Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska säga den hackar inte märkbart till, felkoderna kommer utan att jag märker nånting. Fast det har också hänt men bara två gånger utan att felkoder skapades. Ska kolla hur den ligger mot LMM imorgon.
Den tänder säkert alldeles utmärkt med NGK kablar, det är bara självdiagnosen som är missnöjd.
Du har väl inte utslitna stift med för stort elektrodavstånd förresten?

Tänk så enkelt allt var förr i tiden :-D Det måste ha varit bättre förr... förr :party:
Grr.. Hur tusan får man youtube att hantera min spellista med 539 låtar? Blott 200 verkar den klara av, löjligt haha :-)
Får väl klippa isär den i tre delar hmm..
DennisCA skrev: tis 24 dec 2024, 22:01 OK jag trodde svenska var mitt modersmål men när den där killen säger "låg kloss an kabeln från LMM:en" Menar han det ligger tvärs över, tar emot eller nåt? Det är så jag fattar det, men det låter inte som korrekt svenska i mina öron...
Tror att det räcker att tändningskabeln ligger för nära LMM eller även LMMs kabel. Om isolationen är sämre på dom nya kablarna kan jag föreställa mig att den kan orsaka problem. Min 850/94 tex har även en slags kondensorn på tändspolen för att minska störningar.
Mitt modersmål är inte hellre svenska. Det är schweizertyska. Men efter 6 år i Sverige började jag att våga att skriva utan hjälp av googletranslate. 8-)

Lycka till med felet och god jul på er!
Daniel78 skrev: tis 24 dec 2024, 22:30 ..Tror att det räcker att tändningskabeln ligger för nära LMM eller även LMMs kabel. Om isolationen är sämre på dom nya kablarna kan jag föreställa mig att den kan orsaka problem. ..
Oavsett hur bra isolationen är så får man både induktiv och kapacitiv koppling mellan kablar som ligger för nära varandra.
Det är Maxwells fel :bored: Möjligen är Farad och Henry inblandade också :-D
Om man nu inte använder skärmade eller koaxialkablar och de är i princip bannlysta i bilindustrin. Utom till antennkablar, där har biltillverkarna inget val haha :-D
Hörs det att jag har lämnat bilindustrin? Skadeglädje är den enda sanna glädjen..
Nu har jag överlistat youtube, hurra :party:
Stiften är splitternya volvo OE annars, byttes för mindre än en månad sen.

Jag är inte säker att den tänder helt hundra för det var ju två gånger som den hackat till, då vid lägre fart och acceleration. Det gjorde den inte före efter jag bytte kablarna.

Annars jag tyckte detta såg ut som koaxialkablar lite i designen (scrolla ner litet så syns bilden)
https://www.efi-service.com/en/product/ ... wire-sets/
Rimligtvis borde inte LMM kunna störa tändningen... Den skickar antagligen bara ut lågnivå DC-signal.
Det motsatta skulle däremot mycket väl kunna hända, att tändningen stör LMM om kablarna ligger för nära varandra.
DennisCA skrev: tis 24 dec 2024, 22:47 ..Annars jag tyckte detta såg ut som koaxialkablar lite i designen (scrolla ner litet så syns bilden)..
Ja det har du rätt i men om skärmen ska fungera måste den vara ansluten till chassie i minst ena änden. Helst i båda. Så är det gjort i sportflygplan t.ex.
Annars är den aktiva delen i avstörningen det som de kallar "ferromagnetic core" runt innerledaren. Detta ferritmaterial ökar induktansen i kabeln och då får man långsammare stigtid på strömmen när gnistan väl tänder. Långsammare stigtid gör i sin tur att man begränsar övertonsspektrat uppåt höga frekvenser och minskar därmed elektromagnetisk emission.
En del avstörda kablar har resistiv innerledare för att begränsa stigtiden. Är tändsystemet, eller rättare sagt självdiagnosen, byggt för sådana kan det mycket väl ge felindikering med "vanliga" kablar utan resistans
Har du bytt "mittkabeln" mellan tändspole och fördelare?
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 49
Brainys V60

Du är långt ifrån den förste[…]

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

240 startar inte