Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men det vi såg på filmen finns ! :D Så något gör att min bil blåser BLÅ rök vid start, plus att det luktar lite bränt i någon sekund.

Jo, olja försvinner, för jag fick fylla på 1 liter för ca 3 veckor sedan. Men jag trodde det enbart berodde på den oljan som läcker någonstans. Men kan det vara "farligt" att köra bilen ? Då menar jag om något annat kan gå sönder och förstöras om jag kör med den ?
av *pettson*
Stafford skrev:Men det vi såg på filmen finns ! :D Så något gör att min bil blåser BLÅ rök vid start, plus att det luktar lite bränt i någon sekund.

Jo, olja försvinner, för jag fick fylla på 1 liter för ca 3 veckor sedan. Men jag trodde det enbart berodde på den oljan som läcker någonstans. Men kan det vara "farligt" att köra bilen ? Då menar jag om något annat kan gå sönder och förstöras om jag kör med den ?
Det är inte bra för katalysatorn i längden, tändstiften gillar inte heller oljan nåt vidare.. Men på kort sikt händer inget. Men på lång sikt så måste det åtgärdas, och det finns INGA mirakelprodukter som räddar din dag tyvärr..
Nej, att det inte finns några mirakelproduker, har jag redan förstått. Jag har sjuk otur med mina bilköp. Dom fungerar perfekt när jag köper dom, kör 1 vecka så börjar dom ras isär !! :D :D :cry: :cry: Så jag har redan förstått att detta kommer kosta mig. Men jag fick bilen till ett hyggligt pris, så jag kan lägga lite utan att jag tar livet av mig !

Man vad tycker ni att jag ska göra ?

Hur kan jag komma fram till var det verkliga problemet ligger ? Så jag kan få det åtgärdat.
Stafford skrev:Kanske ska tillägga att den " bara" gått 17,000mil . Borde inte toppen hålla längre ?

-Man kan tyckas de......
har en som rullat samma mil tal........där packningen rök......

de är "hugget som stucket"..........när den går
har jag fått höra!!
Toppen håller ju... :-)-)
Vet inte om denna info hjälper i mitt sökande eter vad det kan vara för fel på min bil, men jag startade bilen idag med huven öppen och då kom det även lite blå rök upp från motorn ! Ungefär runt där turbon sitter !!
Var förbi en bilmek idag. Han tog i och för sig bara en snabb titt under huven och gasade lite. Han sa att det inte var toppen på bilen, utan trodde det kunde vara turbon eller några packningar som var dåliga. Han sa även att med tacke på att det bara kommer blå rök i några sekunder vid start så var det inget att göra för tillfället. Skulle det vara stort fel på turbon skulle det komma rök hela tiden. Han tipsade även om att prova något som hette STP, Något man skulle hälla i motorn när den var varm så kunde den täppa till lite läckor. Jag frågade då hur mycket catalysatorn tog stryk, men enligt honom var det ingen fara när det var så lite rök.

Så vad anser ni ?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]