Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Visar det 1-1-1 nu och lampan är fortfarande tänd. Eller har jag fattat fel?
nej den visade 1-1-1 då jag hade nollat koderna men så fort jag vrider om tändningsnyckeln så får jag 3-1-2 så felet ligger fortfarande på.
(det var jag som var otydlig i texten)

men alltså vart kan felet ligga nånstans då kablarna verkar vara korsade mellan HF och VB?
diagnosen säger fortfarande HF så kan jag utesluta alla andra hjulgivare och kransar?

MVH/Nicklas.
lampan lös till och från och abs:en funkade inte alls, bytte relät på hans volvo 850 -92a idag och nu funkar det utan felkoder lr problem
av *pettson*
Sevenfold skrev:lampan lös till och från och abs:en funkade inte alls, bytte relät på hans volvo 850 -92a idag och nu funkar det utan felkoder lr problem
Reläet kan inte skapa felkod 3-1-2 så reläet är uteslutet ur den synpunkten. Reläet sköter spänningen till systemet. Finns inte spänning så tänds lampan och systemet kopplas ur. Det fungerar som med motorlampan. Det finns inte ETT fel som tänder den. Det finns sådär..24 eller nåt.
*pettson* skrev:
Sevenfold skrev:lampan lös till och från och abs:en funkade inte alls, bytte relät på hans volvo 850 -92a idag och nu funkar det utan felkoder lr problem
Reläet kan inte skapa felkod 3-1-2 så reläet är uteslutet ur den synpunkten. Reläet sköter spänningen till systemet. Finns inte spänning så tänds lampan och systemet kopplas ur. Det fungerar som med motorlampan. Det finns inte ETT fel som tänder den. Det finns sådär..24 eller nåt.
Pettson :)

hur ska jag komma vidare på mitt felsökande?

vad kan skapa felkod 3-1-2? mer än kabelbrott och trasig givare?

kabeln är hel enligt multimetern och givaren också, om inte givaren är trasig fast den har ett motstånd på 1000 ohm?

Kan det vara något annat hjul som är felande även fast jag får en felkod som enbart pekar på höger fram?

Jag har en styrbox liggandes i garaget, ska jag testa att koppla in den och se om lampan slocknar? eller är jag helt fel ute då?

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:
*pettson* skrev:Visar det 1-1-1 nu och lampan är fortfarande tänd. Eller har jag fattat fel?
nej den visade 1-1-1 då jag hade nollat koderna men så fort jag vrider om tändningsnyckeln så får jag 3-1-2 så felet ligger fortfarande på.
(det var jag som var otydlig i texten)

men alltså vart kan felet ligga nånstans då kablarna verkar vara korsade mellan HF och VB?
diagnosen säger fortfarande HF så kan jag utesluta alla andra hjulgivare och kransar?

