Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kent h
Fan va kul. Fick dit drivaxeln igår efter lager byte.. men låtar ändå så imorgon åker drivaxeln bort igen. Nu ska drivknuten bytas ut på biltema..
av MickeM
Det är inte en bussning till subframen som är trasig?

Dunkande ljud från yttre knut tror jag inte.
av MickeM
kent h skrev:Det knäpper lite grann när man snurrar hjulet för hand och drivknuten glappar mellan 3 och 5mm.
Ja, då är ju en av knutarne åt HE, helt klart, och byte nödvändigt.
Notera att det verkligen är yttre knuten. Den enda man kan köpa löst.

Men dunkande ljud under färd pga drivknut tror jag ändå inte.
Mööööjligen om du typ "juckar" fram bilen, (stöt-gasar) men då får du andra ljud också.....
av kent h
vad skulle det kunna vara då ???
börjar låta från 30-40 km/h. spelar ingen roll om jag håller jämn gas eller gasar trampar ner kopplingen och lägger i friläge eller om jag bromsar. så det låter konstigt om det skulle kunna vara någon bussning !!
när det börjar låta låter det som om man sitter på ett tåg och åker över skarvarna i rälsen.
av kent h
drivknuten sitter löst på drivaxeln. nu är det biltema på måndag och byta ut drivknuten.
har små skador på axeln efter knuten.
av MickeM
kent h skrev:drivknuten sitter löst på drivaxeln. nu är det biltema på måndag och byta ut drivknuten.
har små skador på axeln efter knuten.
Hur då, "löst på axeln"?
Jag förstår inte...

Den sitter inte 100% stumt, utan på splines och låses med en spår-ring.
Den glappar ändå nån mm ut och in. Det ska den göra.

Är splinsen väldigt glappa, kommer inte en ny knut att hjälpa, för då är själva axeln sannolikt förstörd också.
Kan knuten dras av axeln utan motstånd, är det ju spårringen som är borta eller kass.
Axeln kan tom hoppa av knuten då.

Spår-ringen ingår i damasksatser (utom Biltemas) och det är billigare än en knut.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]