Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bowen
js1 skrev:Ljud är jäkligt svårt och subjektivt att beskriva men jag skulle nog kunna beskriva det som just "ett dovt skorrande".
Det lät inte speciellt starkt men såpass att det fortplantades in i kupen. På min lät det bara runt 1000-1100 rpm, inget över och inget på tomgång. Jag har automat och precis när man gasade iväg så skorrade det till. Krypkörde man så lät det hela tiden. Det lät bara vid kallstart, speciellt på vintern och försvann när motorn blev varm.
Det var inte speciellt svårt att lokalisera enl ovan beskrivning.

Ja ok, nej mitt ljud är skummare än så, låter mer som några armar/prylar/kuggar/reglage justerar sig med hjälp av några servon eller nåt . Låter inte bra alls. Mycket irriterande.

Tack för ditt svar i alla fall.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Låter som problem med spjällen till kupeventilationen/värmen. Har du tagit ut felkoder?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Bowen
gnestakalle skrev:Låter som problem med spjällen till kupeventilationen/värmen. Har du tagit ut felkoder?

Mvh GK
Nej jag har inte kollat felkoder. Hur gör man detta? Kan man kolla själv?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Inte utan kodläsare på din bil.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Bowen
gnestakalle skrev:Inte utan kodläsare på din bil.

Mvh GK

Japp ok, får be dom kolla på verkstaden nästa gång då.
Det är väl säkert så att det inte är något som är söndrigt som kan ge en kod dock.
Säker bara något som är lite slitet. Men man kanske får fram koder endå?
Användarvisningsbild
av jezper
LÖST! Gamal tråd men nu är det fixat.
Remspännaren var dålig så remmen fladdrade och då kom oljudet. När motorn blev varm så funkade spännaren men inte vid kallstart.ny multribbrem och fixad spännare. NÖJD :)
av smurfen32
Jag har samma problen med min för ett jäkla oväsen ett vibrerande ljud typ
Mrn mitt försvinner när jag har kommit upp i fart men så fort jag gasar komer det tillbaka
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]