Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eftersom ditt problem med kompressorn verkar svårartat måste man ta till andra metoder.

1) Har du möjlighet att koppla upp dig mot en Autodata/Bosch och testa så alla spjällmotorer står rätt och inget kärvar i spjällhuset?

2) Gör en felsökning på installerade komponenter för att dubbelkolla. http://www.forumbilder.se/CDV8Q/v70-ecc.jpg
http://www.forumbilder.se/CDV8Q/1v70-ecc-p.jpg

3) Prova att byta ac-relä med någon annan och prova - bättre/likadant?

4) Prova att byta ECC-enheten (panel) med någon - någon skillnad?

5) Är spelet på kompressorns magnetkoppling för stort? Lämpligt spel är 0,3 - 0,5 mm. Guide finns här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=107678

6) Spett, slägga och dynamit... (S)
av Pnjk
Enda jag vet är att spelet vid magnetkopplingen på kompressorn är rätt.

Skiter snart i det och bara kör med det.
Sen får man se hur länge den håller.

Är ju trots allt bara slit och släng bilen.
Hade det varit finbilen så hade jag lämnat in den.
av xxargs
Låter av beskrivningen som igenfrysande evaporator, speciellt om det också är frostiga rör på motorumssidan.

Med andra ord så är det med stor sannolikhet inge fel på själva kylslinga med kompressorn utan problemet är det som styr det hela - det är snarare en bilelektrikerjobb än en kylnissejobb att finna. med andra ord kan vi nog skippa snacket om det är påfyllt etc. då en bil som har frostig tjock AC-rör ut i från torpedplåten indikerar mer än väl att det finns tillräckligt med köldmedel och att kompressorn fungerar...

AC har traditionellt haft väldigt lite med bilens övriga elsystem att göra eftersom det har ansetts som en tillbehör som lagts in i efterhand och man skall inte förvänta sig att hitta speciellt mycket intressant etc. i olika diagnostiprogram (senare bilar med orginalmonterad klimatpaket kan ha lite mer stöd, även om det oftast är förvånansvärt fattigt med information även då) - det är liksom utanför det hela och möjligen kan man se det indirekt som tex. låg temperatur på sensorerna i ventilationen.

Som jag ser det så handlar det antingen om att jaga en termistor i närheten av evapooratorn som inte signalerar att evaporatorn har blivit för kall (för en TXV-system, och det finns andra inlägg i forumet tom. med bilder som visar på var denna sitter och hur denna ser ut) eller att pressostaten på receivern (orifice-system) inte slår av kompressorn om trycket i systemets sugsida blivit för lågt. - det senare kräver dock oftast kylnisse för att bytas.

Men för att kunna svara vidare på detta så måste vi (jag) veta vad det är för typ av AC du har i bilen - om det är en orifice-system eller en TXV-system, en foto av hela motorutrymmet under huven kan räcka för att avgöra detta då receivern för ett orifice-system brukar vara ganska märkbar stor burk i motorutrymmet)
Jag sätter en 10:- på att du har för mycket gas i systemet då du fyllde på det själv från en burk. Vad jag vet finns inga tempgivare för evaporatorn på V70 utan endast en tryckgivare på högtryckssidan samt en tryckswitch på lågtryckssidan.
Hittade en bild på Ac systemet ser ingen tempgivare men den kanske finns på bilen och bara inte är med på bilden jag vet inte :) nummer 2 ser ju föresten ut att vara någon tempgivare av något slag.
Bild
av Pnjk
Mycket möjligt att det kanske kan vara för mycket gas i systemet. Jag följde bara deras instruktion när jag fyllde...

Ska knäppa en bild på motorutrymmet nåndag när jag kommer ihåg det.
Vet att jag inte har nån stor behållare framme vid torpedväggen iallafall.
Har råkat ut för liknande fel när jag fyllde på gas (envirosafe). Blev helt enkelt för kallt så rören frös samt att det droppade kondensvatten vid golvet på passagerarsidan. Släppte ut lite gas tills jag tyckte kompressorn samt rör tedde sig någorlunda normalt.
Mao så blev det lite för mycket gas. Jag hade ju dock lite gas kvar i sedan tidigare.....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?