Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
reimorutnik skrev:
MickeM skrev:Hej.

För det första:
Hur går bilen?
Symptom tack.
En felaktig lamdasond ger ofta lustig gång och hög bräsleförbrukning.

Precis som dom säger, så KAN det vara lamdasonden som är paj, men ett vakuumläckage (insugssidan) eller avgasläckage före, eller omedelbart efter själva sonden, ger ofta felkod på lamdaregleringen, enl min erfarenhet.
Då går bilen ofta OK, trots felkoden.

Som också sagts så säger koden bara (översatt). "Jag måste reglera över satta gränsvärden. Något är fel".
Inte "Sonden är trasig"

Därför är det av stor betydelse att man utesluter läckage osv FÖRST, för att det är ganska vanliga fel, och relativt billigt att laga.
Lamdasonden kostar mycket pengar, och det är ingen vinst i att byta den i onödan, som tex fördelarlock,tändkablar osv som är förslitningsdetaljer.

Låt dom inte lura på dig nån "universal lamdasond" för några hundringar, för det fungerar mycket dåligt, och du får byta igen (till en riktig) efter en kort stund.

Numret på sonden ska vara EXAKT samma som orginalet.

Micke.

Bilen går väl bra. visst har jag märkt av att den dricker lite mer än vanligt. enstaka gång att tomgången gått lite oroligt. men inget annat. vad jag märker eller känner av, ( de lilla jag vet om bilar) universial? nja de vette fan. kalaset för mig kommer på landa över 2.5k. han sa själv att de inte funkar me nå pirat lambdasar. då han själv har testat, visst de håller men du får byta ut snart igen som du säger. han skulle beställa den från Volvo så att jag får riktigt i min bil. ¨å då byter dem ju den givetvis :)
2500kr för allt? Volvo tar 2800kr för en ny främre lambdasond ut till privatpersoner vet ej om företag får någon extra rabatt. Därför jag tycker det låter lite skumt när han kan göra bytet och köpa sonden för totalt 2500kr.
av reimorutnik
DayDreamer skrev:
reimorutnik skrev:
MickeM skrev:Hej.

För det första:
Hur går bilen?
Symptom tack.
En felaktig lamdasond ger ofta lustig gång och hög bräsleförbrukning.

Precis som dom säger, så KAN det vara lamdasonden som är paj, men ett vakuumläckage (insugssidan) eller avgasläckage före, eller omedelbart efter själva sonden, ger ofta felkod på lamdaregleringen, enl min erfarenhet.
Då går bilen ofta OK, trots felkoden.

Som också sagts så säger koden bara (översatt). "Jag måste reglera över satta gränsvärden. Något är fel".
Inte "Sonden är trasig"

Därför är det av stor betydelse att man utesluter läckage osv FÖRST, för att det är ganska vanliga fel, och relativt billigt att laga.
Lamdasonden kostar mycket pengar, och det är ingen vinst i att byta den i onödan, som tex fördelarlock,tändkablar osv som är förslitningsdetaljer.

Låt dom inte lura på dig nån "universal lamdasond" för några hundringar, för det fungerar mycket dåligt, och du får byta igen (till en riktig) efter en kort stund.

Numret på sonden ska vara EXAKT samma som orginalet.

Micke.

Bilen går väl bra. visst har jag märkt av att den dricker lite mer än vanligt. enstaka gång att tomgången gått lite oroligt. men inget annat. vad jag märker eller känner av, ( de lilla jag vet om bilar) universial? nja de vette fan. kalaset för mig kommer på landa över 2.5k. han sa själv att de inte funkar me nå pirat lambdasar. då han själv har testat, visst de håller men du får byta ut snart igen som du säger. han skulle beställa den från Volvo så att jag får riktigt i min bil. ¨å då byter dem ju den givetvis :)
2500kr för allt? Volvo tar 2800kr för en ny främre lambdasond ut till privatpersoner vet ej om företag får någon extra rabatt. Därför jag tycker det låter lite skumt när han kan göra bytet och köpa sonden för totalt 2500kr.

Nå de flickvännens farsa känner gubbe som jobbar dära. så givetvis så handlar de lite om svarta pengar på arbete. de är väl bara lambdan jag får betala riktiga priset :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jaha då förstår jag varför det var så billigt hos honom :)
av reimorutnik
DayDreamer skrev:Jaha då förstår jag varför det var så billigt hos honom :)
Jajemän, får be till volvogudarna att de hjälper å byta :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
reimorutnik skrev:
DayDreamer skrev:Jaha då förstår jag varför det var så billigt hos honom :)
Jajemän, får be till volvogudarna att de hjälper å byta :P
Ja det får du göra :)

Så här säger iaf VIDA om felkoden som du har.

ECM-261A Adaptiv lambdareglering. Övre gräns

Villkor: Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandning i tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle/luftblandningen avviker från lambda=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att lambda=1 uppnås. När integeratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justeras näst intill maximalt i det undre dellastområdet kommer felkod ECM-261A att sättas.

Ersättningsvärde: Inget

Felorsak: Övre gräns
*Luftläckage insug.
*Luftläckage avgassystem.
*Lågt bränsletryck.
*Defekt lambdasond.

Undre gräns
*Luftläckage insug.
*Högt bränsletryck.
*Läckande insprutningsventiler.
*Defekt luftmassemätare.
*Förorenad motorolja.
*För hög oljenivå.
*Defekt lambdasond.

Felsympton: Inget.

Tror att den listar dom vanligaste felen först och dom ovanligaste sist och som du ser så ligger lambdasonden sist.
Vi får hoppas att det hjälper nu när du byter sonden men jag tror att du gör det i onödan och att det inte kommer att hjälpa men du gör som du vill det är ju ändå din bil :D
av oldtimersmc
Det har bytts hundratusentals lambdasonder i onödan efter devisen "skjut pianisten".
Sällan som den är skyldig men den får alltid skulden...
Bilmekarnas offeranod! Typ Ehh den blir sliten efter ett tag LoL

Det enda den säger är att nu fan så funkar inte förbränningen som den skall, jag får galna värden.

Byt endast om meken garanterar att det är den som är boven och återköper den om det visar sig att "det var visst ytterligare pryttlar som kastat in handuken"

OM man säger att det är mer än lambdan så ljuger man nästan alltid, typ 9999/10000 ggr
av reimorutnik
Så dära. tog en polare som vet lite mer än jag. vi hittade inga slangar som är sönder. vi drog på OK köpte startgas spurtade vid insuget å motor rusade upp och gick ner igen. så de är mest troligen packningen som är sönder. blir å beställa en ny å byte den ist :)
Användarvisningsbild
av erikn
Då borde den gått ganska ojämnt på tomgång också. Men bra att du hittade felet och att du lyssnade på råden du fått härifrån.
av reimorutnik
erikn skrev:Då borde den gått ganska ojämnt på tomgång också. Men bra att du hittade felet och att du lyssnade på råden du fått härifrån.

Jo den gick lite ojämt efter den fått en sprut i sig.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]