Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jossant5r
Okej tack för all hjälp! Ska be den som hjälper mig kolla tråget oxå!
O förhoppningsvis efter dessa byten o rengöring läcker den inge mer olja! :) kan ju återkomma med svar
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att den slutar läcka olja är väl inget du bör räkna med - skadan är troligen redan skedd och packningen i fråga behöver bytas.
Det du kan räkna med dock, är att motorn kommer må mycket bättre och förhoppningsvis inte skjuta någon mer packning eller göra andra skdor.
av FaniSkogen
Jag är total novis inom motormekande. För mig tog det två dagar att byta allt. Då blev jag också avbruten första dagen då en slang jag inte köpt var av. Bytte också ett par torra vakuumslangar.

Jag följde denna videoguiden vilken jag tyckte var jättebra!

Pettsson här på forumet rekommenderar att ta bort fläkten också vilket nog kan vara smart. Men då jag är lite nervös för att plocka ned så mycket så gjorde jag precis som han på videon. Gick bra med var lite trångt. Behövs lite förlängare osv till hylsorna.

Men om man följer guiden känns det inte som att man måste vara en van mekare för att klara detta!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
FaniSkogen skrev:Pettsson här på forumet rekommenderar att ta bort fläkten också vilket nog kan vara smart. Men då jag är lite nervös för att plocka ned så mycket så gjorde jag precis som han på videon. Gick bra med var lite trångt. Behövs lite förlängare osv till hylsorna.
Jag valde att ja bort fläkten, efter läst alla pettsons inlägg om hur smidigt det var. Och jag måste säga, det var nog det smidigaste jag varit med om.
Och hur någon kan arbeta utan att ta bort fläkten är för mig en gåta. Tycker det var tillräckligt trångt med fläkten borta :lol: :lol:

Tog lite bilder under borttagningen av fläkten, tänkte väl kasta upp dom och skriva ihopp någon form av guide när jag får tid och ork. Gäller ju dock S/V70, men bör vara ungefär likadant på 850. Totalt kanske det tog 10min att demontera fläkten (med fotning), och en 10min att montera tillbaka den (fick ta hjälp av mina bilder då jag slarvade bort en kabel, så tog lite extra tid hehe)
av Tommty
håller med lucifer, första gången tog jag inte bort fläkten, allting gick smidigt förutom dem 2 bultarna undertill.
men med fläkten borta så var det riktigt enkelt.
av virtq
Lucif3r skrev:Jag valde att ja bort fläkten, efter läst alla pettsons inlägg om hur smidigt det var. Och jag måste säga, det var nog det smidigaste jag varit med om.
Och hur någon kan arbeta utan att ta bort fläkten är för mig en gåta. Tycker det var tillräckligt trångt med fläkten borta :lol: :lol:

Tog lite bilder under borttagningen av fläkten, tänkte väl kasta upp dom och skriva ihopp någon form av guide när jag får tid och ork. Gäller ju dock S/V70, men bör vara ungefär likadant på 850. Totalt kanske det tog 10min att demontera fläkten (med fotning), och en 10min att montera tillbaka den (fick ta hjälp av mina bilder då jag slarvade bort en kabel, så tog lite extra tid hehe)
Har även jag tagit bort fläkten och det blir ju riktigt rymligt faktiskt. Tog dock inga bilder på hur allt skulle sitta så vi får väl se om jag får ihop allt igen :lol: Annars kanske jag kan få glutta på dina bilder om det skulle skita sig :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tog inte så jättemånga detaljbilder faktiskt, utan typ på skruvarna som håller fläkten, några kablar, lite annat småskit som man behöver ta bort, samt före/efter bild på utrymmet man trollar fram. :)

Kikade just på bilderna, och ser nu att vissa kort blev oanvändbara (man vill gärna inte hålla i sin sprillans nya telefon med skitiga/oljiga händer mer än nödvändigt :lol: ), så behöver ta lite nya, eller skriva en vägg av text för att förklara.
av jossant5r
Har rengjort slangarna nu till vevhusventen o dom va inte täta eller nå annat, men när ja sätter på slangen som går från oljefällan till ventilkåpan så trycker den ur sig olja o bygger tryck, rycker bort slangen uppe på kåpan så hör man vilket tryck det bildas, o de slutar droppa olja!?

Vevhusventen känns ju ganska utesluten nu, prata med volvo o dom sa att de kan va nått i motorn som har blivit till följd av vevhusventen, nån sa oljetråget oxå? Det blir väl o försöka kolla detta under veckan, är de nån av er som har nått annat förslag vart det kan läcka?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]