Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Du har missuppfattat vad en expert är..
En expert har lärt sej vad han INTE letar efter. På så sätt letar han aldrig på måfå.
Jag är ingen expert på alla bilar o alla områden, jag lär mej varje dag och hoppas jag gör så till jag dör. En sak lär man sej tidigt som mekaniker om man är seriös. Man utgår ifrån fakta och letar fel. Har man ett irriterande fel så måste man läsa in sej på vad som är normalt för att kunna peka ut vad som är ett problem.

Men..
Ur kaos kommer inget gott i det här fallet.
Vi tar ett exempel: elschemat till fläkten du nämner. Bra med ett schema, men när ska fläkten gå? Under vilka förutsättningar? Det avgör ju om den gjort sitt jobb eller om den är felaktig. INNAN schemat kommer till nytta.
Förstår du problemet?

Så jag säger det igen, ska du felsöka: skaffa full information och lär dej den.
vi tar ett
Det var bara ett citat från en moderator på garaget som jag tog det ifrån. :wink: Ta ej illa upp.
Jag håller på med andra bilar också och inte bara denna.

Jag har inte fått mitt elschema än så jag vet inte. Jag trodde detta fel är ett enkelt fel. Det är det säkert också...men vart är frågan.
När det hände så var det väldigt slaskigt och blötsnö ute. Jag fick verkligen kämpa för att komma upp på gården med bilen. Dagen efter så lös både SRS lampan och motorelektroniklampan. SRS lampan har jag släkt, samt ändrat rattens position en kugg.
Jag har kopplat ur batteriet i förhoppningar att alla koder ska nollas. Kommer säkert inte göra det men vissa på forumet säger att det fungerar så jag får väll testa.
Annars kan du ju bara nolla koderna direkt i dosan? Läs ut alla felkoder, ha på tändningen fortfarande håll in knappen mellan 5-8 sekunder, släpp knappen, vänta tills den börjar lysa, håll in knappen igen 5-8 sekunder, släpp knappen, vrid av tändningen, vrid på tändningen igen och kolla felkoder. Har du nu 1-1-1 så är dom nollade.

Tror också att du måste nolla felkoderna innan du byter temgivare.
andreasw skrev:Annars kan du ju bara nolla koderna direkt i dosan? Läs ut alla felkoder, ha på tändningen fortfarande håll in knappen mellan 5-8 sekunder, släpp knappen, vänta tills den börjar lysa, håll in knappen igen 5-8 sekunder, släpp knappen, vrid av tändningen, vrid på tändningen igen och kolla felkoder. Har du nu 1-1-1 så är dom nollade.

Tror också att du måste nolla felkoderna innan du byter temgivare.
Före:

A7:
1-3-2
1-2-2
1-3-3

A6:
1-2-3

A2:
1-2-3

A3:
1-4-2
1-2-3
1-4-2

Efter

A7:
1-3-2
1-2-2
1-3-3

A6:
1-2-3

A2:
1-2-3

B2: Farthållare
1-2-2 Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal
A7: Kombi instrument
1-3-2 Varvtalsgivarens signal saknas
1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång
A3: ABS och antispinn system (TRACS)
1-4-2 Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning
1-2-3 V Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
A6: Tändsystem
1-2-3 Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig
A2: Bränslesystem
1-2-3 Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig

A3:
1-4-2
1-2-3
1-4-2
Har nästan tomt batteri så jag laddar den nu. Har jag haft länge.

När jag kopplade in den nya temperaturgivaren så stabiliserade sig bilen mycket snabbare i varvtalet under kortare tid.
andreasw skrev:Har du kollat så du inte har något läckage? Typ vacuumslangar, insugspackning osv?
Men när du får felkod på tempgivaren så låter den ju högst suspekt.
Då skulle jag få andra felkoder. Felkodsdosan har aldrig svikit mig och den gör nog inte denna gång heller.
När jag testade köra uran tempgivare så gick motorn...men elfläkten snurrade som en tok.
När jag testade att bara koppla dit en ny tempgivare som fick bara hänga i luften så stabiliserade sig motorn lite snabbare än den gamla givaren.

Men jag har absolut dåligt med spänning i batteriet så jag håller på och ladda den nu. Tar väll några timmar.

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?