Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
JH skrev:
tomas70 skrev:Måste buga och bocka för en enorm genomgång om vad det handlar om när det gäller styrleder och vikten av att ställa in fram och bakvagn efter byte av styrled.

Var in med kofot på uppmaning av en bekant att kontrollera glapp vid vad vissa kallar bärarm och andra länkarm.
Bussningarna glappar, Ja det är ganska ordentligt så jag åker på att få byta även denna.
Frågan är går det att bara byta bussningarna eller måste jag köpa helt ny länkarm / bärarm fast det inte behövs ?

Ska byta dessa saker i veckan samt lämna in bilen på en fyrhjulsinställning, Ska kolla vad volvo tar för det under veckan.
Bilen måste vara okej den 13 juli för då bär det iväg till jämtland på semester.
Bytte själv endast bussningar nyligen, men det kräver väl en press eller liknande och att man får på bussningarna lika på höger och vänster så att inte caster blir olika. Viktigt också att man drar åt bussningarna med bilen belastad (körläge).

Men nån kommer ju att propagera för Biltemas länkarmar...

Vad är det för fel på biltemas länkarmar då?
av JH
Fisketorp skrev: Vad är det för fel på biltemas länkarmar då?
Vet inget om deras länkarmar, men det brukar ju vara si och så med deras prylar. Men, vad jag menade var att vissa tar varje chans att propagera för Biltemas prylar, och t o m i alla lägen påstå att det är samma kvalitet som hos andra.
av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev: Jag ska inte argumentera med dej nåt djupare eftersom du inte brytt dej om att sätta dej in i konstruktionerna. Om du hade gjort det hade du aldrig svarat så. Det finns inte en likhet på dom framvagnarna eller hur dom ska bete sej vid samma arbete, inte heller hur dom ändrar vinklar vid körning, så det som är kvar som likhet är att det går att mäta toe, camber och caster överhuvudtaget. I övrigt var frågan hur du upptäckte felmonterad framvagnsbrygga utan att mäta mot centrumlinje? Om du är riktigt nyfiken så kan jag berätta att camber och caster påverkas så lite att det är knappt mätbart i sej, det hamnar inom tolerans. Trots detta pekar det ju åt helsefyr och bilen drar iväg som ett streck om du släpper ratten. För att hjulen pekar bildligt talat *rakt* åt helsike*
men nog om det. Ser du ingen skillnad mellan olika framvagnars krav och arbets sätt så ska vi inte diskutera det här mera utan släppa ämnet.
Frågan gällde vad som krävs efter byte av styrled, och huruvida man kan ställa toe själv.

Du har som vanligt krånglat till det så att du inte förstår det självklara som gällt sen bilen kom att toe på styrbara hjul alltid fördelas lika på båda sidor och att bilen går rakt fram (om andra vinklar är OK).

F ö, kan man fråga sig om en hjulinställning upptäcker att framvagnsbryggan står 4 mm fel, eller om den i så fall bara föreslår justering av vinklar?
Rätt utfört ska utföraren kunna säga att hela bryggan sitter snett och rätt utfört är nåt man betalar för. Det är uppenbart på skärmen då man mäter mot centrumlinjen.
Och nej.. Med toe perfekt och hela axeln sned (låt säga 87 grader mot centrumlinje) (med allt inom tolerans trots allt, går bilen helsnett) Att kunna se det, är hela iden att mäta så axeln står 90 grader mot just centrumlinjen. Så det är inte ett dugg tillkrånglat att göra saker och ting RÄTT.. istället för att fuska med det man tycker är bättre. I övrigt blir toe felfördelad på sidorna om centrumlinjen helt förödande vid skarpare kurvvinklar eftersom dom inte kommer att följa varandra vilket gör bilen ostabil vid skarpare kurvor. Också nåt som ska kontrolleras vid justeringen.
Men vi slutar där som sagt, jag ska inte ha ett helt teoripass med vinklar och deras följder, samt varför man gör si eller så. Det finns böcker att läsa för den intresserade.
För mej får trådskaparen mäta in sej med tråd eller lämna bilen. Sålänge inte trådskaparen tror att tråden är varesej en ersättning för en 4 hjulsjustering eller motsvarande för det är inte ens i närheten detsamma i resultatväg.
av Fisketorp
JH skrev:
Vet inget om deras länkarmar, men det brukar ju vara si och så med deras prylar. Men, vad jag menade var att vissa tar varje chans att propagera för Biltemas prylar, och t o m i alla lägen påstå att det är samma kvalitet som hos andra.
Ja det är klart, men dem kanske propagerar för att dem tycker kvaliten är lika bra/dålig som många andra tillverkare däribland org.

