Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av knutte1
Om man tar bort kardan , bör man tänka på nått te.x drivaxlar bak bör man ta bort dom. Jag hade tänk och ta bort kardan efter vintern . Jag har en xc70 -99a :shock:
av oldtimersmc
knutte1 skrev:Om man tar bort kardan , bör man tänka på nått te.x drivaxlar bak bör man ta bort dom. Jag hade tänk och ta bort kardan efter vintern . Jag har en xc70 -99a :shock:

Om ni nu har köpt en 4X varför vill ni ta bort kardan??? Är det inte bra med *fhd*
Användarvisningsbild
av ketto
knutte1 skrev:Om man tar bort kardan , bör man tänka på nått te.x drivaxlar bak bör man ta bort dom. Jag hade tänk och ta bort kardan efter vintern . Jag har en xc70 -99a :shock:
Bara låta de vara!
av xcfredde
Anledningen att man kopplar bort AWD'n är pga fel på den eller att man under sommartid inte vill "slita" på den. Ja, lösningen med viscon,axeln och vinkelväxeln är inget NASA har skapat direkt, kanske mest för en lådbil :lol: då den ofta strular på våra awd-bilar och kostnaderna för rep skyhöga. Om man inte repar själv.

Har själv en xc -99 som saknar axeln pga fel på stödlagret. Har via teknisksupport på bilprovningen fått en namn på Volvo Personvagnar som just nu undersöker om det går att registrera om min xc till framhjulsdriven.
av jwogge
xcfredde skrev:Anledningen att man kopplar bort AWD'n är pga fel på den eller att man under sommartid inte vill "slita" på den. Ja, lösningen med viscon,axeln och vinkelväxeln är inget NASA har skapat direkt, kanske mest för en lådbil :lol: då den ofta strular på våra awd-bilar och kostnaderna för rep skyhöga. Om man inte repar själv.

Har själv en xc -99 som saknar axeln pga fel på stödlagret. Har via teknisksupport på bilprovningen fått en namn på Volvo Personvagnar som just nu undersöker om det går att registrera om min xc till framhjulsdriven.
Fick du något svar från volvo ang detta?
av xcfredde
Det var ett tag sedan jag undersökte detta. Den aktuella bilen jag hade har gått vidare och jag är nu lycklig med Kia.
Men för att svara på din fråga så har jag kopierat in text från mailet jag fick från kontaktpersonen hos Volvo PV.

Det har onekligen runnit en del vatten under broarna sedan vi hade mail-växlingen.
Det finns en sak som jag inte tänkte på att ta reda på när jag tittade på detta förra året.
Den saken är om bilen är s.k. Helbilsgodkänd. När jag nu kollar upp detta så är din bil just detta.
Det innebär är jag inte kan skriva ut ett intyg på den förändringen att ta bort 4-hjulsdrift.
Det certifikat vi har gäller för en 4-hjulsdriven specifikation och det går inte att intyga skillnaden mot 2-hjulsdrift.
Detta är inte kopplat till till bilen utan det regelverk som fastställs av Transportstyrelsen.
av jwogge
Jag ringde faktiskt Volvo ang detta för någon dag sedan och fick ett liknande svar. Bilen är inte helbilsgodkänd utan kardan och det finns inga cert för att köra med bilen utan den så de rekommenderade mig att sätta dit en på bilen när man besiktigar, de märker tydligen ändå inte om de funkar eller ej men finns även de som passerat igenom besiktningen typ 15ggr utan så det är väll lite på vinst o förlust att åka dit utan en kardan...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, SBP har ingen maskin för att kontrollera om AWD'n fungerar eller inte. Men om det fysiskt saknas en del (i det här fallet kardan) så sjunker ju chanserna att komma igenom väldigt väldigt mycket. Jag vill nog påstå att kommer man igenom utan kardan har bes. gubben gjort tjänstefel (som tyvärr händer alldeles för ofta...). Sen kan man ju givetvis diskutera i år hurvida det är skäligt att slå ned på saknad kardan, men så är dagens regler iaf. Enda sättet att komma igenom lagligt som "FWD" är att regga som ombyggt fordon - vilket knappast är värt det då du får mååånga kardaner för det priset :roll:
av Gårdö
STÖDLAGERHAVERI / KARDANAXELHAVERI V70 R AWD

OBS - jag säger inte att det här är rätt, men såhär har jag gjort och det funkar skitbra. :-)

Bil:
V70 R AWD -98

Felsymptom:
"Burrande" ljud vid skarpa svängar i vissa hastigheter.

