Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag misstänker att de menade ejektorpump, och i så fall är det den manicken som sitter på vänstra sidan nere i bränsletanken. Den suger upp bränsle från nedre vänstra halvan av tanken efersom tanken är halvt delad pga kardantunneln.
Den "pumpen" (ejektorn) är inte en pump egentligen men man drar upp bränslet via "ejektorpumpen" genom att leda bränsle från riktiga pumpen genom "ejektorpumpen" och då bildas ett undertryck som suger med sig bränslet från vänster sida.

En förklaring från mig som amatör, men rätta mig gärna Ni som vet mer för allas information.

Sen tittar jag i mina anteckningar och konstaterar att den reparationen som jag helt dåraktigt gjore med nibblare och allt fortfarande fungerar perfekt. Bilen har fräst på i femtusen mil under två år och ingen rost har jag hittat heller vid senaste titt för ett par månader sedan.

Georg
Ahaa då förstår jag, men du bytte inte den eller? Jag får nog ta och göra samma operation. Nyfiken fråga, hur långt har din XC gått nu? Jag har hamnat i funderingen på om jag kanske borde byta bort min AWD, har rullat 25000 mil nu och jag har fått byta en hel del de senaste månaderna, men samtidigt så har den varit så jäkla pålitligt fram till nu och trots att det är den gamla viscosen så är den ju underbar på vintern. Men man börjar ju oroa sig för turbo ras, koppling, AWD haveri etc... Men å andra sidan är ju inte värde så jäkla högt på dem längre så man kanske skall köra tills den dör helt :) Sorry lite off topic
Jag bytte bara huvudpumpen.
Min Cross har rullat 22500 mil och det har väl vart en del pyssel med pump, spjällhus, vinkelväxel och det gamla vanliga som slits och ska bytas. Och inte en Biltemapryl i hela bilen, så den blir bara bättre å bättre.
Och den är ju så förbaskat fin att åka i så jag behåller den nog ett bra tag till.
Dessutom är det världens vackraste bil, alla kategorier, så om man behåller den sisådeär i tjugo-tretti år kommer den snart ;-// att öka i värde, bergis....

Georg
Georg skrev:Jag bytte bara huvudpumpen.
Min Cross har rullat 22500 mil och det har väl vart en del pyssel med pump, spjällhus, vinkelväxel och det gamla vanliga som slits och ska bytas. Och inte en Biltemapryl i hela bilen, så den blir bara bättre å bättre.
Och den är ju så förbaskat fin att åka i så jag behåller den nog ett bra tag till.
Dessutom är det världens vackraste bil, alla kategorier, så om man behåller den sisådeär i tjugo-tretti år kommer den snart ;-// att öka i värde, bergis....

Georg
Jag har åkt på lambdasonderna och luftmassmätaren och nya Nivåmatic dämpare, och det är ju som du säger, man åker otroligt bra i dom!
Men åter en liten fråga i detta trixande med att byta bränslepumpen, har försökt förstå hur du fick loss anslutningsslangarna, vilken typ av låsning är det på anslutningarna? Byggde du ett eget specialverktyg? Finns det speciella tänger för ändamålet? Många frågor.... ser att det går att köpa div tänger för demontering av bränsleledningar i alla möjliga olika varianter men har inte hittat någon där det står att det är till Volvo bara en massa andra märken, jag vill gärna undvika få strul i ett sådant moment.
intressant tråd, har sett när man rivit ner tanken, man behöver inte riva ner bakvagnen man lossar nå stag som går framåt och man tar ner avgassystem och kardan och viskon så klart. men det är nog lämpligt att byta huvudpumpen igenom att göra "nibbling" men den metoden kan ja acceptera när ni kom på idén att popnita dit plåtbiten. för som nån tidigare nämt så äre ju fäste för sätet där.

Eftersom ingen här köpt pump på volvo säljs huvudpump och ejektor tillsammans där eller vad är anledningen? passformen är nog bra nog desto bättre :P än andra märken när man får chansa sig fram för att hitta de som kan vara det som sitter original.
VXC70 skrev:intressant tråd, har sett när man rivit ner tanken, man behöver inte riva ner bakvagnen man lossar nå stag som går framåt och man tar ner avgassystem och kardan och viskon så klart. men det är nog lämpligt att byta huvudpumpen igenom att göra "nibbling" men den metoden kan ja acceptera när ni kom på idén att popnita dit plåtbiten. för som nån tidigare nämt så äre ju fäste för sätet där.

Eftersom ingen här köpt pump på volvo säljs huvudpump och ejektor tillsammans där eller vad är anledningen? passformen är nog bra nog desto bättre :P än andra märken när man får chansa sig fram för att hitta de som kan vara det som sitter original.
Volvos pump kostar ca 5000:-, boschpump hos autoexperten ca 3000:- jämfört med den på skruvat.se 750:- det är så pass mycket billigare så att i alla fall jag funderar på hur kvalitén är... kan ju oxå vara så att den passar bättre som du skriver, men trådskaparen verkar ju inte ha haft något problem med passformen. Volvopumpen säljs som jag förstått det utan ejektor, dock verkar ju inte ejektorn vara den som orsakar problem med åren, har inte hört någon som haft det problemet. Jag avvaktar dock ett tag med bytet, fyllde i en flaska Redline SB-1 (tror jag den heter) och nu är pumpen relativt tyst. Det är väl konstgjord andning förvisso men den har inte börjat låta så illa ännu, hörde det bara på tomgången med ac avstängd etc, så den kan ju hålla ett tag till... gruvar mig lite för att börja nibbla och jävlas plus att allt annat börjar rasa på bilen så jag måste prioritera det mest akuta. :???:
OjOj´, stopp vänta...
Ny gör jag en kvalificerad gissning igen.....
Priset Du fått från Volvo är förmodligen hela armaturen som omsluter och inkluderar själva pumpen och priset för de andra pumparna är förmodligen bara pumpen.
Har Du råd så köp hela armaturen från Volvo och då får Du en rejäl pump och om du väljer bara pumpen så akta Dig för de billigaste (standardråd från oss amatörer som har en skrikande snåltarm som måste hållas kort).
Och den där ejektorn; den sitter ju på andra sidan tanken och jag har aldrig hört att den gått sönder, så den kan Du nog glömma

??:-/ ??:-/

Georg
Georg skrev:OjOj´, stopp vänta...
Ny gör jag en kvalificerad gissning igen.....
Priset Du fått från Volvo är förmodligen hela armaturen som omsluter och inkluderar själva pumpen och priset för de andra pumparna är förmodligen bara pumpen.
Har Du råd så köp hela armaturen från Volvo och då får Du en rejäl pump och om du väljer bara pumpen så akta Dig för de billigaste (standardråd från oss amatörer som har en skrikande snåltarm som måste hållas kort).
Och den där ejektorn; den sitter ju på andra sidan tanken och jag har aldrig hört att den gått sönder, så den kan Du nog glömma

??:-/ ??:-/

Georg
Kan vara så, när jag pratade med Volvo verkstaden här så hänvisade dom till en XC70 -98 som dom hade bytt pump,ejektor och bränslefilter på. Det kostade då ca 19 000:- därav ca 6500:- i mtrl. Pumpen på skruvat.se för 750:- är som du skriver bara pumpen, dock är det med all säkerhet samma pump som Meca saluför, Scantec är leverantören. Var det inte den pumpen du monterade? Jag avvaktar som sagt ett tag då det är annat som måste göras... Har du gjort nån service på din vinkelväxel etc? Jag har ju nött 25 000 mil på min utan problem och börjar oroa mig för att nåt där skall ge upp :???:

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]