Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
zäta skrev:Jag har borrat ett 0,5 mm hål genom plasten in i pumphuset på luftpumpen, rakt ner mot marken och tror att eventuellt vatten då trycks ut när pumpen snurrar.
Det blåser i alla fall ut en liten luftstråle när den går

Det ger ingen felkod med detta lilla hål.

Om livslängden på pumpen ökar vet jag inte heller men man kan ju hoppas. :)
Har oxå borrat detta sedan 1 år tillbaka o fungerar än :D
av Dutte
Hej
Mera pump bekymmer.
Har en 855 -97 med kass pump. rätt mycke vatten i den så den är tvärdöd samt att ventilen släpper igenom avgaser, låter lite som en fiskebåt i slangen till pumpen.
Fick en ny pump från skroten men den vill som inte funka den heller!!

Det är väl inget speciellt med motorn, en vanlig 12V som skall snurra igång vid 12volts matning??
Kopplat spänning mellan kablarna på pumpen, + och minus så skall den väl hoppa igång om jag inte har fel?

Som jag förstår så kan jag inte tjuvkoppla med relä/förbrukare mellan 1 o 30 då systemet känner av sänkta värden i katten
om jag fattat rätt i denna tråd.
Nån som kan hjälpa mig?
av Boodana
Och nej.. bilprovningen är inte ett skit intresserad, dom är inte certifierade för att ta mina avgasprover med kall bil. Om inte felkod satts så bryr dom sej inte ens om pumpen är där eller inte. Men jag citerar väl ur orginalhandboken för systemet som sitter på B5252S för att göra alla nöjda..

OBS ovanstående text är specifik för B5252S alltså.[/quote]

Bilprovningen i Karlstad menade på att det är helt OK med tänd motorlampa på årsmodell -97. Däremot så fick inte ABS lampan lysa oavsett årsmodell.
Har för mig att efter 2002 så får inte motorlampan lysa på någon bil. Kan vara värt att åtminstone nämna vid besiktning ifall den som besiktar har glömt eller bara inte vet.
/Thomas
Användarvisningsbild
av Sunschreem
greenbay skrev:Tack Petsson för att du nu förklarat på ett bättre sätt vad du menar, nu förstår jag att du faktiskt vet vad du håller på med.
MEN!
OM det sätts en felkod, så är SBP intresserad av detta, OAVSETT om de sen kan mäta emisionerna direkt efter en kall-/ köldstart eller inte. Alltså: avgasrelaterade komponenter är något som SBP är intresserad av, det kanske vi kan vara överens om??? Med andra ord blir bilen inte godkänd om denna pump inte fungerar.

Greenbay
SBP är intresserad av VARMA AVGASRELATERADE KOMPONENTER !EJ! KALLA vilket är då denna komponent jobbar? Vad får du inte in i huvudet? Och är du såpass insatt i ämnet emissioner så att du ifrågasätter forumets smartaste mekaniker så undrar jag vad du gör här? Tycker man borde kunna detta nästan som rinnande vatten med ditt yrke. Om inte annat få tillgång till material som förklarar det på svart och vitt. För vad vi säger verkar du inte intresserad av?
av NilsO
Sunschreem skrev:
greenbay skrev:Tack Petsson för att du nu förklarat på ett bättre sätt vad du menar…
SBP är intresserad av VARMA AVGASRELATERADE KOMPONENTER !EJ! KALLA vilket är då denna komponent jobbar? Vad får du inte in i huvudet? …
Det upprörande inlägget skrevs 30 mars 2009…

Jag har förresten varit med om anmärkning på bortkopplat Pulsair på 940 (samma funktion som luftpump), så det är väl inte helt långsökt att de skulle kunna anmärka t.ex. om luftpumpen saknas. Att de sedan inte har någon möjlighet att kontrollera funktionen i praktiken är en annan sak. Mvh
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
*pettson* skrev:Greenbay.. Bilprovningen är ENDAST till för att kontrollera din bil VARM. Bilens varma avgaser är alltså det dom är certifierade att kontrollera.
Luftpumpen är ENDAST till för att få katalysatorn att fungera fortare. Den pumpar in luft i avgaserna i höjd med avgasventilerna, för att späda ut dessa så förkatalysatorn som tänder vid drygt 300grader ska tända. När den tänder värmer den blixtsnabbt avgaserna till 600grader som då tänder stora katalysatorn fortare. Pumpen kom endast till för att man snarade åt tiden på avgasproverna. Alltså hur lång tid det får gå innan full rening uppnåtts via katalysatorn. Förkatalysatorns reningsverkan är ca 1-2%.
Bilprovningen struntar Fullständigt i om du så tar bort luftpumpen, under försättning att felkod inte sätts.
Hmm inte om han har en glt 170hk då kan luftpumpen starta när som helst oavsett varm som kall.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Volvo740_GLT skrev:Hej. lånar tråden lite.
Har en 850 Glt 97 med B5254s - motorn

Motorlampan lyser, var på volvo under semestern när dom hade lugnt och frågade
om servicekillen kunde kolla felkoderna. de bjöd på felkodsläsningen denna gång, hehe, man tackar ju för det.

fick ut EFI 442 Och EFI 448

fick en offert på vad det skulle kosta. 6362 kr
med material och arbete.

nu är frågan är det värt att fixa detta till besiktning., hur mycket påverkar detta avgasvärdena

någon som har en ide?
Min 850 bytte jag själv pump på och kontrollerade systemet, pumpen går som den ska lite då och då men lika fan sätter bilen felkod och har gjort så i fem år;) bara nolla lampan innan bes
av r189
frequencer skrev:Jag har v70 -97 med 4.4 systemet. Hittade en lösning på luftpumps problemet .
Kört sen i mars inga felkoder och ingen motorlampa som lyser.

Se nedanstående länkar för mer info...

http://volvospeed.com/volvo_repairs_how ... elete.html

Öppnar en gammal tråd, som jag har förstått det så ska denna fixen funka på en volvo 850 glt-97. Undrar bara om det här motståndet funkar?
Ser ut som det kan vara ett sånt som använts i videon.
Eller ska man använda ett starkare?
http://www.ebay.com/itm/25-x-1N4003-Dio ... 27cacfacad

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]