Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Mellan 1 och 30.
av Henke3
Har du en B5254S? Då har du Motronic 4.4 och då skall det inte funka med motståndet.
Vet inte vad det sitter för motor i din 855SE.
Användarvisningsbild
av sthlm
Sparkz skrev:Mellan 1 och 30.
Tack!
Henke3 skrev:Har du en B5254S? Då har du Motronic 4.4 och då skall det inte funka med motståndet.
Vet inte vad det sitter för motor i din 855SE.
Sitter en B5252S och Fenix så det skall funka med motstånd vad jag förstått.
av Volvo740_GLT
Hej. lånar tråden lite.
Har en 850 Glt 97 med B5254s - motorn

Motorlampan lyser, var på volvo under semestern när dom hade lugnt och frågade
om servicekillen kunde kolla felkoderna. de bjöd på felkodsläsningen denna gång, hehe, man tackar ju för det.

fick ut EFI 442 Och EFI 448

fick en offert på vad det skulle kosta. 6362 kr
med material och arbete.

nu är frågan är det värt att fixa detta till besiktning., hur mycket påverkar detta avgasvärdena

någon som har en ide?
Användarvisningsbild
av Zell
Nu när det ändå är på tapeten igen, kanske lite grann off topic.
Men när togs sekundärluftpumpen bort?
Min är visserligen en tyskimport, men det borde väl ha tillverkats likadant till de tjommarna? en 855 -97, B5252S
Blev varnad för den pumpen när jag köpt den, men fan vad jag letade innan jag insåg att jag inte hade den =)
av Saxofontrollet
Jag har en Belgienimport, och har inte nån luftpump, men jag har samma relä som visats på bild ovan. Kan det då vara så att nån har plockat bort pumpen, eller att relät styr nått annat, eller att relät bara sitter där för sakens skull ?
Anledningen till att jag funderar är att tomgången krånglade en sväng, och då sa nån att det där relät styr tomgångsmotorn och kunde glappa. Så jag fixade till alla anslutningar i kontaktstycket och sen försvann problemet. Men nu börjar man ju o fundera om det egentligen är ett relä till luftpumpen.
av zäta
En fundering ang vattnet i luftpumpen, var kommer det ifrån?

Är det ingen som löst det? Kan det verkligen komma "utifrån" typ regn, vattensprut eller liknande?
Pumpen är ju igång flera gånger under en körning så borde den inte tömmas då?

(Ok, delar av vårt land har ju haft översvämnigar men där är det väl ganska normalt med vatten i luftpumpen om bilen har badat ända upp till taket i vatten.)

Luften den tar in är ju från insugningssytemet och andra ändan går ut i avgasröret så den kan ju inte suga vatten från vattenpölar under bilen?
Jag har en teori att om luftventilen läcker kommer det att tryckas avgaser baklänges genom luftpumpen och där kyls dom av och kondenserar ut fukt från avgaserna.

Min teori fick jag för jag hade också en luftpump med vatten i och när jag kollade så läckte luftventilen och det luktade avgaser i slangen mellan luftpumpen och luftventilen.

Någon som vill kommentera mitt fundering
av Henke3
du har helt rätt, det är därifrån vattnet för det mesta kommer. känns på lukten i både pumpen och slangen när man tömmer den på vatten.
av zäta
Jag har borrat ett 0,5 mm hål genom plasten in i pumphuset på luftpumpen, rakt ner mot marken och tror att eventuellt vatten då trycks ut när pumpen snurrar.
Det blåser i alla fall ut en liten luftstråle när den går

Det ger ingen felkod med detta lilla hål.

Om livslängden på pumpen ökar vet jag inte heller men man kan ju hoppas. :)

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]