Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Men carman. förut jobbade du ju inte på volvo? har du bytt arbetsplatts?
Denna tråden kommer aldrig ta slut tror jag......men det är kul att få ta del av allas olika uppfattning :D
Sen så byter bilar ägare och städer så vad som händer med bilen sen vet man ju inte riktigt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Grammse skrev:Men carman. förut jobbade du ju inte på volvo? har du bytt arbetsplatts?
Denna tråden kommer aldrig ta slut tror jag......men det är kul att få ta del av allas olika uppfattning :D
Sen så byter bilar ägare och städer så vad som händer med bilen sen vet man ju inte riktigt.

du har misförståt allt, presis som många andra gör. Volvo är dom som tillverkar bilarna. sen finns det återförsäljare ute i lander, ca 80 stycken, o här komer nyheten ALLA återförsäljaren heter inte BILIA.

det ända jag fleertalet gånger sagt är att jag inte jobbar på Bilia...
Användarvisningsbild
av Nexus
men du jobbar på en "volvo " verkstad. :-)-)
Sen att de heter t e x skobes, bensons bilservice,hans Persson Bil mm är ju självklart för mig.
Men jag kommer välja byta vattenpumpen ändå för tycker det är en liten kostnad i det stora hela även om den håller eller inte ;-//
av *pettson*
CarMan skrev:Om du byter "allt" så har du reservdelsgaranti på var sak försig, om det är det du menar???

alla vet att det vid dethär laget ruller EXTREMT många 5-cylindriga volvo motorer. vist har en o annan vattenpump bytts på de 17 år den funnits. men hur många här har nånång härtalas om nån som fått motorhaveri pågrund av en vatten pump på denna motor???
(jag pratar inte om trasiga vattenpumpar som inte orsakat haveri & jag pratar heller inte om andra motorer, utan just denna)
Jag känner inte till en enda, man jag jobbar ju bara som mekaniker på en volvo verksta, så jag ser ju sällan såna här motorer, eller :wink:
Gå nu ut till dina ledare därute och fråga om SKRIFTLIGT på vad ni har för villkor för att ersätta ett topplocksras orsakat av en havererad kamrem. Vad SKA vara bytt.
NEJ jag menar inte att det är garanti på var del för sej. Jag menar att det finns INGEN garanti mot kamremsbrott om inte allt är bytt. Ingen garanterar dom begagnade sakerna som sitter på motorn. Risken är för hög.
Jag har preciserat hur dom andra jag känner till (företag jag jobbat för) har satt upp sina villkor. Och jag har skrivit hur folk som varit inne med ras blivit bemötta och vad man sagt till dom på volvo och på VAG.

I övrigt ja.. Du jobbar alltså på volvo men känner inte till nån pump som orsakat ett haveri. (vi talar ju B5xxx motorer).
Det är ju lite sorgligt ändå eller hur? Ärligt vet jag inte vad det kan bero på men kanske håller dom andra dej utanför?
Jag ska nu fräscha upp ditt minne väldigt fort. Förvisso inte på volvo men HÄR..

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 1&start=40
Användare *SMOKA* Bil: 850-95
*Äntligen fungerar det!
Nu är vattenpumpen bytt & ny kamrem sitter på. Vattenpumpen var i 2 delar när jag skruvade av den.
Inte en aning om när kamremmen var bytt så det var ju säkert bra att byta vid 19856 mil.*

App app.. lite långt kvar till 40-50.000 mil?.. Räknas att pumpen delat sej i två halvor till haveri, axel och pumphjul har delat på sej? Visst gör det så ? Har det hänt förr? Absolut. Jag har själv bytt, inte kilovis men jag har bytt och det innebär ju att jag sett mera än du gjort då som faktiskt jobbar där.
Som alltid när det gäller skador och icke fungerande saker.
Hursomhelst så kostar det kunden ett kamremsbyte till och naturligtvis en pump och glykol. Inte blev det billigare för kunden på nåt sätt alls jämfört med att göra det hela korrekt ifrån början. Hände det längs vägen så kostar det en bärgare med, då går kunden ordentligt minus på alltihopa jämfört med att göra det ordentligt ifrån början. Men inte händer sånt inte. Det berömda: det händer aldrig mej...

Haveri ja, ett bra ord, vet inte vad du räknar in i haveri men JAG räknar in att pumpen inte längre gör sitt jobb, att den läcker eller har stannat o slitit en rem, eller att den som här delat på sej och inte längre gör sitt jobb. Så fort pumpen alltså inte gör sitt jobb längre så har ju pumpen haveri, vill det sej illa blir det även ett motorhaveri i slutändan. Enda sättet att slippa göra om saker och betala flera ggr och att slippa haveri i möjligaste mån är ju att just: byta
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tror att alla utom du förstod att vi menade att vi får motorskador (kolvar o ventiler tar i varandra)

att ett pumphjul släper hör inte till vanligheten, men det som är viktigt att veta är att detta inte leder till motorhaveri (jag ska vara tydligt, det leder inte till att kolvarna möter ventilerna)

vatten lekage från pumpen är inte heller vanligt, men det är den vanligaste orsaken till att en vatten pump byts, inte heller detta leder till motorhaveri 8att kolvarna slår i ventilerna)

