Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nypa00
Hej igen... jag har denna,, http://www.vvme.com/standard-h1-hid-con ... h=44_45_14

De NBB ljus som Jula säljer är säkert prisvärda,, vet ej något om de,, de enda som jag läst om och själv sett hur mycket de lyser upp är NBB Alpha, som sitter monterade på brorsans bil.
av Uthil
Hejsan!

Jula säljer dessa NBB Alpha för 849 kr, Vet ej om det är st eller par. Antar att det är stycket. Men det är NBB's original, Kollade på Google.se och jämförde med Jula's. Så de är säkert prisvärda, Och vad kostade ditt xenonkit för dig, Beställde du direkt från VVME eller Swedol? För jag tror att det blir nog fan billigare att beställa direkt från fabriken. Så inga mellanhänder hamnar ikläm. Och de lyser upp jävligt bra, Kollade på deras 10000K modell av just xenon, Djupt blå violett, Rena dagen när de tänds.
av nypa00
Uthil skrev:Hejsan!
Jula säljer dessa NBB Alpha för 849 kr, Vet ej om det är st eller par. Antar att det är stycket. Men det är NBB's original, Kollade på Google.se och jämförde med Jula's. Så de är säkert prisvärda, Och vad kostade ditt xenonkit för dig, Beställde du direkt från VVME eller Swedol? För jag tror att det blir nog fan billigare att beställa direkt från fabriken. Så inga mellanhänder hamnar ikläm. Och de lyser upp jävligt bra, Kollade på deras 10000K modell av just xenon, Djupt blå violett, Rena dagen när de tänds.
Hej igen..

Ah! Där ser man...tidigare har de haft nån annan NBB lampa i sortimentet i med riktigt glas istället för plast.

Priset på Jula är styckpriset för lamphusen....

Gällande xenonkitet,, jag betalade 742kr för ett kit när jag köpte mina, (jag hade bara 2 ljus från början, men köpte en halv sats av min bror som köpte 2) kitpriset var då 45,98dollar.
Då jag även köpte 1par extralampor för 5dollar och sen gick frakten på 49dollar.
När det kom till Landvetter fick jag även betala tull&moms, som var runt 200-300kr..... kommer inte ihåg exakt.... detta var ju som sagt November 2008. Jag köpte 4300K då jag tycker de ger mer vitare kallare ljus än vad de andra värmetalen gör.

Jag köpte de direkt ifrån VVME, vet inte om Swedol säljer xenonkit, tror inte det, utan köpte bara lamphusen där.
av Uthil
Ok! Bra och veta, Vart du beställde de ifrån, Men köper nog lamphusen på Jula, och konverteringen från VVME, Just nu får jag ett kit plus tull, moms & frakt för 978 kr, och då har jag räknat med en tull & moms på 300 kr. Men ett kit räcker bara till två lampor? Så om jag ska ha fyra så måste jag ha 2 st kit, Då blir det lite dyrare, då, hamnar kalaset på totalt 1279 kr. Tror fan det är värt de. Men jag tar 10000K och några extralampor till, Ett par extra. Dollarn ligger ju nere nu, än så länge så. Den ligger på 7.53 =1 dollar.
av nypa00
Japp,, de räcker bara till två lampor. Så du måste beställa två kit om du ska ha 3 eller 4extraljus.

Kom på en sak som jag köpte till...dock inte ifrån VVME... utan Xenonkungen..... och det är förlängningskablar, modell AMP kostar 50kr styck, ( http://www.xenonkungen.se/tillbehor.htm ) detta för att lampsladdarna är väldigt korta annars, speciellt om man monterar ballasterna som jag och brorsan gjort på våra bilar, hängandes innanför krockbalken, kan ta några bilder om du vill veta hur vi gjort....
av Uthil
Tja igen. Ja ta gärna bilder om det är ok, så jag får se. Vore sjyst som fan.. Men vad menar du med ballasterna. Men ok, förlängningskablar ska jag nog chacka in också.
av nypa00
Uthil skrev:Tja igen. Ja ta gärna bilder om det är ok, så jag får se. Vore sjyst som fan.. Men vad menar du med ballasterna. Men ok, förlängningskablar ska jag nog chacka in också.
Här kommer bilderna....

Extraljusen med förlängningskabeln..

Bild

Ballasterna sitter bakom i den delen under tutorna, frontbalken. Sitter monterade med M6 jängstång med muttrar på båda sidor, ( hemmagjord bult :wink: )

Bild

Bild

Då jag har en orginal brytare inne i bilen för att kunna slå av extraljusen och bara köra med bilens orginal helljus har jag dragit in jorden i kupén. Jag använde mig av samma slang som finns under bromsvätskebehållaren som är för bland annat farthållarslangen som går till pedalstället. Det kan vara lite småtrixigt att få in sladdarna i flexslangen men lite eltejp på ändarna så går det.

Bild

Grön kabel går i mitt fall till bilens jord, och blå går till reläet. Brytaren i kupén kopplar ihop dessa när jag slår till brytaren, och detta gör att jag även kan använda mig av belysningen i brytaren. Jag använde mig av kopplingsschemat som jag länkat till på tidigare sida i den här tråden,, dock har jag använt mig av en orginalkontakt då jag ramlade över några kontakter ifrån en bil, som jag klippte och sparade :wink:
av Uthil
Grymt för bilderna, Ska nog gå bra de här. Men ballasten sitter framför kylaren om jag ser rätt. Och om jag använder kopplingshemat som du tidigare länkade, så tror jag att det ska funka. Ska kanske försöka på tag i en sådan brytare som du har original brytare, vill säga, Ser kanske lite snyggare ut inneifrån. Får se har en kontakt nu och kanske ska införskaffa mig en sådan knapp och jämföra vad som är snyggast.

Och de du menar med slang är att du använde denna slang att transportera kablarna i samtidigt för att skydda dem? Rätt?
av nypa00
Uthil skrev:Grymt för bilderna, Ska nog gå bra de här. Men ballasten sitter framför kylaren om jag ser rätt. Och om jag använder kopplingshemat som du tidigare länkade, så tror jag att det ska funka. Ska kanske försöka på tag i en sådan brytare som du har original brytare, vill säga, Ser kanske lite snyggare ut inneifrån. Får se har en kontakt nu och kanske ska införskaffa mig en sådan knapp och jämföra vad som är snyggast.

Och de du menar med slang är att du använde denna slang att transportera kablarna i samtidigt för att skydda dem? Rätt?
Det brukar komma in extraljusbrytare på tradera med jämna mellanrum, även på skrotarna,, dock orkade inte jag vänta så jag beställde min på Bilia,, har för mig att den var lite halvdyr, typ 150kr eller nåt sånt....

Japp, använde mig av befintlig lösning för att få in kablarna i kupén, slapp man hålla på och borra och hitta andra lösningar, samt att kablaget kommer ut perfekt vid pedalstället i kupén.

Monterade på brorsans NBB Alpha ljus nu på kvällen, då någon rolig backat in i de MEN som var ärlig och lämnade en lapp och betalade för nya ;)

När man monterar in xenonlampan i huset, så måste man slipa upp den kabelgenomföringen som är i huset lite grann, då det är lite litet hål jämfört med hur stor xenonlampan's lösning är. Men det märker du ju, bara man har tid och tar allt i turordning så går allt bra :)
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]