Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En liten uppdatering så här efter 2 år, eftersom felet kvarstår så fortsätter jag med denna tråd.
Edit: Såg nu att tråden är 6 år gammal, och vibrationerna gäckar mig än...

Bilen dras fortfarande med vibrationer tyvärr!
Vid låg hastighet så känns det nästan som om man har "stå plattor" på däcken (dvs att däcken blir lite platta när den stått ett tag) sen lugnar det ner sig en aning tills man kommer upp i 70-80km/h där det börjar tillta rejält. Över 110-120 kör man ogärna!
Med släp efter så förstärker detta vibrationerna, man kan t o m se på släpet att det "gungar".
Känns i hela bilen, ingenting i ratten.

Kom underfund med idag att jag förmodligen har ett hjullager höger fram som börjar ge upp, klassiskt morrande när man svänger vänster.
Dock helt utan glapp, delat på klossarna och ryckt och slitit i hjulet, finns inget som helst glapp, känns inte heller i fjädern!?
Känslan är den samma på alla hjulen.

Kan ett hjullager ändå vara utslitet trots att det är utan glapp? Det kanske har gått torrt och därför låter!?
Vad jag vet så är det aldrig bytt, så det är ju i så fall inte direkt konstigt att det börjar ge upp efter 29 000mil.
Vänster har jag själv bytt runt 16 000mil.
Det är samma skit som jag har. Jag har bytt en massa, inklusive hjullager fram men det har inte gett någon bestående förbättring.

Nu blev det mer akut i början på veckan och jag tog av höger drivaxel igen, gjorde det i höstas också. Då var det inget konstigt med den när jag undersökte men nu var stödlagret helkass. Ni drivaxel på väg från Tyskland, återkommer när delarna är framme. Tar väl en vecka.
Jag har heller inte haft glapp i dåliga lager, med något enstaka undantag.
Nu tänkte jag för övrigt gå med i din vibrationsklubb, men så hittade jag glapp i vänster framhjul, både 9-3 och 6-12. Och en lös centrumbult.
Antar att det är lagret för min del, återkommer om det.
Hilmer skrev:bara tyckte det var lite märkligt att det inte fanns tillstymelse till glapp.

Mja, konstruktionen är ju iaf på 92-98 att dom är glappa. Dom kläms sedan ihop med centermuttern och drivaxeln, och glappet försvinner.
Det gör då även att glappet inte känns/'blir värrre' då muttern håller allt på plats. Utan då kan det bli som på din senaste bild istället - hela skiten rasar isär när muttern väl lossas. :roll:
Det är ju även därför det är så väldigt viktigt att dra muttern med korrekt moment, varken för löst eller för hårt. För löst så glappar det mer än tillåtet, och för hårt så går det för trögt, båda scenariona leder till en för tidig död av lagret.

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]