Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
*pettson* skrev:en jämförelse: för att ladda upp exakt det du tar vid en start som sker vid -10 grader (normalstart ca 10sek på startmotorn) kräver 10 landsvägsmil för att ladda igen.
Hur fungerar det med miljöbilar som stänger av sig vid stopp som tex rödljus? En tur på essingeleden lär i sådana fall betyda att man har några tiotal mil att köra för att ladda upp batteriet till den nivå den var på när bilturen startade?
av *pettson*
Du har helt rätt. Det är lite intressant för den som konstruerar en bil oavsett typ och bränsle förutsätter att bilen ska användas på ett speciellt sätt, naturligtvis med lite diff. Men jag är väldigt säker på att ingen konstruerat miljöbilsvarianten till att t.ex ha 28 rödljus varje dag inom låt säga 3mil? Starten är det största problemet man har idag. Både ur förbrännings synpunkt och ur elsynpunkt.
av Lasse81
Fisch skrev:
*pettson* skrev:en jämförelse: för att ladda upp exakt det du tar vid en start som sker vid -10 grader (normalstart ca 10sek på startmotorn) kräver 10 landsvägsmil för att ladda igen.
Hur fungerar det med miljöbilar som stänger av sig vid stopp som tex rödljus? En tur på essingeleden lär i sådana fall betyda att man har några tiotal mil att köra för att ladda upp batteriet till den nivå den var på när bilturen startade?
Jag vet att BMW:s system håller reda på laddningen i batteriet och därefter tar beslut om motorn ska stängas av eller inte.
Start/stopp funktionen tror jag dessutom kopplas bort vid utetemperaturer under 4+. Startmotorn är också förstärkt för att klara 150000 starter.

Hur de andra tillverkarna gör vet jag inte, men förmodligen liknande system.
Användarvisningsbild
av sidhabo
GLtenice startade denna tråd. Jimmy Svensson svarade som om han startat den. Möjligt att vi tråkat ut båda nu med mätningar av start-tider, eftersom dom inte hört av sig på ett tag :wink:
Så ett svagt försök att återgå till ämnet, med ett eget problem, lär väl inte förvirra så mycket mer :D

Grejen är att jag råkade ut för ungefär samma problem igår som GLtenice. Vi har straxt under -10 grader här i Götet.
Motorn snurrade ca 10 sekunder utan att starta. Sen gick den inte runt alls. Har märkt sista ca 5 gångerna innan att den snurrat runt lite segt (men ändå startat). Så troligen har jag tappat laddning av batteriet på sistonde.

Laddad batteriet över natten.
12.8 V när jag satt i batteriet idag. Startade och hade 14.1 V på batteriet. Så den verkar ladda ok.
När jag kom hem efter att ha handlat upptäckte jag att takbelysningen inte släcker när jag låst bilen med fjärren. Det har jag sett förut, men tagit för givet att den släcker efter ett tag. Nu blev jag liter fundersam och väntade 2 minuter utan att det släcktes. Blåste kallt så jag orkade inte vänta mer utan stängde av takbelysningen genom att sätta knappen i mittläget.

Nån som vet
1 Ska belysningen vara tänd efter att man låst med fjärren ? Lite svårt att inse varför i så fall ...
2 Om den ska vara tänd ett tag. Hur länge ?

Tänker att jag kanske haft problemet med tänd takbelysning sen jag köpte bilen i våras. Men att jag inte märkt av det förrän nu. När det blivit kallt + att jag haft bilen "okörd" mer än en dag nu i julhelgen.
Kan ju vara samma för GLTenice ...
Vad Jimmy haft för ursprungsproblem vet vi ju inte riktigt ...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
När du låser ska belysningen släckas på en gång
Användarvisningsbild
av sidhabo
Tack Kalle ! Får se om jag orkar felsöka det ..... eller klarar mig utan takbelysning innan start :-)-)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det finns väl en "pigg" vid varje dörr som ska tryckas in när dörren stängs, kan vara någon av de som strular kanske?

Du har väl kollat så ingen knapp till någon taklampa är intryckt :-O)

Måste vara riktigt jobbigt utan takbelysning när man ska kliva in i bilen :arrow:

/Kalle
Användarvisningsbild
av sidhabo
M, jag funderade lite över hur det funkar förut. Då tändes INTE innerbelysningen när jag låste upp. Sen funkade det plötsligt utan att jag gjort nåt. Eftersom belysningen går igång INNAN jag öppnar dörren (alltså så fort jag öppnat med fjärren), drog jag slutsatsen att det inte har att göra med dörrswitchen. Men nu när jag tänker på det vidare så kanske jag tänkte fel.
Om bilen "tror" att dörren är öppen hela tiden kanske jag skulle få den funktion jag ser nu. Dvs allt verkar funka ok. Lyset tänds när jag låser upp med fjärren, men släcks inte när jag låser.
Hur funkar det normalt ? När jag har startat bilen släcks belysningen. Om jag sen öppner en dörr. Ska belysningen tändas då ? Det skulle vara ett enkelt test av dörr-switchen.
Vad menar du men "ingen knapp till NÅGON taklampa". Är det inte bara knappen vid backspegeln som gäller ? Finns det nån annan knapp ?
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]