MVH/Nicklas.
Du kan göra det enklast möjliga, eftersom systemet klagar innan du ens hinner köra nånstans så pratar vi om vad som tolkas som avbrott.
Eftersom du får koden direkt kan vi utesluta alla kransar. Kransarna blir ju lästa först när bilen rullar..
Då har vi givare, ett för högt ohmtal i kablage eller givare kan ge koden för avbrott.
Det är nu det plötsligt blev intressant att se om problemet sitter i givaren, eller kabeln. Det är ganska surt att inhandla givare för att upptäcka att felet kvarstår när man kopplar in.
För att mäta kablaget så lossar du ute vid givaren. Samt att du lyfter på huvudkontakten på styrdonet. Först tar du och ohm mäter uppe i styrdonskontakten med kontakten nere vid hjulet urdragen. Du får förhoppningsvis ett värde som är oändligt. Får du inte det, så bör du leta efter en kortslutning mellan kablarna i kablaget. Får du värdet oändligt är det bra, så då börjar nästa steg. Nu tar du en kabelbit och kortsluter mellan stiften i kontakten på kabeln ute vid hjulet. Mät igen uppe vid styrdonet. Nu bör du få ett värde som är så nära 0 ohm som möjligt. Är värdet högre än ett par tre ohm så är det till att börja leta efter vart det blivit kontaktresistans eller vart det är avbrott. När du fått värdet på ett par tre ohm i kablaget så anses kablaget helt. Ta bort byglingen och anslut den på givaren. Mät igen i styrdonskontakten. Vad får du för värde nu? Nu bör du få värdet som du pratade om runt 1kohm. Får du det så bör givarkretsen vara elektriskt hel så långt. Det säger oss inget om hur den plockar upp signalen men det berättar att det inte är den kretsdelen som styrdonet inte är nöjd med vid första kontrollen. Det är inte den som styrdonet tolkar som det är avbrott i.
OBS.. mät ett hjul i taget, och åtgärda DIREKT om du mäter fram ett problem. Ta det inte *sen* utan åtgärda och mät sen om direkt för att säkerställa att du gjort rätt och problemet är avhjälpt.
Gå igenom framhjulen på det sättet.
Bakhjulens kretsar lossar du i kofferten. Du byglar i kofferten och mäter i styrdonets kontakt. Är det helt där så vet du att kablaget genom bilen är okej.
Då återstår att mäta varje givare bak direkt i kontaktstycket i kofferten så du vet att dom är hela. Anslut kontaktstycket igen och gör en sista mätning i styrdonskontakten. Se så värdena är okej.
När du fått okej värden på alla mätningarna så nollar du felkoder och provar igen. Nu kan du få tänd lampa iallafall, men bry dej inte om det just nu, systemet är nämligen inte nöjt med att säga att det är okej utan provkörning. Åk med bilen, åk över 30km/h så bilen får göra sin funktionstest. Nu bör lampan slockna och allt är frid och fröjd igen. Slocknar den inte nu så måste du göra en ny felkodskontroll för att se vad systemet inte gillar.
Tack Pettson :)

nu vet jag hur jag ska gå vidare med felsökandet.

Bara en liten fråga, kofferten vad är det mer exakt?
Är det plastkontakten som har två rundstift som sitter på samtliga hjulgivare?

Jag ska testa att mäta upp allt nästa helg, så jag får återkomma då om det inte löser sig :)

Tack för hjälpen :)
Hej igen!

igår så slocknade ABS lampan efter att bilen kom upp i över 30 km/h. fortsätter att vara släckt ner på stan och då jag parkerar bilen så startar jag den en gång till för att se vad som händer, då släcks lampan direkt. Då jag åker hem från stan 30min senare så är lampan tänd då jag startar bilen, men då jag kommer över 30 km/h släcks den.

det låter väll som ett glapp någonstans?

men då jag kör hem så tänds den igen (då jag körde över 40 km/h.) (ca 90km/h)

jag stannar bilen efter en stund och startar den igen, då slockan lampan igen och fortsätter att vara släckt i ca 3 mil tills jag är hemma.

idag så kollade jag felkoderna igen. Då har jag inte 3-1-2 längre utan 3-2-2 Höger framhjulsgivare oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

Vad kan ha hänt?

i en och en halv veckas tid har ABS lampan varit tänd konstant då jag startat bilen och fortsatt vara tänd tills man stänger av bilen.

Men igår så slocknade den...

lampan slocknar ibland då jag startar bilen, ibland då jag överstiger 30 km/h
lampan tänds ibland då jag startar bilen och ibland då jag kör i hastighet överstigande 40 km/h

Det borde ju nästan vara kransen om jag får 3-2-2 enbart? eller vad tror ni?

MVH/Nicklas.
av ÖIVIN
Hade liknande fel på min V70 -97. Det visade sig att det var dåliga lödningar i ABS-boxen. Lödde om den och sedan fungerar den. Kostade mig ingenting förutom lite tid men Volvo skulle ha c:a.8000 för att laga detta.
ÖIVIN skrev:Hade liknande fel på min V70 -97. Det visade sig att det var dåliga lödningar i ABS-boxen. Lödde om den och sedan fungerar den. Kostade mig ingenting förutom lite tid men Volvo skulle ha c:a.8000 för att laga detta.
I styrboxen menar du?

då är de ju billigare å köpa en bättre begagnad styrbox på laga.se än å laga den befintliga. Men kan man löda så är det ju värt ett försök :)

men jag har testat en annan styrbox med, och det är samma fel, troligtvis har jag dålig kontakt med givarna.

Jag tycker jag borde få andra koder om det skulle vara styrboxen med, sen har jag lagat en kabel som var av och ett glapp i kontakten till givaren vänster bak, bromsarna funkar utan problem då inte lampan lyser.

MVH/Nicklas.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]