Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jurre_s
OK, nu låter det som att du har koll på detta. Det förklarar att jag inte kan "simulera" luftpumpen med ett enkelt motstånd. Problemet är ju att man placerat luftpumpen så otroligt dumt att den tar in vatten och blir fördärvad. Det är en tidsfråga innan detta inträffar. Man kan ju inte springa o köpa luftpumpar heller. Men det borde väl gå att chippa styrenheten och stänga av den här funktionen om man vet vad man gör? Henke3, om du är värd ditt salt som mekaniker så har du ett bra svar på det här ;-)
av *pettson*
1995 (för att ta en årsmodell) t.ex har inte styrenheten en susning om vilket, (fenix). Det enda styrdonet vet är att det ska dras ström igenom en spole, ett spänningsfall igenom spolen måste ske. Spolen är därmed hel och pumpen antas fungera. Det finns ingen återledning på elen som bekräftar tillslaget. Det finns inte heller nån programdel som kikar på om lamdan får mera luft eller inte. Lamdan är heller inte inkopplad under tillsatsdelen. Det går utmärkt att läsa om i insprutningshandboken till motsvarande insprutningsystem. Alla systems lambdor kopplas in först efter 180 sekunder. Luftpumps systemet går inte så länge.

Det finns EN variant till. Den har återledningskabel och den kräver att få 12 tillbaka, den kräver inte ens ett relä utan dom flesta byglar 30 via säkring tillbaka till signalkabeln så är den nöjd och lampan är släckt. Inte heller där är det några som helst konstigheter.
av jurre_s
Nu är originalreläet inkopplat och istället för luftpumpen har jag ett motstånd som lastar med nästan 1/2 amp ström. När jag startar motórn (kall) kan jag höra efter en stund om jag lyfter huven att reläet stänger ned och motstånden är varma av effektutvecklingen. Så långt hänger jag med Pettson, det jag inte fattar är varför jag ändå får felkod efter några dagar att luftpumpen inte funkar. Jag har läst ut med Biltemas felkodsläsare (P410).
Då antar jag att det är något mer som kollar av funktionen i styrenheten.
av *pettson*
Då är det ju om du har variant 2. Den som ska återkopplas med 12v för att bekräfta att spänning gått till motorn.
Vilken modell o årsmodell har du så jag kan kolla i elschemat?
av jurre_s
Det är en 850 GLT -97
När jag mätte på signalen från styrenheten, dvs till reläts spole, så faller spänningen med sjunkande motortemp.
Varm motor, 3-4 volt, kall motor 0 volt. Vet inte om det säger något om vilken av luftpumparna jag har.
av galejan
Jag har haft det tråkiga krånglet med denna luftpump,bytte alltihop(=dyrt).
Detta höll i ett halvår,sen var det dax igen.
Nu har jag ersatt pump och relä med ett motstånd på 68 ohm,ingen lampa som tänds och bilprovningen var nöjda..... :D
av Henke3
jurre_s skrev:Det är en 850 GLT -97
När jag mätte på signalen från styrenheten, dvs till reläts spole, så faller spänningen med sjunkande motortemp.
Varm motor, 3-4 volt, kall motor 0 volt. Vet inte om det säger något om vilken av luftpumparna jag har.
Hej,

som jag skrev tidigare så har B5254S från -96 års modell samt B5254T från -97 med Motronic 4.4 en utökad diagnos av sekundärluftsystemet.
Diagnosen startas tidigast 10min efter motorstart, när motorn går på tomgång och hastigheten är mindre än 4km/h.
Diagnossystemet kollar först om pumpen är igång hela tiden och om luftventilen läcker, detta upptäcks genom att integratorn till lambdaregleringen ligger i max-anslag, då sätts felkoder EFI-446 och EFI-448.
Därefter startas pumpen med med stängd luftventil, om lamdasonden inom 6sek reagerar så tyder detta på att luftventilen läcker, då sätts felkod EFI-446.
Därefter öppnas luftventilen och lamdasonden skall då inom 6sek reagera, annars sätts felkod EFI-448.

Dessutom finns felkod EFI-445 för signalledning till relät, antingen kortsluten till jord eller till spänning. Om denna är satt sen tidigare så startar inte den utökade diagnosen.

mvh Henrik
Användarvisningsbild
av sthlm
Sitter nu med luftpumpsproblemet själv.
Reläet är ihopärgat så att det är svårt att se vad det har innehållit och luftpumpen vattenfylld och totalt sönderrostad.

Jag har ett effektmotstånd 100 ohm/10W som borde funka men jag har faktiskt ingen koll på mellan vilka stift det ska sitta!?
Finns det någon vänlig forummedlem som kan ge mig en ledtråd :wink:

Bild

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]