Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Charmed skrev: Nåja har ni hunnit suga i er av lite beröm :)
jag sög i mej några pilsner istället :D

Svängningsdämparen ja, vi hittade inget annat ställe att placera den på, tyvärr.....

Risken är nog stor att röraxeln i vinkelväxeln är kass , hade precis samma som du med hylsan sittande kvar på vinkelväxeln där den gick att rotera men inte dra ut.
Men försök gärna få av den så du kan kolla.

Men, viktigaste nu är väl hur splinesen på diffhalsen i växellådan ser ut?
Vad jag kunde se så såg dom hyffsat bra.. lite slitna kanske.. så att säga "tippade" lite åt sidan.. men inte farligt.. OM det skulle vara så att även dom är skadade.. vad gör då? byta växellåda?? växellåda och vinkel växel.. mja.. nu ser det ut som att det är dags att sälja bort den i delar istället.. kanske kan få ihop 20 lappar på att sälja delar..
Ofta ser splinesen värre ut än vad dom är, där är väl rost oxå antar jag?
Du skulle behöva känna på glappet med en ny hylsa och rengjorda splines, vrida fram och tillbaka, skall vara knappt kännbart glapp.
Jag slapp byta diff på min iallafall funkade bra med ny hylsa + vinkelväxel.
Mmmmm OM man byter vinkelväxel.. FAN.. nu har jag skrivit vinkelväxel så många gångar ett jag inte behöver till längre vad jag skriver :) nåja om jag byter vinkeln.. och sätter dit en ny hylsa.. så BÖR jag nog kunna köra bilen utan kardan tills jag lessnar.. ??
Då är det ju ingen påfrestning på hylsan iallafall..

Svar ja.. rostigr.. eller rostfärgat iallafall.. skulle vilja ha bort hylsan och testa på utgåeende axel och känna..

Litet ordernummer på hylsan och bultarna till vinkeln för att montera den.. gärna moment så jag har nån aning..
Sugit i mig några pilsner ja me! :lol:
Angående svängningsdämparen så tog ja aldrig bort den! Inte downpipen heller va ja kan minnas!

Använde samma bultar ändå, funkade bra iaf, men vill man va på säkra sidan så byter man dom oxå givetvis!

Har ju som sagt ny hylsa och vinkelväxel monterad men ej kardan, går utmärkt utan den!
Charmed skrev:Mmmmm OM man byter vinkelväxel.. FAN.. nu har jag skrivit vinkelväxel så många gångar ett jag inte behöver till längre vad jag skriver :) nåja om jag byter vinkeln.. och sätter dit en ny hylsa.. så BÖR jag nog kunna köra bilen utan kardan tills jag lessnar.. ??
Då är det ju ingen påfrestning på hylsan iallafall..

Svar ja.. rostigr.. eller rostfärgat iallafall.. skulle vilja ha bort hylsan och testa på utgåeende axel och känna..

Litet ordernummer på hylsan och bultarna till vinkeln för att montera den.. gärna moment så jag har nån aning..
Du behöver en ny hylsa för att känna på glappet, din gamla är för dålig

Skall kolla dessa nummer imorron åt dig, du behöver fett oxå samt oringen inne på diffen.
Skall du ha nya tätningar på samma gång, den stora för hylsan och den lilla för drivaxeln?
ja gärna.. lika bra att passa på när allt är borta..
Hittade artnr du behöver, är en sats nu för tiden med allt nödvändigt (för manuell låda):

Servicesats hylsa 31256246 (innehåller hylsa (med låsring), fett, drivaxeltätning, stora tätningen för hylsan, o-ring diffhals, 5x skruvar 10.9)

Hylsan är pressad alt pressad och limmad på diffen original, men eftersom du har en begagnad diff där det finns rost på splinesen och du har ett visst glapp så går det inte att limma den nya hylsan.
Därför får du istället fetta in hylsan både mot diffen och mot röraxeln.
Dessutom skall både diffen och röraxelns splines fettas in. Gör rent diffsplinesen först så gott du kan.
Behöver bara vara ett tunt lager, den lilla tuben som medföljer räcker.Fetta även in hylsans tätningsytor mot o-ringarna i bägge ändar (alltså hylsans fasningar)

Moment för skruvarna vinkelväxel till växellåda 75Nm. (Detta moment gäller bara då man använder 10.9 skruvarna)

Viktigt att dra översta skruven först!
Senast redigerad av 1 Henke3, redigerad totalt 0 gånger.
OK... pris ca?? vad jobbar du nånstans som vet detta?
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]