vänder man på steken så är det ju enormt mycket flera som propagerar för att biltema är skit köp hellre på ekonomen även fast det KAN/ÄR samma produkt.

Sedan finns det ju de stjärnskott som propagerar för ORG biltema är skit, trafikfara etc. med komentarer som "jag skulle aldrig sätta annat än org på min bil"

Hur i hela helvete kan man veta om något är dåligt då man aldrig provat det?

Blir så förbannad på sådana.

ex min granne mekar mycket med bilar har verkstad osv. han är inte för biltema (köper dok en del verktyg samt kemikalier där) ex skulle han aldrig köpa tänddelar på biltema.

Jag chansade efter att ha fråga lite andra som kör/testat biltemas tändelar till 85* får säga att det funkar kanon, hur länge vet man ju aldrig inte heller på org. men för 800-1200kr billigare (förmig att det var något sådant) så kan det vara kul att prova.

För min del är det kul att prova iallafall på enkla delar som jag klarar att byta själv, Då arbetskostnad tillkommer kanske jag tänker mig för.

Men org är inte längre vad org har varit någon som håller med?
av *pettson*
Fisketorp skrev:
JH skrev:
Ja det är klart, men dem kanske propagerar för att dem tycker kvaliten är lika bra/dålig som många andra tillverkare däribland org.

vänder man på steken så är det ju enormt mycket flera som propagerar för att biltema är skit köp hellre på ekonomen även fast det KAN/ÄR samma produkt.

Sedan finns det ju de stjärnskott som propagerar för ORG biltema är skit, trafikfara etc. med komentarer som "jag skulle aldrig sätta annat än org på min bil"

Hur i hela helvete kan man veta om något är dåligt då man aldrig provat det?

Blir så förbannad på sådana.

ex min granne mekar mycket med bilar har verkstad osv. han är inte för biltema (köper dok en del verktyg samt kemikalier där) ex skulle han aldrig köpa tänddelar på biltema.

Jag chansade efter att ha fråga lite andra som kör/testat biltemas tändelar till 85* får säga att det funkar kanon, hur länge vet man ju aldrig inte heller på org. men för 800-1200kr billigare (förmig att det var något sådant) så kan det vara kul att prova.

För min del är det kul att prova iallafall på enkla delar som jag klarar att byta själv, Då arbetskostnad tillkommer kanske jag tänker mig för.

