Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ja, tänkte hänga upp motorn i övre momentfästet så högra fästet kommer hela tiden vara belastat. Men var är min tankevurpa? När jag släpper ner ramen så blir den hängande i dess högra bultar och högra fästet? Sist släppte vi inte på detta fäste och kort därefter bytte jag det. Antagligen sa det upp sig av ålder snarare än nåt annat men jag vill bara vara så säker som möjligt.
Av ditt svar har jag dock förstått att man inte lossar detta fäste och det duger gott åt mig!
Så tack igen! :D
taxi skrev:ja, tänkte hänga upp motorn i övre momentfästet så högra fästet kommer hela tiden vara belastat. Men var är min tankevurpa? När jag släpper ner ramen så blir den hängande i dess högra bultar och högra fästet? Sist släppte vi inte på detta fäste och kort därefter bytte jag det. Antagligen sa det upp sig av ålder snarare än nåt annat men jag vill bara vara så säker som möjligt.
Av ditt svar har jag dock förstått att man inte lossar detta fäste och det duger gott åt mig!
Så tack igen! :D
Pettsson menar nog att höger motorfäste sitter fast i subframe så när du lossar bultarna på den så hänger fästet och motorn med, och om du stödjer motorn på växellådssidan så ska inte fästet belastas på fel sätt.
Användarvisningsbild
av taxi
Nya bultar till svänghjulet kostade 169 kr på bilia, ändrat utförande från vanlig 6-kant till nån slags 12-kantig insex gjorde att jag blev tvungen att köpa en sån hylsa för 199 kr (!)

Bild
Användarvisningsbild
av taxi
En till uppdatering; Bästa sättet att få ut gamla packboxen antar jag är att borra och skruva i två små skruvar i den?
Och vad har egentligen hänt med den gamla? (Bilderna nedan)

Bild
Bild

Edit igen: Eftersom allt har gått smidigt så här långt så måste jag nog utgå från att jag kommer göra nåt galet vid sista momentet: Packboxbytet. För att motverka detta tänkte jag leta rätt på ett lämpligt monteringsverktyg till packboxen! Nån som har ett tipps på ett prisvärt sådant?

tack igen!
Användarvisningsbild
av taxi
...och så förhoppningsvis sista frågan: vilket slags smörjmedel ska jag ha på ingående axeln för att jag ska kunna lägga i ettan och backen efter detta?
av *pettson*
taxi skrev:...och så förhoppningsvis sista frågan: vilket slags smörjmedel ska jag ha på ingående axeln för att jag ska kunna lägga i ettan och backen efter detta?
Ett bra fett som inte tvättas eller slungas bort. Ta tunt med ett fett som är marinbeständigt. Det gör inget om det är baserat på mineralolja om du låter bli att få fettet ända in i packboxen på ingående axeln i lådan.
Användarvisningsbild
av taxi
du beskrev "infettandeförfarandet" perfekt tidigare också, känns inte som att jag kan misslyckas nu! Berömda sista ord..?
Tack, bugar och bockar!
Användarvisningsbild
av taxi
en till uppdatering: nya packboxen på plats, använde inget specialverktyg, bara ett bladmått och gamla packningen för att hamra in den.
Det var väldigt tajt passform så jag förstår nu varför man inte behöver nåt extra för att hålla fast den.
Lyckades dessutom få in den nån millimeter djupare i sätet än föregångarna.
Stort tack till framför alla pettson, du är guld värd!
Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]