Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Håller helt med. Många "mekaniker" vet ju knappt hur man öppnar tanklocket på en gammal V70.

Nya bilar må vara mer "avancerade" än äldre, men dom är även byggda på sånt sätt att det är enkelt att byta ut komponenter.
Det finns knappt någon anledning att sätta sig in i vad delen i fråga gör eller hur den är uppbyggd invändigt - det är bara att byta, kund betalar.

Näe, nu för tiden är det bra mycket bättre att lära sig lite själv.
Det krävs inte mycket energi för att lära sig tillräckligt för att spara tusentals kronor som det annars skulle kostat på verkstad. Speciellt inte eftersom vi har bl.a. detta forum där vi kan rådfråga om man kör fast. :)
av hammen
Så sant pettson!Han som tog hand om bilen var väl 20-25 år men fick känslan att dom inte villa något med bilen att göra .Men jag gillar min bil och kommer köra den till den dagen då inget finns att göra med den.
Användarvisningsbild
av js1
Min chef hade en Audi A6 med 2,4l V6:a för några år sen. En riktig långmilare, uppe och snoddade 60 tusen mil. Den gick bra men motorlampan tändes då och då. Audiverkstan hittade inget fel, släckte lampan och så gick det ett tag innan den tändes igen. Han brukade få den släckt innan besiktningen och avgasvärdena var det aldrig några problem med. Till sist föreslog Audi i Malmö att det nog var dags att byta katalysatorerna. Det skulle gå på 25 lax, den hade dubbla kattar vill jag minnas men chefen avstod, bilen gick ju bra. Så av en händelse en dag, hade han den inne i ett annat ärende hos sin lokala bilmek, en "skabbig verkstad hemma på hörnan". Han nämnde problemet och gamla bilmekarräven gav sig i kast med det. Ett gammalt vant motoröra kunde höra ett svagt pysljud. En trasig vakuumslang för nån hundring bytes och simsalabim - problemet försvann.
av hammen
Var inne på autoexperten idag dom sa att katalysatorn inte var trasig utan att det var glappkontakt till katalysatorn.
Och det är tydligen ett vanligt fel på volvo 850.
Ja jag tror att jag litar mer på bilia där.
Autoexperten sa att ny kat kostar 5000kr hoppas att det då var med arbete.
Vågar man köpa modellanpassad kat från biltema?Ska besikta senast sista november.
Ny knacksensor är det enkelt att byta?Aldrig hört något oljud från motorn.
av *pettson*
Se där ja?
Två ställen där ingen kan felsöka :cry:
Är tid ett problem startas bilen iskall och mäts under uppvärmningen. Vips ser man om katalysatorn tänder och värdena sjunker.
Sker detta, men värdena blir lite för höga så är det ett problem med avgaserna som går in i kat. Det berättar inte vad problemet är.
Eventuella koder berättar om där är glapp i en sond, det undkommer inte diagnostiken.
Mätfel i sonder uppstår ändå på grund av ålder och måste inte ge koder, men det är inte bara att byta på måfå, med andra ord MÅSTE värdena läsas av på bägge sonderna samtidigt. Det för att få en side by side visning, helst grafiskt över vad som kommer in i kat och vad som kommer ut. Värden ska tas på tomgång, samt under några gaspådrag så man ser sondreaktionen. Avviker bakre sonden så är den felaktig.
Någon glapp katalysator existerar inte överhuvudtaget. Är den sprucken invändigt så rasslar den. En katalysator är hel eller trasig. Samt att den gör sitt jobb eller så är den helt enkel kass. Det märks enkelt på lambdatestet.
OM kissen är gången så måste man INTE köpa en splitt ny utan passerar lokala skroten och hämtar upp en vettig.
OBD P0121

Farthållaren funkar, men bara i början![…]

Vida 2014D

Någon som VET om det GÅR att få […]

Vida 2014D

Någon som VET om det GÅR att få […]

Ja de ä ju värt att kolla upp. Har dock […]