Jag kan bara en en gång understryka att jag inte känner till nått motorhaveri som orsakats av att vattenpumpen kått sönder på så sett att resultatet blir att kolvarna slår i ventilerna.
av *pettson*
CarMan skrev:Jag tror att alla utom du förstod att vi menade att vi får motorskador (kolvar o ventiler tar i varandra)

att ett pumphjul släper hör inte till vanligheten, men det som är viktigt att veta är att detta inte leder till motorhaveri (jag ska vara tydligt, det leder inte till att kolvarna möter ventilerna)

vatten lekage från pumpen är inte heller vanligt, men det är den vanligaste orsaken till att en vatten pump byts, inte heller detta leder till motorhaveri 8att kolvarna slår i ventilerna)

Jag kan bara en en gång understryka att jag inte känner till nått motorhaveri som orsakats av att vattenpumpen kått sönder på så sett att resultatet blir att kolvarna slår i ventilerna.
Men allt det andra är helt okej. Det föranleder ingen anledning till att byta pumpen på intervall alltså. Att koka sin bil i onödan eller att för den delen betala dubbla byten för ett läckage är helt okej kan jag förstå?
Användarvisningsbild
av emwtur
Kanske ett sidospår, men ändå ...
Skovelhjulet på vattenpumpen kan släppa...
Är det en "säkerhetsventil" som volvo designat in i konstruktionen ?
jag bara funderar lite på konstruktionen och det faktum att vattenpumpen sitter på en tandrem som driver kamaxeln,

Startar man en genomfrusen motor - alltså ingen glykol och i någon mån fruset i kanalerna - så att vattenpumpen inte kan rotera.
Då kommer man ju att rensa kamremmen och om inte vattenpumpen släpper skovelhjulet så kan man ju få ventilsallad.

har man byggt in en sådan "svaghet" i konstruktionen så kanske man vill att den skall bytas med ett visst intervall ...

jag kan också bara ha otur när jag tänker.....
/emwtur
av *pettson*
emwtur skrev:Kanske ett sidospår, men ändå ...
Skovelhjulet på vattenpumpen kan släppa...
Är det en "säkerhetsventil" som volvo designat in i konstruktionen ?
jag bara funderar lite på konstruktionen och det faktum att vattenpumpen sitter på en tandrem som driver kamaxeln,

Startar man en genomfrusen motor - alltså ingen glykol och i någon mån fruset i kanalerna - så att vattenpumpen inte kan rotera.
Då kommer man ju att rensa kamremmen och om inte vattenpumpen släpper skovelhjulet så kan man ju få ventilsallad.

har man byggt in en sådan "svaghet" i konstruktionen så kanske man vill att den skall bytas med ett visst intervall ...

jag kan också bara ha otur när jag tänker.....
/emwtur
Ypperlig fråga, jag har dock inget svar. Det kanske vår vän carman kan ta fram. För är det inte en beräknad svaghet så är det ju tyvärr en defekt. Har aldrig sett nåt som antyder att det är beräknat.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tror inte man byggt in en sån funktion, har aldrig hörtalas om detta (har man en genomfryst motor har man problem & har framföralt inte skött motorn på rätt sätt, varför skulle man bygga in en funktion för att rädda en motor som missköts så grovt? )

Jag ska försöka förklara hur stort problemet är.
Om 100% är alla volvo 5:or man byter kamrem på, så är det kanske 0,001 % som får problem med sina vatten pumpar.
om nu 100% är alla dom som får problem med sina vattenpumpar så är det 95% av dessa som får vatten lekage.
4,9% lossnar skovelhjulet på
0,1% rasar lagret på (men jag känner inte till nån som kört så länga med ett dåligt lager att kamremen hoppar eller glider av (så att ventilerna slår i kolvarna)

Vist får ni byta hur många vatten pumpar ni vill, jag ser inget fel i detta !!! man att tipsa om att det är någor man MÅSTE göra på denna motor är helt fel !!!

sånna specefika tips ska man vara tydlig med att skilja på !
av *pettson*
CarMan skrev:Jag tror inte man byggt in en sån funktion, har aldrig hörtalas om detta (har man en genomfryst motor har man problem & har framföralt inte skött motorn på rätt sätt, varför skulle man bygga in en funktion för att rädda en motor som missköts så grovt? )

Jag ska försöka förklara hur stort problemet är.
Om 100% är alla volvo 5:or man byter kamrem på, så är det kanske 0,001 % som får problem med sina vatten pumpar.
om nu 100% är alla dom som får problem med sina vattenpumpar så är det 95% av dessa som får vatten lekage.
4,9% lossnar skovelhjulet på
0,1% rasar lagret på (men jag känner inte till nån som kört så länga med ett dåligt lager att kamremen hoppar eller glider av (så att ventilerna slår i kolvarna)

Vist får ni byta hur många vatten pumpar ni vill, jag ser inget fel i detta !!! man att tipsa om att det är någor man MÅSTE göra på denna motor är helt fel !!!

sånna specefika tips ska man vara tydlig med att skilja på !
Hela den här diskussionen hade varit väldigt onödig om du vetat innebörden av FÖREBYGGANDE.
Slå gärna upp era villkor fortfarande också. Dom fullständiga villkoren för full ersättning vid kamremsras.
Är MYCKET intresserad av dessa villkor med din inlärda policy.
Andras villkor har jag ju redan klargjort.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]