Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Rookkeer skrev:Dessa spridare har suttit på sedan jag köpte bilen, är det inte rätt så kommer jag att leta etfre nya som är rätt mne jag vill veta att det är rätt eller fel
Vad är det för nummer på dom?..
Användarvisningsbild
av Rookkeer
*pettson* skrev:
Rookkeer skrev:Dessa spridare har suttit på sedan jag köpte bilen, är det inte rätt så kommer jag att leta etfre nya som är rätt mne jag vill veta att det är rätt eller fel
Vad är det för nummer på dom?..
Hur kollar man det?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
*pettson* skrev:Man läser boschnumret på spridaren.
okej går det utan att ta bort spridaren?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Nuä r bilen testad efter meckandet med vacumklockna på isuget och det verkar som att det har hjälpt lite, ska köpa start gas i dag och spruta med för att vara helt säcker p åa tt ingen slang drar åt sig tjuvluft.

/Rookkeer
av honda
*pettson* skrev:Sammanfattar vi så..
Du har felkod på kamaxelgivaren men har inte raderat för att se om den är aktuell.. Motiv: bilen går
Det är så att du bör nog kontrollera ändå..
Vad gäller att byta kamaxlarna till T5 så förstår jag inte varför du ska göra en slö bil slöare? T5 kamaxlar är mycket snällare och gör inte en sugmotor nåt gott.
Naturligtvis har du kontrollerat att ditt variabla insug fungerar så motorn kan göra sitt yttersta?
Variabelt insug .
Gäller det alla GLT ?
Jag har en S70 GLT 97,a och fixade vevhusventilationen och mitt insug har inte någon vakumklocka samt spjäll inne i insuget ?
Tycker min med är så slö, haft bilen i 11år och den har rullat 21400mil och enligt mig var den betydligt piggare för r ?:-/
Har nog bytt allt det vanliga men ingen kamaxelgivare, eller kan det vara orsaken ?
Senast redigerad av 1 honda, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Jag ska testa med riktiga GLT spridare för att kolla för jag har tillgång till sådana, återkommer men rapport
av *pettson*
honda skrev:
Du har felkod på kamaxelgivaren men har inte raderat för att se om den är aktuell.. Motiv: bilen går
Vad gäller att byta kamaxlarna till T5 så förstår jag inte varför du ska göra en slö bil slöare? T5 kamaxlar är mycket snällare och gör inte en sugmotor nåt gott.
Naturligtvis har du kontrollerat att ditt variabla insug fungerar så motorn kan göra sitt yttersta?
Variabelt insug .
Gäller det alla GLT ?
Jag har en S70 GLT 97,a och fixade vevhusventilationen och mitt insug har inte någon vakumklocka samt spjäll inne i insuget ?
Tycker min med är så slö, haft bilen i 11år och den har rullat 21400mil och enligt mig var den betydligt piggare för r ?:-/
Har nog bytt allt det vanliga men ingen kamaxelgivare, eller kan det vara orsaken ?
Man tog bort det variabla spjället och monterade mildare kamaxlar nångång 1995-96 vill jag minnas. Men dom tidigare har andra kamtider och ett variabelt insug. OCH.. det känns som en helt annan maskin när allt fungerar. Kamaxelgivare är ingen utbytesprodukt, antingen fungerar den och allt är bra. Eller så fungerar den inte, och bilen går inte att starta. (GLT, vissa 10V 140hk modeller går att starta och går att köra utan kamlägesgivare).
av honda
*pettson* skrev:
honda skrev:
Variabelt insug .
Gäller det alla GLT ?
Man tog bort det variabla spjället och monterade mildare kamaxlar nångång 1995-96 vill jag minnas. Men dom tidigare har andra kamtider och ett variabelt insug. OCH.. det känns som en helt annan maskin när allt fungerar. Kamaxelgivare är ingen utbytesprodukt, antingen fungerar den och allt är bra. Eller så fungerar den inte, och bilen går inte att starta. (GLT, vissa 10V 140hk modeller går att starta och går att köra utan kamlägesgivare).
Ok, tack för infon.
När jag ändå har dig på tråden kanske du kan besvara varför min växellåda har börjat morra vid gaspådrag på låga varvtal med hög växel ?
Har ej varit så förr, kanske lite morr men betydligt värre nu och
lådan funkar utmärkt och löper lätt men ljudet har börjat oroa mig.
Kollade oljenivån samt färgen på oljan och det var ok.
Läst att vissa byter till REDLINE MTL eller MT90 olja, kan det få bort oljudet som morrar på min låda ?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Detta är slut medelandet i historien om min trötta 855, jag har nu bytt till 850 glt spridare ska åka och om besikta den i dag efter jag var inne och fick en arbetsorder.

Tack Pettsson för din hjälp jag tror tyvärr att min bil är ett hopplöst fall, dina förslag ahr hjälp lite spec vacum klockan bakom spjälhuset.

Tack än en gång.

[moderrator kan låsa denna tråd]
Elpriset

Idag fick jag uppgifter från min elnäts[…]

Hydroscand ? /Thomas

Du har rätt i det, Men jag har i alla fall sv[…]

Vdash

Säger som Martin, man gör det på[…]