- ons 13 nov 2024, 09:48
#1594808
Igår körde jag i vad jag karakteriserar som det mest frustrerande föret på hela året. På sena hösten eller tidiga vintern, allt är vått och skitigt men det regnar inte. Alla andra bilar på vägen sketar ner din vindruta stup i kvarten, möter du en bil blir rutan skitig, kör du bakom en bil är du körd. Lastbilar är flerfaldigt värre i det här föret.
Bilen är täckt av ett lager med gyttja eller fin sand då man kommer hem och man har bara kört på asfalterade vägar. Snöstorm och snöslask är att föredra.
Det är då man upptäcker bilens svagheter och denna bil har svaga spolarpumpar, det tar ett tag innan spolarvätskan kommer. Och lika dåligt är reläet som har torkararmarna att torka 5 gånger minimum, rutan är torr på 1-2 drag men det ska swishas flera gånger i onödan när den är torr, och det kan komma mera skit på rutan innan torkararmarna slutar. Vilket betyder det kan rispa vindrutan. Det är en stor frustration för mig detta.
Så igår var jag in via biltema och köpte en spolarpump, relä och säkringshållare. Ska kopplas i serie med originalpumpen. Den extra pumpen får ström direkt via batteriet och reläet ska aktiveras av originalpumpen. Jag gjorde samma modifikation på min andra bil och det var en stor förbättring.
Jag har även beställt ett nytt torkarrelä med bättre program. Det är faktiskt exakt samma relä jag lade i min Saab 900an, lite roligt att det passar i den mycket modernare Volvon. Då får jag justerbara intervaller och antalet intervaller beror på hur länge man har igång spolaren. Kan vara så litet som en torkning endast.
Det vore inte helt fel heller kanske att installera en brytare så man kan spola mycket utan att aktivera torkarna.
Bilen är täckt av ett lager med gyttja eller fin sand då man kommer hem och man har bara kört på asfalterade vägar. Snöstorm och snöslask är att föredra.
Det är då man upptäcker bilens svagheter och denna bil har svaga spolarpumpar, det tar ett tag innan spolarvätskan kommer. Och lika dåligt är reläet som har torkararmarna att torka 5 gånger minimum, rutan är torr på 1-2 drag men det ska swishas flera gånger i onödan när den är torr, och det kan komma mera skit på rutan innan torkararmarna slutar. Vilket betyder det kan rispa vindrutan. Det är en stor frustration för mig detta.
Så igår var jag in via biltema och köpte en spolarpump, relä och säkringshållare. Ska kopplas i serie med originalpumpen. Den extra pumpen får ström direkt via batteriet och reläet ska aktiveras av originalpumpen. Jag gjorde samma modifikation på min andra bil och det var en stor förbättring.
Jag har även beställt ett nytt torkarrelä med bättre program. Det är faktiskt exakt samma relä jag lade i min Saab 900an, lite roligt att det passar i den mycket modernare Volvon. Då får jag justerbara intervaller och antalet intervaller beror på hur länge man har igång spolaren. Kan vara så litet som en torkning endast.
Det vore inte helt fel heller kanske att installera en brytare så man kan spola mycket utan att aktivera torkarna.
Senast redigerad av 1 DennisCA, redigerad totalt 0 gånger.