Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kiffeman
Det är isåfall någon gömd jordkabel som ligger och slår emot ibland, jag menar bilen kan ju funka flera veckor sen lägger den av mitt under en körning. Plus att den också dog efter en natts parkering.
av Stutte
Hade ett liknande fel på min 850, 95:a, som gäckade mig under två års tid. Till en början gick den inte att starta efter att den stått ett kort tag, men startade igen efter 15 min - 5 tim. Så småningom var den död t ex på morgonen och startade inte på en vecka. Två gånger dog den under färd. Inga fel visades vid datakörningar, vare sig den startade eller inte. Felkoderna gav heller inget, trots att den inte hade gnista. Bytte ut ungefär de grejer du bytt. Till slut bytte jag till en beg styrbox till tändningen och se! Bilen har funkat sen dess i snart två år. Det finns ett 10-tal olika varianter på styrbox till tändningen. Kolla vad du har och sök begagnat. En ny kostar ca 8000 kr och jag fick tag på min på Norrbottens Bildemontering för 1650 kr inkl frakt och med 2 veckors bytesrätt. Svårt när datan inte visar nåt och man får chansa, men i mitt fall lyckades det till slut. Det konstiga var att ingen föreslog styrboxen till tändningen, trots flera verkstadsbesök på både märkesverkstad och andra verkstäder, och ingen på forumet här kunde tipsa om det. Jag tolkar det som ett mycket ovanligt fel. Det kan vara det du råkat ut för och det kan vara värt att chansa.

Det ska inte klicka i bränsle reläet r[…]

Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]