Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

min bränslepump lät illa men av en anledning, jag hade tom tank när jag hade bilen avställd i 2 år så tanka fullt när ja börja åka så blev den tyst så hoppas min överlever ett tag till, fast den är nog nära döden då det gått 20 tusen mil.

den som drar sig väldigt för att byta kan ju skaffa sig en fuelcell och typ 740 soppa pumpar eller nått, men då får man stå ut med bensiklukt i skuffen 8) och ha korträckvidd med tanke på volymen som är typ 25 liter xD
Ja gjorde som han me bilderna! Visserligen fick ja använda sticksåg me blad för metall! Fick va lite stadig på hand för att kunna såga och för att akta sig från bränsleledningarna! Men de gick bra! Ja har inga problem me pumpen, däremot givaren! Men ja kan säga att de går väldigt fort att göra så här som vi gjort än att ta ner hela bakvagnen och tanken!

Dom skulle ha gjort så här från fabrik! Då slipper man problemen me att ta ner tanken och bakvagn!
Det här är en lång tråd som spänner över lång tid, och jag har inte sträckläst hela tråden från början till slut..
Jag skall inte göra detta bytet, så det är inte aktuellt för mig. Men om jag skulle göra det, så skulle jag modifiera metoden lite. Jag tänker så här: Gör hålet så rakt och fyrkantigt det går, rita upp linjer och nibbla efter dom. Nibbla ur hela fyrkanten. Gör bytet med tankarmaturen och sätt tillbaka den. Borra ett "lagom" antal hål i snygga linjer runt den fyrkantiga öppningen och sätt i blindnitmuttrar* där. Finns på bil- och prylvaruhusen. Både blindnitmuttrar och monteringstång. Gör en täckplåt för hålet, så stor att det finns lite marginal utanför blindnitmuttrarna. Borra hål för skruvar i den nya plåten. Måla den gärna med både färg och rostskydd. Likaså kanterna på hålet.
Köp t.ex självvulkande tejp och lägg på som en ram och tätning runt det fyrkantiga hålet. Skruva fast. Med ett "rätt" antal skruvhål och tätningen rätt placerad blir luckan förmodligen både vatten och gastät? Spruta med tectyl på utsidan om det går och behövs. Kanske på skruvarna som sticker ut. Det kan fungera som gänglåsning också.
Om det som i fallet som i trådens början, sitter ett fäste för baksätet, kan man popnita eller svetsa fast det i plåten medan den är lös i tillverkningsstadiet och långt ifrån bränsletanken. Mät upp i förväg var fästet skall sitta.

Jag har som sagt inget behov av att komma åt min bränsletank, men tänker bara att detta kan vara en metod att göra en servicelucka som dels påminner om Volvo 200-serien och motsvarande lucka där, och förmodligen inte stjäl så mycket från vridstyvheten i karossen?

*Blindnitmuttrar fungerar ungefär som popnitar, men det blir en gängad mutter i hålet i stället. Finns i flera storlekar, material och gängmått.
Va.... och det skriver Du nu...!....så mycket besvär som jag hade att få till det... :wink:
Det var ett bra förslag som måste fungera och ännu roligare är det ju att metoden utvecklas hela tiden.
Hoppas någon får nytta av förslaget.
Sen kan jag berätta att jag kapade upp hålet när min XC rullat 17400mil och har nu rullat 25500mil utan att nya pumpen svikit en enda gång.
Kikade undertill häromdagen och såg inte tillstymelse till rost och inte på insidan heller. Så det fungerar bra med lite tjockare rostskyddsmedel på undersidan.

Georg
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]