Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bild
Så här såg det ut, korta slangen till höger in i blocket verkar ha suttit dåligt. Tog bort och konstaterade att den var hel, det var ingen olja i oljefällan förutom att det var lite fuktigt.
Såg ju också att det var torrt vid startmotorn så nu sätter jag tillbaka insuget och fortsätter med att få loss växellådan!
Uppdatering:
Har inte blivit så mycket gjort, men har lärt mig att insugets undre stöd ska dras fast i insuget först, SEN i blocket. När jag drog fast i blocket först, kan jag ha skadat nåt då? Hur tjockt gods är det i blocket på framsidan? Jag har alltså tvingat ner insuget eller tvingat upp nedre främre delen av motorblocket.
Säg gärna att jag oroar mig i onödan!
Tack!
av *pettson*
taxi skrev:Uppdatering:
Har inte blivit så mycket gjort, men har lärt mig att insugets undre stöd ska dras fast i insuget först, SEN i blocket. När jag drog fast i blocket först, kan jag ha skadat nåt då? Hur tjockt gods är det i blocket på framsidan? Jag har alltså tvingat ner insuget eller tvingat upp nedre främre delen av motorblocket.
Säg gärna att jag oroar mig i onödan!
Tack!
Inget av det är rätt..
Du låter det vara fäst i blocket, men löst. Det är ett ovalt hål nämligen.
Drar fast det i insuget sedan ordentligt (när insuget är fastdraget). Drar sen åt i blocket. På så sätt blir det rätt höjd på fästet.
Blocket är relativt tjockt, men du bänder ju som satan. Lossa skruven i blocket och släpp på spänningen. Dra åt igen så är allt bra.
Det var just det ovala hålet jag hittade, tack!
Efter en genomgång av vevhusventilationen (andra gången, hittade inget konstigt), ihopsättning och två provturer har den nu slutat läcka olja! Vad är det som händer?
Kanske bara torkat till sig så att det måste läcka igenom mer innan det syns, återkommer efter mer körning inom kort!
Oljan återkom utanför motorn.. :( Har kommit mer än halvvägs med operationen så nu i helgen kommer lådan av!
Ett till frågetecken: Varken Haynes eller volvos egen manual säger nåt om högra motorfästet vid remskivan, klarar det verkligen dom spänningar som uppstår när jag vinklar subframe från motorn?
Jag tänkte nog lossa de nedre bultarna till subframe lite granna i alla fall!
av *pettson*
taxi skrev:Oljan återkom utanför motorn.. :( Har kommit mer än halvvägs med operationen så nu i helgen kommer lådan av!
Ett till frågetecken: Varken Haynes eller volvos egen manual säger nåt om högra motorfästet vid remskivan, klarar det verkligen dom spänningar som uppstår när jag vinklar subframe från motorn?
Jag tänkte nog lossa de nedre bultarna till subframe lite granna i alla fall!
Vänta nu lite. Det är en tankevurpa på gång.
För att få ur lådan måste du ta bort subframebultarna på förarsidan och så lossa dom på passagerarsidan lite. När du sänker ned subframen så följer motorn med ned, naturligtvis med stöd under eller överifrån så nära växellådan som möjligt.
Sen ska subframen sänkas såpass mycket mer än motorn att lådan går ut emellan subframe och ramben på bilen. Det betyder att gör du rätt så kommer motorfästet under remskivan att stå ihoppressat. Gör du fel däremot och inte ger motorn stöd i växellådsändan, ja då drar det ju nåt oerhört i motorfästet under skivan.
Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]