Men org är inte längre vad org har varit någon som håller med?
Orginal idag är exakt samma kvalitet. Finns det andra förklaringar som gör att ett hjullager bilen levererades med gick 20.000 mil medans utbyteslagret *orginal* gick 5000 mil? *piratlagret* gick med 5000 mil osv.. Naturligtvis är det så att för bra saker är inte bra, då får man inte sälja nåt.
Idag tjänar inte bilmärkena nånting i princip på att sälja din bil. Men däremot riktigt hyfsat på eftermarknaden..
av JH
*pettson* skrev: Rätt utfört ska utföraren kunna säga att hela bryggan sitter snett och rätt utfört är nåt man betalar för. Det är uppenbart på skärmen då man mäter mot centrumlinjen.
Och nej.. Med toe perfekt och hela axeln sned (låt säga 87 grader mot centrumlinje) (med allt inom tolerans trots allt, går bilen helsnett) Att kunna se det, är hela iden att mäta så axeln står 90 grader mot just centrumlinjen. Så det är inte ett dugg tillkrånglat att göra saker och ting RÄTT.. istället för att fuska med det man tycker är bättre. I övrigt blir toe felfördelad på sidorna om centrumlinjen helt förödande vid skarpare kurvvinklar eftersom dom inte kommer att följa varandra vilket gör bilen ostabil vid skarpare kurvor. Också nåt som ska kontrolleras vid justeringen.
Men vi slutar där som sagt, jag ska inte ha ett helt teoripass med vinklar och deras följder, samt varför man gör si eller så. Det finns böcker att läsa för den intresserade.
För mej får trådskaparen mäta in sej med tråd eller lämna bilen. Sålänge inte trådskaparen tror att tråden är varesej en ersättning för en 4 hjulsjustering eller motsvarande för det är inte ens i närheten detsamma i resultatväg.
Också för mig får man väl lämna in sin bil på hjulinställning om man vill. Varför inte mäta upp den i riktbänk, bromsbänk, etc på en gång... Men vid byte av styrled räcker det egentligen med att mäta så att styrleden hamnar på samma ställe som den förra.

Men det är synd att vissa, speciellt om man också pysslar med utbildning sprider felaktigheter (denna gång om toe).

"Med toe perfekt och hela axeln sned (låt säga 87 grader mot centrumlinje) (med allt inom tolerans trots allt, går bilen helsnett)". Som sagt, med framaxeln snett mot centrumlinjen blir caster/camber fel och detta ger sneddragningen.

"Unlike front toe which is self-centering because of the steering linkage..." kan man hitta om man googlar lite.

Kanske ska förtydliga hur man kan kolla toe fram själv. Hjulen rakt och nedsänkt/belastad (plant). På en ramp/lyft så man kommer åt under bilen. Med t ex en skjutbar stång (typ gardinstång) mäter man mot fälgkanten så långt fram och så långt bak man kan och jämför avståndet. Man bör också mäta med hjulen i annat läge så att inte skeva fälgar/fälgkanter ställer till det.
av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev: Rätt utfört ska utföraren kunna säga att hela bryggan sitter snett och rätt utfört är nåt man betalar för. Det är uppenbart på skärmen då man mäter mot centrumlinjen.
Också för mig får man väl lämna in sin bil på hjulinställning om man vill. Varför inte mäta upp den i riktbänk, bromsbänk, etc på en gång... Men vid byte av styrled räcker det egentligen med att mäta så att styrleden hamnar på samma ställe som den förra.

Men det är synd att vissa, speciellt om man också pysslar med utbildning sprider felaktigheter (denna gång om toe).

"Med toe perfekt och hela axeln sned (låt säga 87 grader mot centrumlinje) (med allt inom tolerans trots allt, går bilen helsnett)". Som sagt, med framaxeln snett mot centrumlinjen blir caster/camber fel och detta ger sneddragningen.

Kanske ska förtydliga hur man kan kolla toe fram själv. Hjulen rakt och nedsänkt/belastad (plant). På en ramp/lyft så man kommer åt under bilen. Med t ex en skjutbar stång (typ gardinstång) mäter man mot fälgkanten så långt fram och så långt bak man kan och jämför avståndet. Man bör också mäta med hjulen i annat läge så att inte skeva fälgar/fälgkanter ställer till det.
med 87 grader så blir det helt inom tolerans... Alltså du kommer att ha gröna värden på maskinen och du kan inte se det med blotta ögat. Inte heller är det camber eller caster som ställer till det på nåt sätt. Det som ställer till det är att hela axeln faktiskt styr åt sidan med hjulen raka som tänkt.

