Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytt fördelarlock? Jag åkte Renault 19 för många år sen, på sådana nöttes det fjädrande "mittkolet" i fördelarlocket ner så det inte riktigt nådde till rotorn och då fick man motorstopp ca 5 minuter efter kallstart. Kall och helt varmkörd gick den hur fint som helst. Gissa om det tog tid att hitta felet.. Mer eller mindre standardfel och det var inget bytesintervall på fördelarlocket i serviceschemat. :bored:
Okej, jag skulle börjat med att byta tillbaka "mittkabeln", och fortsatt med de andra om det inte hjälper
Backa tillbaka till ett känt läge med andra ord :-)
Hämtade USB-stickan till bilstereon från bilen i garaget.. tittade till underhållsladdningen av batteriet när jag ändå var där och CTEK-laddaren har tänt hela raddan med gula lysdioder. Ser ju bra ut. :party:
Jag har nu arbetat mig igenom problemet på ett empiriskt sätt idag.

1. Tändspolekabeln låg an mot LMM. Jag flyttade kabeln så den inte låg emot. Nollade felkoderna, åkte på testtur 8km.

Resultat: Ingen skillnad, samma sorts felkoder tillbaka efter turen.

2. Jag bytte ut tändspolekabeln mot den gamla men lämnade de övriga kablarna. Nollade felkoderna, åkte på samma testtur igen.

Resultat: Ingen skillnad, samma sorts felkoder tillbaka efter turen.

3. Nu bytte jag ut alla tändkablar mot de gamla igen. Nollade felkoderna, åkte på samma testtur igen.

Resultat: Yes! Inga felkoder efter denna tur!

Allt tillbaka som det var då:
Bild

De nya kablarna var litet längre och sladdrigare, de gamla har väl blivit styva med åldern men de följer en visst rutt som gör det enklare att få dom att ligga snyggare.
Bild
Volkswagen-intervallrelät sitter nu på plats. Gör bara ett torkarslag efter att man spolat, inte längre 4-5 hurra :-D
Har inte lyckats lista ut hur man programmerar intervall-tiden. Nån som vet?

Trångt att byta inifrån? Inget jämfört med att mecka med franska småbilar :party:
elcentral.jpg
elcentral.jpg (136.46 KiB) Visad 532 gånger
.
_reläer.jpg
_reläer.jpg (322.26 KiB) Visad 532 gånger
.
Passade på att ta bort skosulestreck från knäpanelen med suddgummi och lite lacknafta. Blev som, nytt :-)
sudd.jpg
sudd.jpg (140.71 KiB) Visad 532 gånger
För att programmera intervalltiden så dra spaken upp fram och tillbaka så torkararmarna hinner göra ett svep.
Nu börjar timern gå.
Nästa gång du drar upp spaken i intervalläge igen så är tiden det tog mellan dessa den nya intervalltiden. Det finns en övre gräns dock.

Det blir ganska lätt då man väl gjort det några gånger.
DennisCA skrev: tor 26 dec 2024, 11:14 Nästa gång du drar upp spaken i intervalläge igen så är tiden det tog mellan dessa den nya intervalltiden.
Perfekt, tack :-)
Edit: Har testat, funkar ju hur fint som helst! :party:
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Passade på att fixa en lampa i ljusomkopplaren. "Belysning tänd"-indikeringen uppe i vänstra hörnet går inte på reostat som alla andra lampor. Och det är en ultraminiatyr 12V-lampa som ständigt matas med 14V. Gissa om den brinner ut snabbt? :-/
.
ljusomkopplare.jpg
ljusomkopplare.jpg (170.75 KiB) Visad 512 gånger
.
ljusomkopplare_baksida.jpg
ljusomkopplare_baksida.jpg (233.4 KiB) Visad 512 gånger
.
Hade ingen vit 3mm LED, bara 5mm. Och hålet är 4.5mm aj. Det blev till att svarva och slipa ner lysdioden :-/
nersvarvad_led.jpg
nersvarvad_led.jpg (157.08 KiB) Visad 512 gånger
.
Nu gick den dit :-) Sockeln skippade jag, lysdioden lär överleva bilens återstående livslängd. 3.9k seriemotstånd var det enda jag hade i bra-att-ha-lådan.
Hmm (14V matning-3.9V framspänningsfall) / 3.9k = 2.6mA, inte mycket :oops:
led_mont.jpg
led_mont.jpg (154.8 KiB) Visad 512 gånger
.
Varde ljus! :-D
lyser.jpg
lyser.jpg (103.91 KiB) Visad 512 gånger
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36