- tis 11 okt 2011, 01:04
Det här är en lång tråd som spänner över lång tid, och jag har inte sträckläst hela tråden från början till slut..
Jag skall inte göra detta bytet, så det är inte aktuellt för mig. Men om jag skulle göra det, så skulle jag modifiera metoden lite. Jag tänker så här: Gör hålet så rakt och fyrkantigt det går, rita upp linjer och nibbla efter dom. Nibbla ur hela fyrkanten. Gör bytet med tankarmaturen och sätt tillbaka den. Borra ett "lagom" antal hål i snygga linjer runt den fyrkantiga öppningen och sätt i blindnitmuttrar* där. Finns på bil- och prylvaruhusen. Både blindnitmuttrar och monteringstång. Gör en täckplåt för hålet, så stor att det finns lite marginal utanför blindnitmuttrarna. Borra hål för skruvar i den nya plåten. Måla den gärna med både färg och rostskydd. Likaså kanterna på hålet.
Köp t.ex självvulkande tejp och lägg på som en ram och tätning runt det fyrkantiga hålet. Skruva fast. Med ett "rätt" antal skruvhål och tätningen rätt placerad blir luckan förmodligen både vatten och gastät? Spruta med tectyl på utsidan om det går och behövs. Kanske på skruvarna som sticker ut. Det kan fungera som gänglåsning också.
Om det som i fallet som i trådens början, sitter ett fäste för baksätet, kan man popnita eller svetsa fast det i plåten medan den är lös i tillverkningsstadiet och långt ifrån bränsletanken. Mät upp i förväg var fästet skall sitta.
Jag har som sagt inget behov av att komma åt min bränsletank, men tänker bara att detta kan vara en metod att göra en servicelucka som dels påminner om Volvo 200-serien och motsvarande lucka där, och förmodligen inte stjäl så mycket från vridstyvheten i karossen?
*Blindnitmuttrar fungerar ungefär som popnitar, men det blir en gängad mutter i hålet i stället. Finns i flera storlekar, material och gängmått.