Nedan grovt visat.. Bilen drar snett, notera som sagt.. alla värden är gröna på en inställning,ratten står rakt, toe är korrekt, caster är inom tolerans och camber likaså. Centrumlinjen är det inte... Så mycket är det värt att mäta med snöret.. Hur många elever har man inte *lurat* genom att flytta framvagnsbalken i felsöknings/ utbildnings syfte. :-)-)

Bild
Men nog om det nu trådskaparen gör återigen som han/hon önskar i slutändan.
av JH
*pettson* skrev: Orginal idag är exakt samma kvalitet. Finns det andra förklaringar som gör att ett hjullager bilen levererades med gick 20.000 mil medans utbyteslagret *orginal* gick 5000 mil? *piratlagret* gick med 5000 mil osv.. Naturligtvis är det så att för bra saker är inte bra, då får man inte sälja nåt.
Idag tjänar inte bilmärkena nånting i princip på att sälja din bil. Men däremot riktigt hyfsat på eftermarknaden..
Men Biltemas lager blev livsfarligt på nån månad...
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=18952

Det har skrivits nåt om dåligt infettade lager, vilket jag inte vet nåt om. Men vad gäller t ex just hjullager så är det väl också så att den som kört bilen ny och även nästa ägare har en annan körstil än ungdomarna som köper bilen efter 20000-30000 mil. Överhettade bromsar/nav/lager lär inte vara ovanligt.

Man måste ha tummen mitt i handen om man inte ser/känner skillnad på t ex Biltemas bakstötdämpare och Monroe/original. Sen går det givetvis att hitta nåt som är identiskt med original/Mekonomen/etc.
av Fisketorp
*pettson* skrev: Orginal idag är exakt samma kvalitet. Finns det andra förklaringar som gör att ett hjullager bilen levererades med gick 20.000 mil medans utbyteslagret *orginal* gick 5000 mil? *piratlagret* gick med 5000 mil osv.. Naturligtvis är det så att för bra saker är inte bra, då får man inte sälja nåt.

Det kan man ju oftast tänka, men för mig som privatperson är det ibland lite riskabelt att chansa(även om det inte är en chansning) då arbetskostnaden ibland är såppas dyr så merkostnaden för en org-del kan övervägas.

Annars är jag en av de som gillar biltema(specielt priserna) gillar att gå dit det är självservice, man akn kika på delarna, fundera i lugn och ro.
biltema har för mig varit mycket bra när det gäller att återlämna saker vare sig de har varit trasiga eller jag ångrat mig.

Men är det inte så att org var bättre för gällande reservdelar?
jag är själv bara 24år och haft bil i 4år så ingen erfarenhet av förr.
Men hört lite av äldre bekanta som tyckte att org sakerna höll bättre förr, sedan om det stämmer eller inbillning är ju svårt att sia om

Har även många bekanta som på sina v70 mm fått byta lager allt mellan 12`000 och 17`000mil är inte det lite tidigt för ett lager?
sedan finns det ju de som kör med org lager hur länge som helst.
av Fisketorp
JH skrev:
Men Biltemas lager blev livsfarligt på nån månad...
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=18952

Det har skrivits nåt om dåligt infettade lager, vilket jag inte vet nåt om. Men vad gäller t ex just hjullager så är det väl också så att den som kört bilen ny och även nästa ägare har en annan körstil än ungdomarna som köper bilen efter 20000-30000 mil. Överhettade bromsar/nav/lager lär inte vara ovanligt.

Man måste ha tummen mitt i handen om man inte ser/känner skillnad på t ex Biltemas bakstötdämpare och Monroe/original. Sen går det givetvis att hitta nåt som är identiskt med original/Mekonomen/etc.
är ju som tidigare nämnts inte "biltemas" lager utan en underleverantör som inte uppfyllt deras krav, och dem har slutat att köpa in från denna leverantören.
kan man begära så mycket mer?

Även som tidigare nämnts undrar om det blivit sådan kabalik om det varit ett org?

Aldrig kikat på en biltema stötdämpare i jämförelse med monroe, men har biltema fjädrar bak på 850 och dem funkar ju fint=)

Vad är priset från en biltema stötdämpare jämförelese med monroe då?
någonstans går ju gränsen mellan billigt och kvalitet men den gränsen kanske går bra högt?

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?