Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mabuse skrev:
CarMan skrev:Räkna inte med att trimfirmorna har koll på detta, dom lever på att sälja sina produkter & tar givetvis en vinklad ställning i ämnet!
Jag tror inte att BSR skulle vara beredda att ta över maskinförsäkringen på etanol-konverteringarna om de inte hade koll på detta.
BSR tar inte över nån garant (pesis som du säger) Det du gör är att teckna en egen försäkring hos dom, med deras egne vilkor. Vad exakt gäller denna försäkring för?

Jag har inte hört om nån som råkat ur för just BSR & Etanol konvertering, men Har hört en hel del om adra såna här försäkringar vid trimmning, o det verkar alltid finnas gott om bortförklaringar som gör att försäkringen inte gäller.
En annan sak är väll att försäkringen endast gäller dig personligen o följer inte bilen.
Du kasnke har bilen i nått år vilket gör att skadorna inte är så stora så dom ställer till nått, men nästa ägare kan ju råka ut för nått.
Ganska riskfritt att ha en sån försäkring, blir ju bara nån enstaka man måste ersätta (det är alltså ingen garanti för att deras produkt är riskfri)
Jag har blandtankat min 850-97 i 4 år nu, sommar halvåret kör jag med minst 50% e85 i tanken, då drar bilen kanske en cl mer än på ren 95 bytat olja en gång på denna tiden, aldrig bränslefilter,aldrig stift, motorn spinner som en katt fortfarande =) kör ca 2000 mil per år.
Tror inte ett dugg på att det skulle vara skadligt för motorn! Det finns stora ekonomiska intresse i att folk inte kör runt på etanol! Vägverket har provkört nya bensinbilar med etanolmen har inte kunnat se nåra skadeeffekter.
Du har då alltså kört 8000 mil och bara bytt olja en gång, har jag fattat rätt?

Mvh GK
Eftersom du kör med ganska mycket etanol så bör du byta olja var tusende mil eftersom de etanolångor som tränger ner i vevhuset försämrar oljans smörjande egenskaper. Om man bara kör på bensin är ju det normala att man byter olja var femtonhundrade mil eller, om bilen körs väldigt lite t.ex. 500 mil om året, minst en gång om året.

Mvh GK
Jo det kanske är dags att ändra rutinerna om du vill ha många mil ur din motor, byt filter samtidigt.

Mvh GK
Jag har ju tidigare blandtankat både S60 och BMW:n. Numer har jag inte S60 kvar och tycker det är mest omständigt att tanka båda bränslesorterna så jag slutade för flera år sedan med BMW:n.
Men såvitt jag kan förstå så har beemern inte tagit skada. Efter 100 mils blandtankande bytte jag bränslefilter bara; det var rekommenderat på ett etanolforum. I övrigt byter jag olja och filter senast vid 1200 mil i varje fall.
Jag körde med blandtankning i flera tusen mil (stegvis höjning av etanolinblandning, enligt rek. från etanolforum).

Men det går inte att bortse från biltillverkarnas modifieringar när de gör etanolversioner av motorerna, vilket även flera kunniga användare här belyser. Så helt riskfritt att bara "blanda och köra" tror jag inte man ska utgå ifrån. Men å andra sidan finns mycket info på etanolforumen där andra s.a.s. har gått före och banat vägen för just din bilmodell. Problem, eller inga problem för den delen, redovisas mangrant och det är den infon du/man kan luta sig på och göra ett ställningstagande om du/man själv ska blandtanka.

Oljebyte lär vara en central punkt hur som helst. Sköts inte det i vanliga fall så borde det bli negativa konsekvenser ifall man blandtankar dessutom. Snacka om påfrestning!

/M10
zikzak skrev:Kanske dags att byta då, motorn dra nån liter i kvartalet så lite ny olja har han ju fått emellanåt :wink:

efter som du kör ganska mycke så hinner etanolen dunsta ur oljan på ett sätt som den inte gör om man kör korta sträckos, så därför klarar oljan sid kanske lite bättre.

BF94 dunstar suksesivr, mendan E85 måste upp i en högre temp, o då dunsktar nästan allt på en gång (vilket ställer till det lite för avgasriningen, om bilen inte är byggd för att ta hand om det)

sen ska vi väll till lägga att bara för att du inte märkt att din motor tagit skada, så betyderdet inte att den inte har tagit skada, kan vu kanske säga mer om däg än om motorn
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]