Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår körde jag i vad jag karakteriserar som det mest frustrerande föret på hela året. På sena hösten eller tidiga vintern, allt är vått och skitigt men det regnar inte. Alla andra bilar på vägen sketar ner din vindruta stup i kvarten, möter du en bil blir rutan skitig, kör du bakom en bil är du körd. Lastbilar är flerfaldigt värre i det här föret.

Bilen är täckt av ett lager med gyttja eller fin sand då man kommer hem och man har bara kört på asfalterade vägar. Snöstorm och snöslask är att föredra.

Det är då man upptäcker bilens svagheter och denna bil har svaga spolarpumpar, det tar ett tag innan spolarvätskan kommer. Och lika dåligt är reläet som har torkararmarna att torka 5 gånger minimum, rutan är torr på 1-2 drag men det ska swishas flera gånger i onödan när den är torr, och det kan komma mera skit på rutan innan torkararmarna slutar. Vilket betyder det kan rispa vindrutan. Det är en stor frustration för mig detta.

Så igår var jag in via biltema och köpte en spolarpump, relä och säkringshållare. Ska kopplas i serie med originalpumpen. Den extra pumpen får ström direkt via batteriet och reläet ska aktiveras av originalpumpen. Jag gjorde samma modifikation på min andra bil och det var en stor förbättring.

Jag har även beställt ett nytt torkarrelä med bättre program. Det är faktiskt exakt samma relä jag lade i min Saab 900an, lite roligt att det passar i den mycket modernare Volvon. Då får jag justerbara intervaller och antalet intervaller beror på hur länge man har igång spolaren. Kan vara så litet som en torkning endast.

Det vore inte helt fel heller kanske att installera en brytare så man kan spola mycket utan att aktivera torkarna.
Senast redigerad av 1 DennisCA, redigerad totalt 0 gånger.
En annan sak jag märkt är att munstyckena producerar fyra strålar. Jag hade förstått att Volvo spolarmunstycken producerade istället en dusch. Jag hade läst mycket gott om just Volvos spridarmunstycken på ett annat saabforum. Men mina verkar precis som min Saab.

Kan man få dessa utbytta för jag skulle hellre ha en dusch än fyra strålar.
DennisCA skrev: ons 13 nov 2024, 09:48 ..Och lika dåligt är reläet som har torkararmarna att torka 5 gånger minimum..
Jag har även beställt ett nytt torkarrelä med bättre program. .
Ja det där driver mig till vansinne. Ibland stannar torkaren efter 3 svep men ibland går den 5 :mad: Spelar ingen roll om man spolar precis efter att intervallsvepet har stannat, innan det startar eller gör något annat..
Känns som det blivit fler svep när bilen blivit äldre, när den var ny gjorde den vanligtvis 2 (perfekt!) och enstaka gånger 3.
Har funderat på att ta ur relaet och se om tidsfördröjningen möjligen styrs med en kondensator som man skulle kunna byta till en mindre. Dessvärre verkar torkarreläet sitta på den vertikala delen av elcentralen, går inte att komma åt uppifrån? Kanske underifrån instrumentbrädan? Relä #9 i skissen:
viewtopic.php?f=16&t=152866&p=1348893#p1348893

Berätta hur det nya reläet fungerar, är spekulant på att skaffa ett sånt själv om det blir bra :-)
Erik Å skrev: ons 13 nov 2024, 10:10
DennisCA skrev: ons 13 nov 2024, 09:48 ..Och lika dåligt är reläet som har torkararmarna att torka 5 gånger minimum..
Jag har även beställt ett nytt torkarrelä med bättre program. .
Dessvärre verkar torkarreläet sitta på den vertikala delen av elcentralen, går inte att komma åt uppifrån? Kanske underifrån instrumentbrädan? Relä #9 i skissen:
viewtopic.php?f=16&t=152866&p=1348893#p1348893
Jag lyckades att byta relät underifrån Men det är trångt. Satt titt ett 99 relät från Volkswagen med programmerbart intervall.
Tack, ska skaffa ett sådant :-)
Jag kör med ett relä från en gammal VW som jag plockade från skroten för massa år sedan, det var en väldigt vanlig uppgradering för att få programmerbart intervall samt att det blir ett svep mindre när man kör spolarna på dessa bilar.

Ang. dushmunstycken kan du enkelt byta ut dina mot de som satt på X70 99/00, de passar bolt on. Tror t.o.m Biltema saluför dessa.
DennisCA skrev:En annan sak jag märkt är att munstyckena producerar fyra strålar. Jag hade förstått att Volvo spolarmunstycken producerade istället en dusch. Jag hade läst mycket gott om just Volvos spridarmunstycken på ett annat saabforum.
När det var nytt med duschmunstycken verkade alla som kommenterade dem vara någorlunda enhälligt överens om att det var den sämsta skit någon kommit på dittills. Kan inte påminna mig någon som tyckte de var bra.
apersson850 skrev:När det var nytt med duschmunstycken verkade alla som kommenterade dem vara någorlunda enhälligt överens om att det var den sämsta skit någon kommit på dittills. Kan inte påminna mig någon som tyckte de var bra.
o/ .... Har visserligen orginalmunstyckena på V70in fortfarande, men böt till dusch på första 945an. Fungerade mycket bra :-) (det är samma orginalmunstycken på 940 som 85x70)
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 49
Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl&aum[…]

Ser ut som att det saknas packbox här d&ari[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Det är nog inte helt omöjligt att Volvo […]