Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matthew
Hallå igen, nu har jag hängt i motorn igen och kopplat alla elkontaker (tror jag :roll: )

Har stött på ett problem nu vid återmontering. Där en av kylarslangarna går in i torpedväggen (undre ansl) där har en plastdetalj gått sönder, får se om jag kan få en ny sån hos handlarn i morgon...Detta gör iaf att jag inte kan fylla upp kylsystemet.

Hursomhelst...kontrollerade att alla oljenivår var ok och gick för att starta motorn....
Den tänder till, för att sedan dö :( Provade igen, samma sak.

Ut å kollade att alla markeringar osv fortfarande stod rätt på vevaxeln och kamdrev och finner att insugskammen (1 kugg knappt) inte står riktigt bra mot markeringen. Demonterade kamrem, kamaxelgivare och ställde insugskam i "nollläge", justerade om vvt och kam-hjulet och återmonterade allt igen.
Satte mig för att starta och den verkar gå nått bättre, men fortfarande inte bra, motorn hackar på tomgång, låg tomgång skall tilläggas. Försöker jag gasa så kan den ibland få upp varvet, men gärna vill den dö när man gasar...

Markeringarna på vev, kam osv verkar nu iaf hålla i sig efter lite "malande" med motorn

Bränsle verkar komma fram till "railen", då de pyser då man trycker in cykelventilen.

Hmm...har ni några bra ideer eller tips ? nu blir den en natts dålig sömn, då jag kommer att ligga å fundera på detta alldeles för mkt :(

//Matthew
Användarvisningsbild
av morbidfinn
Hallå igen, nu har jag hängt i motorn igen och kopplat alla elkontaker (tror jag :roll: )

Har stött på ett problem nu vid återmontering. Där en av kylarslangarna går in i torpedväggen (undre ansl) där har en plastdetalj gått sönder, får se om jag kan få en ny sån hos handlarn i morgon...Detta gör iaf att jag inte kan fylla upp kylsystemet.

Hursomhelst...kontrollerade att alla oljenivår var ok och gick för att starta motorn....
Den tänder till, för att sedan dö :( Provade igen, samma sak.

Ut å kollade att alla markeringar osv fortfarande stod rätt på vevaxeln och kamdrev och finner att insugskammen (1 kugg knappt) inte står riktigt bra mot markeringen. Demonterade kamrem, kamaxelgivare och ställde insugskam i "nollläge", justerade om vvt och kam-hjulet och återmonterade allt igen.
Satte mig för att starta och den verkar gå nått bättre, men fortfarande inte bra, motorn hackar på tomgång, låg tomgång skall tilläggas. Försöker jag gasa så kan den ibland få upp varvet, men gärna vill den dö när man gasar...

Markeringarna på vev, kam osv verkar nu iaf hålla i sig efter lite "malande" med motorn

Bränsle verkar komma fram till "railen", då de pyser då man trycker in cykelventilen.

Hmm...har ni några bra ideer eller tips ? nu blir den en natts dålig sömn, då jag kommer att ligga å fundera på detta alldeles för mkt :(

Hejsan.
Tror du får ta och kika om VVT enheten. Beskrivningen du fått är felaktig dvs ej komplett beskrivning på det hela.
Har du tillgång till vadis på datorn ?
av Matthew
Pettson:s beskrivning:
Hmm enklast är väl att låsa kamaxlarnas baksida med en tolk och sen bara vrida tillbaka VVT enheten?

*Sätt dit kamaxlarnas kuggremshjul (med VVT-enhet).
Lossa, men ta inte bort skruvarna som håller kuggremshjulet till VVT-enheten.
Tryck dit VVT-enheten/kuggremshjulet på kamaxeln.
Sätt dit centrumskruven som håller VVT-enheten till kamaxeln. Dra åt något.
Vrid VVT-enheten moturs till stopp.
Lossa centrumskruven.
Lägg dit övre transmissionskåpan.
Vrid kuggremshjulet medurs tills skruvarna vid de ovala hålen står i ändläge.
Fortsätt vridningen medurs tills kuggremshjulets markering står 1 kugg innan markeringen på övre transmissionskåpan.
Obs! Ingen vridning moturs får ske vid denna procedur!
Kontrollera:
Kontrollera att kuggremshjulet fortfarande står i sitt ändläge vid de ovala hålen.
Dra åt VVT-enhetens centrumskruv med 120 Nm.
Kontrollera att inte VVT-enheten roterar under åtdragningen.
Sätt dit centrumpluggen. Dra åt med 35 Nm.

Nu har jag fått ordning på motorn och jag hade missat en liten detalj (den fetstilade), justerade om allt igårkväll och nu spinner den så gött igen. Jag hade tidigare försökt att montera vvt-enheten enligt hur det satt tidigare, men då hamnade jag antagligen galet. Men nu är jag nöjd å glad igen.

