Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DennisCA skrev: ons 04 dec 2024, 08:53 Kanske det blir att byta länkarmarna till alu-versioner då nästa gång kulleden ska bytas.
Om du helfyller gummibälgen runt spindelleden med fett så håller den minst dubbelt så längre. Mina "nya" har gått 40k och är fortfarande helt glappfria, hurra :-) Lägg gärna ett par droppar olja på "pinnen" där den kommer upp ur bälgen vid hjulskiftena, det hindrar rost från att krypa ner längs pinnen och sabotera tätningen..
De första (från fabrik) var rejält slut vid 24k :-/ Öppnade dem för felanalys; fukt kryper in runt pinnen, kulan rostar och den skrovliga ytan filar sen upp sätet och det blir glappt
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Fylla bälgen blir svårt när länkarmarna sitter på plats men du kan ju alltid smörja runt pinnen.
Lägg på fullt rattutslag så kommer man åt framifrån då bilen står på marken.
Passa på att inspektera damasker och ABS-kransar, de senare tenderar att rosta sönder..
Ingen risk att olja på pinnen får damasken/tåtningen att expandera?

Jag bytte från gjutjärn till alulänkarmar på min V70 för massa år sedan. Skönt att bara kunna byta spindelleden när det har behövts.
av Avi8or
Jag har en 850GLT 20V från 1992 enda ägare och brukare. den har gått mindre än 16000 mil. den är avställd, men fått köra båttrailer och varmkörts regelbundet. Måste sälja nu pga förestående flytt till lägenhet. inga vinterdäck. Tänkte besiktiga till våren. Intresserad?
Torkaruppgradering på min V70 är på gång, har äntligen hittat ett magiskt Volkswagen "99"-relä.
Nästan nytt, blott 21 år gammalt.. What could possibly go wrong? :-D
_relä99.jpg
_relä99.jpg (147.82 KiB) Visad 706 gånger
Daniel78 skrev: fre 13 dec 2024, 22:21 Att du leker med funktionen som ett barn varje gång det regnar. :-D
Sant, bilen mår ju faktiskt bättre av att stå inne i ett torrt garaget än att bli blöt :-)
Det är bara lite klurigt att byta relät. Högst upp och trångt. Vet ej om det är möjligt att dra upp reläerna genom säkringslådan under motorhuven för att komma åt bättre. Någon som vet?
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 49
Sensorring bak Volvo V40

Det ska jag göra! Tack för tipset👍

D4 VEA dricker olja

Bläddrar du ner till bilderna i detta inl&aum[…]

Ok, tack för svar! Då skall jag googla[…]