Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fixaren
Busta_Hymen skrev:Så sant pettson! Vet inte HUR många bakskivor jag har bytt genom åren, för ilskna kunder som anser att bilarna är felkonstruerade. Men det är dom ju inte! Precis som du säger, bromsarna är gjorda för att bromsa med. Ingen kund skulle väl komma på tanken att klaga på att en motor sotar igen, om den endast har stått på tomgång tre veckor i sträck?

Dock, man borde väl kunna väva in bromsmotion i eco-drivingen. Exempelvis genom att avsluta varje runda med att bromsa in hårt innan parkeringen? Givetvis under ordnade former så inte plåtskador och aggressioner grannar emellan uppstår.
Faktum är att eco-driving tar upp just detta. Nämligen punkten: Håll ditt fordon välservat. I servicen så ingår det ju bland annat att kontrollera bromsarnas skick. Själv kontrollerar jag (försöker iaf) klossar och ok i samband med däckskifte. Motionerar man kolvarna då så är risken minimal att man helt plötsligt står där med glödgade fälgar och en snart tom plånbok. :)

Andra saker är att se till att motor och drivlina är i toppskick och funktion. Då spar man också många kronor på ett år.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte lätt att göra en konstruktion som ska passa till alla kunder.
Jag minns vår första turboladdade lastbil (uppvuxen i ett åkeri) från 1965. Det var en Scania LS 76 S. Körde man kran med den en dag, blev den så igensatt att den knappt orkade flytta sig själv ur fläcken efteråt. Tog några mil att rensa ur den, men sen var det bra drag. Som jämförelse kunde man stå på snabbtomgång hur länge som helst med en LBS 110 (sugmotor) från 1969, men där var å andra sidan aldrig den orken i den, som 76:an hade.
Med dagens elektroniska insprutning är detta nog ett mindre problem. Fast det märks på min 850 att den går ilsknare om jag kört i Tyskland ett tag, där varvtalet ofta ligger snarare över än under 4000 r/min. Här kommer man ju inte över 3000 r/min, om man ska göra Tusse batong glad.
Användarvisningsbild
av Lantz
Busta_Hymen skrev:
Lantz skrev:Eller så börjar du motorbromsa mer för motorn drar 0 när du inte gasar och låter hastigheten dra runt motorn!
Förvisso sant, men det motionerar ju knappast bromsarna ;) *retas*

Hhahhaa det blir ju billigare på alla sett om man låter bli bromsarna :D
av martin1g
För att återgå till detta med förbrukning, och snälla lämna bränsletillsatster utanför eftersom det är synnerligen troligt att de inte fungerar, så hur lågt har ni kommit med er V70, S70 eller 850? Jag ska köra tur/retur Kristianstad-Malmö idag och ska hålla motorvarvet konstant under 2500 rpm, det innebär förvisso bara max 105 kmh/h men det förlorar jag väl typ två minuter på eller liknande så det är OK, ska bli kul att se vad bilen drar på den sträckan.
av Revolvo
Var tvungen att testa vad jag kunde kumma ner i på långresa.
Körde Stockholm-Örebro och tillbaka i helgen Tankade på samma mack och från samma pump på samma plats och precis upp till kanten.
Körde utan farthållare och kollade hastigheten på GPS. följde hastighetsbegränsningen och oftast aldrig över 90. Vart lite stadskörning i Örebrocentrum iof men inga ömkörningar eller forcerade nedväxlingar.

Fick i 25 liter på 35 mil = 0,71 liter/mil

S70 GLT -99 - borde kunna åka 90 mil på en tank mao....

//Re
av martin1g
Inte illa med 0,71!!, jag har kört ca: 20 mil idag och med undantag av en kort sträcka inte legat på mer än max 2500 rpm, vilket enligt GPS:en blir 99 km/h. Har inte hunnit tanka ännu men färddatorn står på 0,72. All körning var dock inte landsväg heller, en del små grusvägar och några små samhällen samt lite stadstrafik i Lund.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Har också varit nere i 0,71, på en tripp från Göteborg till Sthlm. E20 med farthållaren på 90 nästan hela vägen. Om jag kör lugnt och försiktigt så brukar den dra runt 0,75-0,80 i normala fall.

Galavagnen är en 850 GLT -92 med stadiga 35000 mil på mätaren.
av Revolvo
"Har också varit nere i 0,71, på en tripp från Göteborg till Sthlm. E20 med farthållaren på 90 nästan hela vägen"

Det jobbiga med farthållaren är att den gärna gasar lite för mycket vilket leder till att lock-upen hoppar ur på automatlådor varför jag valde bort den nu, annars under normal körning är det ju ganska rätt skönt att slippa gasa manuellt

//Re
av martin1g
Jag tycker det borde finnas två inställningar på farthållaren, den vanliga plus en där hastigheten tillåts sänkas t.e.x 10% i backar - för att spara bränsle och där fartökningen sker med så stor hänsyn till förbrukningen som möjligt, istället för att hela tiden vara inställd på att hålla en exakt hastighet. Detta borde ju inte vara något problem alls att lösa eftersom det sker i mjukvaran men det finns så vitt jag vet inte på någon bil.

Revolvo skrev: Det jobbiga med farthållaren är att den gärna gasar lite för mycket vilket leder till att lock-upen hoppar ur på automatlådor varför jag valde bort den nu, annars under normal körning är det ju ganska rätt skönt att slippa gasa manuellt
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]