Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Har du kollat kamremens läge?
Användarvisningsbild
av js1
Varför :roll:
Därför att din motor går piss och du byt allt utan att det hjälper. Det är kanske ett långskott men det kostar dig ju bara tid att kolla och ev utesluta
att den står fel.
av riksby
inget fel på kamremmen heller,då frågar jag igen,finns det en eller två bränslepumpar på min volvo 855-gle-93a.är det någon som tror det kan vara fel på bränslepumpen med dessa symptom,startar lätt,går bra ca 700 m,sen går den pissdåligt mellan 1500-3000 varv,för att efter 3000 varv gå bra igen,stannar man o stänger av bilen,sätter på den igen så går den bra igen,så kan man hålla på hela tiden,arggggghhhhhhhhhhh
av *pettson*
Vi gör så att du får göra en egen tankevurpa..

1: Fakta= bilen går bra.. sen sämre men bättre igen på högre varv.
2: Fakta= bilen går bra igen efter omstart och sen sämre igen..

Eftersom du helt säkert vet att en motor sätter i sej mera bensin på högre varv än på lägre varv så bör alltså inte pumpen ha några problem med att leverera bensin alls. Bilen går ju på högre varv.. Vi låter pumpen vara ifred sålänge. Pumpreläet antar jag att du kikat så det inte är sprucket?..

Hursomhelst så har du EN bränslepump..
Du har bytt en massmätare som inte finns eftersom du har en MAP sensor. Den mäter undertrycket in insuget, inget mera. Du har dessutom en tempgivare på insugsslangen som berättar vilken temp inkommande luft har.
Du har haft kod 121,, vet inte hur förekommande den är hos dej, men den betyder att mapsensorn gjort sitt.

Summa summarum är att du nu pillat överallt utan att ha en susning om vad du gör. Det gör att man måste gå tillbaka till ruta ETT och börja felsöka.

Vi kan väl ta ett kik på vad som bör ha gjorts?
Först så slog du på tändningen och läste ur så det inte var några felkoder. OM där var felkod/er så skrev du ned och sen nollade dom.
Sen startade du bilen och noterade om den är lätt eller svårstartad.
Efter start har du stått utanför och varvat. Du har lyssnat på motorn så den inte går ned på t.ex 4 cylindrar när du gasar.
Du har även lyssnat lite på bilens avgasljud så det inte låter kvävt. En katalysator sätter igen sej efter ett tag. Den kväver bilen upp till vissa varv, sen blir avgastrycket så högt att det pyser förbi när det nu inte är totalstopp. Det hörs ganska tydligt om bilen är kvävd då avgasljudet blir väldigt lågt..
När du checkade av den kollen tog du fram startgasen och sprayade vid alla vacumslangarna så du inte har en läcka. För om du hade en så har du naturligtvis rättat till den.
När nu allt yttre var helt okej så checkade du noll läget på kamremmen så att den stämmer mellan kamaxlarna. Inte helt ovanligt med ett hack fel. Inte heller ovanligt att kamdreven pekar åt helv.. För att veta vad som egentligen är noll kontrollerar du vid kamaxelgivaren och fördelaren. Spåren ska stå exakt i linje längs toppen. När dom står där kan du kika hur dreven står. (Du behöver inte bry dej om att en ska stå över centrum och en under.)

NU bör du kommit ett problem på spåren..
av picko
En kass soppa pump brukar kunna ge ryckig gång samt mager ofta lite åkeslös.
Så visst kan det vara den.
Det kan du mäta om du tångskör pumpen en viss tid tex 1 minut och ser hur mycke som kommer ut. Vet ej exkat hur många liter/min den skall pumpa men går ju att kolla upp. Trycket kommer jag ej på hur Man kan kolla just nu mer en att setta en tryckmätare på slangen innan spidarna.

Som P säger inte troligt fel du borde få skallen i ratten vid höga varv då:P
av riksby
JA,hej igen,för det första så har jag visst en lmm,har ju bytt den på verkstad,sitter ju på plaströret till luftburken,om jag inte är helt tappad bakom en vagn,katalysatorn är splitter ny,(keramisk) om det är till någon hjälp,reläet som jag faktiskt inte kollat,eftersom jag inte vet vad det sitter,ska jag kolla upp,med andra ord var sitter det,så det är läget fnv
av riksby
ok,det var en tempgivare,sorry,vi ska kolla det andra du sa ang hur motorn står i förhållande till osv.......,kan ju va så att det är trögt på avgassidan.... :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?