Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Antar att det sitter tätningslister runt säkringslådan som inte är riktigt lika följsamma som när de var nya. Samma sak med kablagen.. :-D
Ska se om jag kommer åt reläet underifrån, vill gärna slippa rota alltför mycket i kabelhärvorna
Jag har inte provat installera reläet nu heller, Det är -14 här just nu så det är inget jag direkt vill. Jag har fått en låda NGK kablar dock som ska installera, fast bilen går bra med de tejpade kablarna.

Bild

Bild
Erik Å skrev: lör 14 dec 2024, 18:46 Antar att det sitter tätningslister runt säkringslådan som inte är riktigt lika följsamma som när de var nya. Samma sak med kablagen.. :-D
Ska se om jag kommer åt reläet underifrån, vill gärna slippa rota alltför mycket i kabelhärvorna
Tätningslisten runt Boxen sprayer jag in då och då med silikonspray. Men med kablaget har du en poäng.
När jag gjorde detta underifrån upptäckte jag att på relät 99 saknas plastkarmen runt kontakterna som hjälper att leda relät på rätt ställe. Huset av original relät är mycket djupare.
Hoppas du förstår min CH-D-S grammatik :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ska försöka kolla på det där till veckan. Tänkte ta ur ljusomkopplaren och ersätta den trasiga halvljusindikeringslampan med en vit LED på samma gång, har också något gnissel under brädan som behöver ses över. Tre goda skäl att plocka ner knäpanelen och rota runt under brädan alltså. Hur trångt kan det vara, har haft två franska småbilar förut :party:

Se upp med silikonspray vid elkomponenter, de som jobbar med elektronikproduktion får panik bara man nämner ordet silikon :-/
Silikonolja på kontakter gör tydligen att de kan bli intermittenta kontakter. Det är ju inte alltid man vill ha slumpmässig blinkfunktion :-D
Tack för tipset. Jag förstår :-D
Samma anledning att inte använda polfett mellan polen och kontakten/klämman eller att använda det som ”kontaktfett”. tex vid jordpunkter. Hörde att polfettet också innehåller silikon. Det kan ha negativa effekter på konduktiviteten.

@Erik A
Vilken årsmodell har du?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Daniel78 skrev: sön 15 dec 2024, 20:41 ..Hörde att polfettet också innehåller silikon...
@Erik A
Vilken årsmodell har du?
Det låter ju väldigt olyckligt om polfett innehåller silikon. Jag brukar använda universalfett eller vaselin på batteripoler och jordpunkter, funkar hur fint som helst.
Har en V70 mk1 "Classic" (P80 alltså) MY 2000. En av de allra sista.. :-)
När Torslanda byggde om sina linor för produktion av V70n så skeppade de allt återstående material till Gent som byggde de sista P80 parallellt.
Därför finns båda generationerna som årsmodell 2000. En ständig källa till förvirring när man ska beställa delar :oops:
Och Gent fick nog inte riktigt all information de borde ha fått, har hittat diverse monteringsfel på min..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vill man ha korrosionsskydd så behöver polerna fettas in tunt innan man trycker på polskorna. Men som sagt, universalfett funkar hur fint som helst.
Sen skärmar jag av grillen vintertid och tejpar runt lyktorna för att slippa få in saltspray i motorrummet. Har bara nedre luftintaget öppet. B5244S2 producerar så lite värme så det räcker gott och väl eftersom jag sällan åker över 100..
Blir idiotförklarad här men det får jag väl stå ut med :-D
Och då har jag inte ens berättat om "yllekalsongerna" jag monterar på bilen. Dvs två lager liggunderlag vikta runt oljetråget så att oljan håller värmen under timslånga shoppingstopp :party:
Apropå silikon, spraya för guds skull inte "cockpit shine" inne i kupén.. Klart, gillar man flottiga ytor och vill ha elproblem så är det säkert en bra idé
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 49
Service Peugeot 107 2007

Nu i eftermiddags har jag fått hem delarna […]

Kolla så "släpskon" nå[…]

Då har jag äntligen tagit tag i detta o[…]

Sova i V60 - någon?