Det största problemet är att dra fast VVT-enheten med 120 nm, då den gärna vill snurra med. Jag undrar hur volvos verktyg ser ut för att låsa det hela. Jag löste det genom att använda http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82447 för att låsa vvt-enheten. Övriga moment gjordes enligt Vadis

Skall tillägga att felkodsläsaren inte kan hitta ett enda fel när jag läser av bilen, vilket gör att jag känner mig ännu mer nöjd !

Bifogar de senaste bilderna (som togs innan första motorstart, naturligtvis)
Motorn på plats i motorrummet och dragning/hopsättning av alla rör och eldetaljer påbörjades

Bild

Nu skall insuget tvättas:
Bild

Fick inte bort alla smutsfläckar, men väl all löst sittande olja, speciellt på en gaveln på insuget och undersidan..
Bild

Det som återstår nu är att montera framhjulen, fylla på olja och lufta automaten...

mvh
Matthew
av *pettson*
Det är alltid lätt att glömma nånting när man gör nåt bland dom första gångerna. Jag kan bara gratulera till ett bra jobb!
Nu har du varit inne i en motor som enligt verkstäder är så tekniskt avancerad att vanliga människor ska hålla sej långt borta. Som du nu sett så finns det egentligen bara TVÅ avancerade saker jämfört med en gammal B20 inunder huven.
1/ man använder lim istället för packning på många vitala ställen, det gör att åtdragningsmotment är kritiskt och att det är extremt viktigt med rena packningsytor och framförallt RÄTT LIM.
2/ vikten av rätt information för inställning av variabla saker eftersom det kan hamna fel i värsta fall och orsaka ett haveri.

Alla andra krav som finns vid en motorrenovering är alla domsamma som vid vilken renovering som helst, varesej vi pratar om moped eller mc eller bil.

I övrigt är inte motorn ett dugg mera avancerad än nån annan motor som finns ute idag som du sett :-)-)
En fråga bara, nu när motorn blir sådär fin - nästan som ny - hur ska du göra för att undvika nya hål i tråget ? Planerar du något skydd ?
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:En fråga bara, nu när motorn blir sådär fin - nästan som ny - hur ska du göra för att undvika nya hål i tråget ? Planerar du något skydd ?
Enklast måste ju tekniskt vara att byta fru :shock: Men vi får väl anta att det var en olycka och inte annat :-)-) Och naturligtvis älskar man andra halvan trots konstiga saker ibland. Men kanske ett samtal om t.ex oljelampans betydelse? Samt då en förklaring om bilens användningsområde? Att montera en platta kan förvisso rädda tråget. Men då hade troligen det som punkterade tråget slagit upp bakom motorn och splittat oljekylaren istället osv, det hade lika enkelt slagit in emellan motor och låda och ställt till det.. Enklast för fortsatt körning i terräng måste bli att använda fordon avsett för detta. :wink:
Användarvisningsbild
av morbidfinn
vafförärdetpådetteviset skrev:En fråga bara, nu när motorn blir sådär fin - nästan som ny - hur ska du göra för att undvika nya hål i tråget ? Planerar du något skydd ?
Hehehe :D

de va gott att det löste sig. Jag höll på med en övre renovering på min under tiden du gick i genom din motor.
Hålet i tråget är ju helt klockren :)
av Matthew
*pettson* skrev:
Enklast måste ju tekniskt vara att byta fru :shock: Men vi får väl anta att det var en olycka och inte annat :-)-) Och naturligtvis älskar man andra halvan trots konstiga saker ibland. Men kanske ett samtal om t.ex oljelampans betydelse? Samt då en förklaring om bilens användningsområde? Att montera en platta kan förvisso rädda tråget. Men då hade troligen det som punkterade tråget slagit upp bakom motorn och splittat oljekylaren istället osv, det hade lika enkelt slagit in emellan motor och låda och ställt till det.. Enklast för fortsatt körning i terräng måste bli att använda fordon avsett för detta. :wink:

Samtalet har vi redan genomfört, byter fru gör jag inte :) Första gången jag startade bilen, så började den ryka nått så väldigt...

Kom att tänka på att jag innan motorlyftet, hällde i några teskedar olja i cylinderloppen för att se om missljuden försvann, vilket de inte gjorde.
Detta gjorde förmodligen att olja förflyttades till katalysatorn. När motorn var urlyft, så kunde jag också se att inloppet till katalysatorn var oljekladdigt.
Nu efter första uppstart så tog det ca 20min att "bränna ut" alla rester. Men nu ryker den inget iaf, så det kä'nns skönt.

Lycka till ni andra !

mvh

Matthew
Användarvisningsbild
av Tomas88
Grattis till en nyrenoverad fräsh motor då. Har du varit ute och provkört bilen än då?

Eller det får kanske frun göra? :wink: En tur till lingonskogen. :wink:

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]