Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Nu är ju inte fördelarlock sådär intressant på just den här bilen vi pratar om. Men för andra är det viktigt att tänka på att det ingår ALDRIG att byta rotor och fördelarlock på din 850 eller 70 serie. Det görs först om det misständer. Ibland tycker bilägaren att det är dyrt med nya stift och annat o då blir det lätt eftersatt underhåll som kostar bensin.. MYCKET bensin.
Treklo stift i sej i en motor som inte är konstruerad för det det är rent teoretiskt en bensinbov faktiskt. Iallafall sålänge bilen är lambdastyrd, OM förbränningen är bättre med treklo stift så minskar restsyret i avgaserna. Minskar restsyret så måste bilen feta på med bränsle, sen är frågan får du ökad effekt ihop med den ökade förbrukningen eller är det försumbart? Bilderna nedan är ifrån en kundbil med små *misständningar* och en något förhöjd bränsleförbrukning.. Att hålla rent och snyggt i fördelarlock och att byta stift i tid gör underverk.. Notera gnistgapet på stiftet..
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeH
Jag körde min 850 på 1 l/milen och då kallstartade jag bilen kanske 9 gånger av 10 och vinterdäck och ACn på hela tiden och dålig termostat(låg halvägs till mitten), längsta sträckan på landsväg jag har kört är väl 1 mil så det är inte speciellt mycke landsvägskörning heller och jag har legat över 3000 varv för många gånger;)
Enligt farsgubben som hade en 93as 850 med 140 hästar motorn så gick de tydligen inte att komma under 0.80 på landsväg utan AC. Är det verkligen så? På tanke om min bränsleförbrukning så borde de gå tycker jag. Jag har en 850 -95 2.5 10v 144hk. Har även bytt till sommardäck och en ny termostat. Enligt farsgubben så var det omöjligt att komma under 0.8 milen landsväg, kan det verkligen vara så? Vad ligger ni på för förbrukning på landsväg?
Kanske lite OT då de var på tal om en v70
Mvh Micke
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Min bränsleförbrukning gick upp ganska rejält efter att jag bytt bränslefilter. Den går så otroligt mycket bättre nu än innan bytet och plötsligt blev det kul att gasa igen...
Användarvisningsbild
av mr850gle
Selv bruker min gode gamle og flotte Volvo 850 gle 93 mod 0,7-0,8 L på mila ved ca 80-100 km.Er veldig nøye med og ha service, skifter olja ofte nok.Bilen har alltid fått helsynt olje.Jeg har aldrig fylt kondensfjerner som jeg mener er positivt.
Motoren har 10 ventiler 2,5 L 144 hk injection 5 sylynder!! Helt toppers gange. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 mr850gle, redigerad totalt 0 gånger.
av Kai
Hej!

Min V70 -98 2,4T A vill ha ca 1,4 liter milen i stan, men på lands/motorvägen mätte jag en gång 0,78, och då körde jag ungefär 2 timmar i 90kmh, sen en timme 130, och en timme 140-160 med 3an låst (lite ursotning). Jag tycker att ni har ganska hög förbrukning i jämförelse, då ni verkar ligga runt 1l milen på landsväg. Men då hade jag faktiskt bytt till nya däck och fyllt dem till ca 2,8 bar. I stan är ju bilen däremot oförlåtligt törstig. Jag undrar om man borde byta till N vid varje rödljus, istället för att ha i D-läget? Eller medför detta ökat slitage, kanske nån vet? Man kan ju inte heller motorbromsa nämnvärt med min gamla automatlåda, men jag har hört att man ska köra med 3an låst i stan med automatväxlad volvo, om man vill spara bensin. Har dock inte märkt någon skillnad själv. Sen har jag dessutom ganska smala, högprofiliga däck, bilen är stötig så det räcker ändå :wink:

Kai

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]