Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sssljo
Om tryckplattan börjar bli sliten brukar den bara klara av att slå till när den är kall. När den har blivit varm orkar magneten inte dra plattan mot remskivan. Prova att peta försiktigt med en trä eller plastbit exempelvis ett plaströr på plattan(hjälpa den att slå till). Om detta hjälper är det nog dags att shimmsa, enkel procedur. Lite pillig.
// Jonas
av MegaJos
sssljo skrev:Om tryckplattan börjar bli sliten brukar den bara klara av att slå till när den är kall. När den har blivit varm orkar magneten inte dra plattan mot remskivan. Prova att peta försiktigt med en trä eller plastbit exempelvis ett plaströr på plattan(hjälpa den att slå till). Om detta hjälper är det nog dags att shimmsa, enkel procedur. Lite pillig.
// Jonas
Bra tips! Det ska jag testa. Låter rätt rimligt, faktiskt.
av MegaJos
Testade att trycka på plattan till magnetkopplingen. Den spelar som fan men slår ändå inte till. Kompressorn kanske har givit upp.
av pelle1963
MegaJos skrev:Testade att trycka på plattan till magnetkopplingen. Den spelar som fan men slår ändå inte till. Kompressorn kanske har givit upp.
Som jag ser det har du några saker du kan fortsätta felsöka på. Ditt system är fyllt, tryckvakterna bytta och ändå vill det sig inte. Vi tittar på del för del, symptom och för/emot detta fel:

Det är relativt vanligt att en kompressor inte startar för att jordningen från kompressorn är dålig. Det finns en liten jordsladd från kompressorn till styrenheten och den behövs för fullgod jordning. Kolla upp den för säkerhets skull, inte minst för att ECC-styrboxen delar ut styrjord, inte drivspänning.

Kompressorkopplingen aktiveras av en magnet som drar kopplingen. Ibland blir lindningen dålig och det sker överslag när isoleringen frätts bort av värme och annat den fått utstå. Det kan vara ett intermittent (sker slumpvis) fel, men till slut är det ett permanent fel. Magneten måste resistansmätas för att få rätt diagnos och kompressorn måste demonteras vid byte, samtidigt som remskivan måste demonteras. Det är inget fel som är väldigt vanligt, men det förekommer. Vid kortslutning borde säkringen till ECC:n gå. Annars går inte strömmen igenom spolen vid avbrott.

Det var vad jag hade för tillfället. Du kan ju även ha ett kombinationsfel eller fel på en komponent som jag inte nämnt och ett fel på en komponent jag nämnt. Hur som helst - lycka till med det här eländiga felet och hoppas att du hittar det snart. Och skriv gärna och berätta hur det går.
av MegaJos
pelle1963 skrev:Som jag ser det har du några saker du kan fortsätta felsöka på. Ditt system är fyllt, tryckvakterna bytta och ändå vill det sig inte. Vi tittar på del för del, symptom och för/emot detta fel:

Det är relativt vanligt att en kompressor inte startar för att jordningen från kompressorn är dålig. Det finns en liten jordsladd från kompressorn till styrenheten och den behövs för fullgod jordning. Kolla upp den för säkerhets skull, inte minst för att ECC-styrboxen delar ut styrjord, inte drivspänning.

Kompressorkopplingen aktiveras av en magnet som drar kopplingen. Ibland blir lindningen dålig och det sker överslag när isoleringen frätts bort av värme och annat den fått utstå. Det kan vara ett intermittent (sker slumpvis) fel, men till slut är det ett permanent fel. Magneten måste resistansmätas för att få rätt diagnos och kompressorn måste demonteras vid byte, samtidigt som remskivan måste demonteras. Det är inget fel som är väldigt vanligt, men det förekommer. Vid kortslutning borde säkringen till ECC:n gå. Annars går inte strömmen igenom spolen vid avbrott.

Det var vad jag hade för tillfället. Du kan ju även ha ett kombinationsfel eller fel på en komponent som jag inte nämnt och ett fel på en komponent jag nämnt. Hur som helst - lycka till med det här eländiga felet och hoppas att du hittar det snart. Och skriv gärna och berätta hur det går.
Tack Pelle! Det är ytterligare lite att gå på, men det kan ju räcka. Jag har faktiskt inte kollat om nån säkring har gått, det har inte slagit mig. Men då bör det ha slagit ut nåt mer. Jag kollar jorden.

Sitter magneten på själva yttre kopplingen eller inne i kompressorn? Jag vet att man ska kunna ta loss kopplingen utan att plocka ur kompressorn, även om det är dåligt med utrymme. Det bör väl vara en elektomagnet? Får den då inte rätt ström så kan den ju inte dra in kopplingen och börja kyla.

Något av ett sammanträffande: min farbrors AC (850 '94) funkade fint tills nyss. Jag vill minnas att han har likadant läge som för mig (bytta tryckvakter, fyllt system etc.) Vi försökte trycka in magnetkopplingen men utan resultat. Kan felet vara detsamma som på min?
av AnkaN7893
MegaJos skrev:Mjahapp... Så har jag bytt den andra tryckvakten också, men ACn funkar fortfarande lite när den själv vill. Är det kontrollenheten som måste bytas? Ska prova att blåsa ur "tempfläkten" som sitter granne med ratten till färddatorn, den ska tydligen kunna spöka till saker och ting.

kolla om kylfläkten fungerar, min förra bil krånglade den på och fungerade bara ibland vilket gjorde att ac´n bara fungerade ibland!

Fungerar inte kylfläkten fungerar inte ac :) Fungerar allt korrekt ska fläkten starta inom en minut efter ac startat :)

Annars får du börja felsöka :) Lägg 12 volt på kompressorn klickar den? Byglar du relät klickar den?
av MegaJos
AnkaN7893 skrev:kolla om kylfläkten fungerar, min förra bil krånglade den på och fungerade bara ibland vilket gjorde att ac´n bara fungerade ibland!

Fungerar inte kylfläkten fungerar inte ac :) Fungerar allt korrekt ska fläkten starta inom en minut efter ac startat :)

Annars får du börja felsöka :) Lägg 12 volt på kompressorn klickar den? Byglar du relät klickar den?
Jo, kylfläkten funkar som den ska. Den snurrar åtminstone igång när bilen står still.

Att skicka ström direkt på kompressorn låter intressant. Kanske byglar först, det lär ju vara enklare. Ska också kolla om relät är helt.
av MegaJos
En tanke:

Om man stänger av och sätter på ACn så borde väl relät slå till och från, oavsett om kompressorn går igång eller inte? Det gör inte mitt relä.

En fråga:

Vilka punkter på relät ska man bygla mellan?

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås