Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blev ingen pump installerad i helgen. Har inga kopplingar för att skarva spolarslangarna. Men då jag grävde omkring där runt pumpen hittade jag denna:
Bild

Ser ut som en spolarslang med en liten klämma runt som går in i en mindre hårdare slang. Denna var löskopplad. Någon som vet vad denna gör eller varför den var lossad? Jag satte i den igen, fick dra den lite annorlunda så jag skulle klara av det.

I morse startade inte fläkten överhuvudtaget i bilen, jag hör reläerna klicka då jag flyttar mellan 3 och 4 men inget händer. Jag tror ju inte det har nåt att göra med ovanstående... Säkringarna såg hela ut också. Tidigare har fläkten inte alltid fungerat som den ska, blåser svagare och starkare ibland oberoende av fläktens inställning. Jag tänker kanske fläktmotorn gav upp.
Ja se där. Startade bilen för att åka efter en grej och nu funkade fläkten igen, åtminstone på max. Nånting mysko här, tyckte inte det körde på 3an (kollade inte så noga) så kanske motståndet är kört nu då. Blir att kolla noggrannare sen idag.
Fläkten ut

Bild

Här ser det ut att ha gått varmt
Bild

Bild

Såhär det blir då man inte har kupéfilter
Bild

Jag rengjorde fläkten och oljade lagren, den verkar köra på som innan, farten på den varierar ibland trots den kör på max. Jag är inte hundra om det är fläktmotorn som är dålig, eller om det är nån kabelkoppling som är i oskick med tanke på hur det ser ut vid kontakten.

Jag ska plocka ur den igen och se hur den funkar om jag ger den 12V från en annan strömkälla. Om den kör stabilt då är väl felet förmodligen nånstans i ledningarna, dålig jord, eller nånstans mellan kontrollenhdten och fläkten. Den smälta kabeln är ju en första kandidat, borde kanske bytas ut.
Ojdå, hoppsan :-/
Kupefilter är ingen dum uppfinning :-)
Jag fick byta fläkt då bilen bara var några år; fungerade ibland, andra gånger inte..
Hittade en begagnad Volvofläkt (står venmo på min) som säljs av en privatperson, så ska prova på den. De här skrothandlarna bedriver ocker dock. 70-80 euro för en motor, alltså bara motorn. Det är ju nypriser...
Vilken helvetes morgon. Stiger upp 5:45 och bara att klä på och börja skotta uppfarten, det snöar fortfarande åtminstone 20cm snö och det bara öser ner ännu.

Då jag åker till jobbet slutar fläkten i Volvon blåsa halvvägs till jobbet.

Sen efter ett tag börjar den där fellampan lyser som ser ut som en lambdasond, men betyder väl nånting fel med motorn, eller nånting annat.
Då jag kände på kontakten var den skitvarm annars, så det är ju nånting fel nånstans. Fläktmotorn kanske som börjar bli dålig. Jag har köpt en begagnad Volvofläkt idag för 40€ inkl. frakt får hoppas den funkar då den nu väl kommer!

I morse:
Bild
Svårt åka utan fläkt så här års. Minnen vaknar till liv, been there :-/
Möjligen får man hjälp av fartvinden om man har bakrutorna öppna en aning. Borde hjälpa att ta ur kupefiltret, det ger ett visst strömningsmotstånd
Snö här också men bara 3 cm. Funderar på att hålla mig hemma idag.. Vill inte smutsa ner bilen :-)

Apropå den varma kontakten, är det flatstiftshylsor inne i plasthuset? Kan isåfall hjälpa att klämma ihop hylsorna en aning så att de får bättre kontakt..
Du kan ju åka utan handskfacks-lådan installerad så blir det lättare att komma åt och mickla med fläkten om den stannar..
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 49

Ser ut som att det saknas packbox här d&ari[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Det är nog inte helt omöjligt att Volvo […]

Halvljus

Hej, skruvar just nu på polarns 945 o dä[…]