Felorsak:
Gummit som håller kardanaxelns stödlager på plats är utslitet.
(HJÄLP vad jag har felsökt - hjullager, drivknutar, diffspärr mm mm...)
Min bil är en sen -98, dvs det går inte att byta bara stödlagret, utan man måste byta hela kardanstången. :-(

Lösning:
(Läs HELA instruktionen först!)

Verktyg/utrustning:
(3/8" spärrnycklar är att föredra då man kommer åt lite lättare, men det går hyfsat med 1/2")
En tub polyuretanfog, typ "Sikaflex" (tänk på att det fäster för evigt på ALLT - ha inte Armani-skjortan på dig när du gör det här)
Insex-hylsnyckel 5 millimeter (eller var det 6? hmmm...)
12-mm hylsa (till stödlagerhållaren)
lång förlängare
Spärrhandtag
Ev. en stor polygrip (om man inte pallar att hissa bilen upp och ner för att lägga i och ur 1:ans växel.
En polare som kan använda den stora polygripen för att låsa kardanaxeln när man ska lossa och dra fast insexskruvarna
Billyft
En kall sexpack

1. Plocka bort kardansaxeln. (6+6 insex-skruvar i ändarna + 2 st 12-mm bultar på "lagerbocken". VAR FÖRSIKTIG MED INSEX-SKALLARNA så de inte rundar sig. Då får du ett helvete som tar onödig tid. Se till att insex-nyckeln passar perfekt och knacka gärna in den i skruven lite försiktigt med en hammare. Använd härdade kvalitets-nycklar och se för böfvelen till att de inte sitter snett i skrufven.
Nu kan du lugnt använda bilen tills reparationen av kardanen är klar, men betänk att den har blivit en vrålstark och relativt tung framhjulsdriven bil = hjulspinn vid rödljusen när det är blött och Golf-glinen ska veta hut. :-)

2. Gör rent resterna av "lagerhållargummit" ordentligt med rikligt med thinner och blås torrt, utan att blåsa sönder gummit.

3. Limma ihop gummiflikarna så gott det går med snabblim, så att gummit blir så helt som möjligt och stödlagret hamnar så centrerat som möjligt.

4. Fixera lämpligen kardanaxeln hängandes lodrätt, så att du kan jobba med ena sidan av stödlagret hela vägen runt.
Här var vi två som jobbade - en höll stången ståendes på golvet och en gjorde nästa steg, nämligen:

5. Applicera ett jämnt lager av "polyuretanfog" ("Sikaflex" eller motsvarande) på gummit runt hela lagret. Smeta ut det "lagom" med ett diskmedels-smort finger (annars blir frugan ilsk vid matbordet då det är ett helvete att få rent). Eftersträva att få ett så tunt lager som möjligt då det annars är risk att vibrationerna som kardanaxeln genererar fortplantas upp i karossen. Vitsen är att fylla ut och limma ihop där det fattas originalgummi. Jag smetade visserligen i rätt friskt med gegga och det funkade.

6. Vänd på kardanaxeln och gör samma sak på andra sidan.

7. Placera kardanaxeln horisontellt på stöd så att belastningen på gummit är så neutral som möjligt och lagerhållaren sitter så likt original som möjligt.

8. Låt härda minst ett dygn.

9. Återmontera och kör utav helvete.
Dra inte insex-skruvarna för hårt!

Efter ovanstående åtgärd går min bil helt perfekt.

Löcka te!

/Peter

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]