skrivit att det drar 30% mer. Dock ville jag tro att när man har spätt ut etanolen så pass mycket, 80% bensin, att den faktiskt inte kommer behöva dra 30% mer. Men visst, om du har undersökningar som visar att etanolen drar 30% mer, hur utspädd den än är, så okey, då har ja inget att argumentera emot.

Ps. dina upplysningar om hur "okunig" jag är behövs ej upplysas, tack..
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är ju gaska uppenbart att bilen drar mer o ber ju större mängd etanol man spär bensinen med.
det är ju tekniskt omöjligt att det är oförendrat fram till ett tröskelvärde!

bensin har ett optimalt blandningsförhållande på 14:1 & E85 har väll 9:1 om jag mins rätt. sen är det en linjär linje mellan dessa beroende på mängd du blandar in, inge konstigt med det!
Användarvisningsbild
av CarMan
en annan rolig sak är ju det här förnekandet hela tiden!

Biltitverkenra som har gjort långtester, hävdar att man måste byta ut stora delar av bränslesystemet, för att vissa matriel reagerar på Etanolen.

"Amatörarna" som provar i sina bilar hävdar att det inte behövs.
http://www.etanol.nu kan man läsa mycke (skit) bland annat så påstor dom flästa där att biltilverkarna hittar på allt, men varför eller vart dom hört/läst framgår aldrig!

man kan därimot läsa att dom själva har konstaterat att kan inte kan ha etanol i tilexempel spolarbehålaren, trots att man avlägsnat bensinen, då etanolen tydligen förstör fissa plaster som kan finnas i flotörer, eller spolpumpar....

Hallå, kan dom inte läggaihopp 1 o 1 ???
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
CarMan skrev:Det är ju gaska uppenbart att bilen drar mer o ber ju större mängd etanol man spär bensinen med.

bensin har ett optimalt blandningsförhållande på 14:1 & E85 har väll 9:1 om jag mins rätt. sen är det en linjär linje mellan dessa beroende på mängd du blandar in, inge konstigt med det!

Således borde snittförbrukningen öka på min färddator (d.v.s om jag kör med etanol blandning och kör som jag brukar köra). Får väl säga till om och när jag märker av den ökningen helt enkelt!
Användarvisningsbild
av CarMan
Silver.Swe. skrev:
CarMan skrev:Det är ju gaska uppenbart att bilen drar mer o ber ju större mängd etanol man spär bensinen med.

Således borde snittförbrukningen öka på min färddator (d.v.s om jag kör med etanol blandning och kör som jag brukar köra). Får väl säga till om och när jag märker av den ökningen helt enkelt!
Ökar inte förbrukningen så går bilen magert & du reskerar motorskador.
färd dator & lamptändningar är inet man kan lita på som mät instrument.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
CarMan skrev: man kan därimot läsa att dom själva har konstaterat att kan inte kan ha etanol i tilexempel spolarbehålaren, trots att man avlägsnat bensinen, då etanolen tydligen förstör fissa plaster som kan finnas i flotörer, eller spolpumpar....
Nu har jag inte varit på etanol.nu och läst, men det vore ju synnerligen anmärkningsvärt om någon biltillverkare installerat ett spolarsystem som inte tål sprit. Man kan ju undra om de nånsin kollat vad spolarvätskan innehåller? Eller luktat på den?
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Busta_Hymen skrev:
Nu har jag inte varit på etanol.nu och läst, men det vore ju synnerligen anmärkningsvärt om någon biltillverkare installerat ett spolarsystem som inte tål sprit. Man kan ju undra om de nånsin kollat vad spolarvätskan innehåller? Eller luktat på den?
Jag vill gärna tro det samma.
Någon som råkar veta PH värdet på Bensin samt E85? Allti en start..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]