Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

när man köper på tilexempel biltema (finns ju många andra!) så är det inte säkert att det är samma blandning i bromsbeläggen varje gång ! så en gång kan det skrika o nästa gång skriker det inte
av *pettson*
CarMan skrev:
Rullan skrev:Hej!
Har bytt skivbromsar fram och även bromsbelägg. Problemet är att efter det skriker när jag kör. Det har kommit efterhand. Nu får jag bromsa med en fot och gasa med den andra. När jag bromsar upphör tjutet.
Vad har jag gjort för fel. Det gäller en volvo 940 -97
Hälsningar Rullan
Visa fabrikat av klossar kan skricka. jag har varit med om det många gånger. stoppar dit orginal, & sen är det tyst.
Och orginal är försedda med anstiskrikmatta på baksidan. I övrigt så har ju även volvo problem fortfarande som alla andra tillverkare med att det skriker i bromsarna.
Förser man vilket fabrikat som helst som nudå låter med just antiskrikmatta så blir även dom tysta.
av *pettson*
Blender skrev:Jag köper bara på biltema när de gäller klossar... Har aldrig skrikit av dom... varken på volvon eller golfen... Beror inte de lite på i vilket skick skivorna är i om de skriker ??
Det handlar om skivor (ytan), klossarnas blandning olika fabrikat har ju lite olika blandning, klossarnas/ skivornas inkörning. Det är många saker som ska klaffa. Klaffar det inte så skriker det. Orginal är INTE lösningen på problemet då även dom låter då o då.
Har dock inte hunnit byta bromsarna än :/

En annan fråga ang bromsOK... Plockade isär mina gamla ok fram, är de vanligt att de bara är kolven som blir angripen av rost så att de blir porer !? glidytan i oket var hur fint som helst., men kolven hade fått sig lite porer som sagt... Å då är de väl bara å slänga grejerna ??
Det har aldrig skrikit om en broms som lämnar våran verksta ! Så inte tror jag att volvo har några problem...
Blender skrev:Kanske inte låter dom första 100 m..så ni kanske inte hör allt heller !?
hade det skrikit hade kunderna komit tillbaka...
sen är det inte så att kunderna bara är här en gång, vi har återkomande kunder, det skriker aldrig när dom är här ialla fall.
det finns heller inge takniska jornaler om att denna bilmodell har problem med detta
av *pettson*
CarMan skrev:
Blender skrev:Kanske inte låter dom första 100 m..så ni kanske inte hör allt heller !?
hade det skrikit hade kunderna komit tillbaka...
sen är det inte så att kunderna bara är här en gång, vi har återkomande kunder, det skriker aldrig när dom är här ialla fall.
det finns heller inge takniska jornaler om att denna bilmodell har problem med detta
:shock:
Volvos egen litteratur beskriver: Ny förpackning med silikonfett PTFE, för eliminering av “skrikande “ bromsar
Problemen med “skrikande bromsar” fortsätter tyvärr att irritera en del kunder. En storförpackning har nu tagits fram som komplement till befintliga 12 resp 50 grams förpackningar. Fettet skall appliceras på båda sidor utav “anti-ljud-shimset” som medföljer bromsbeläggen.

Men inte har volvo såna problem inte, och dom har aldrig haft... :roll:
Sen du, jag kan komma på folk som varit en och två o tre ggr i rad för att åtgärda oljud ifrån bromsarna (läs: SKRIK). Problemet har uppstått på 850, 70 och 70N serien. Men det kanske är vårt lokala volvo som är inkompetenta bara..
*pettson* skrev:Fettet skall appliceras på båda sidor utav “anti-ljud-shimset” som medföljer bromsbeläggen.
med risk att verka dum(are) :
skrikbrickor finns väl inte fram på 850?
motsvarigheten är väl fjädern som sitter uppe i oket och pressar klossarna neråt ?

eller förväxlar jag 850 och 940 ?
bak finns skrikbrickor på både 850 och 940 det är jag ganska säker på

jag kan ibland ha otur, när jag tänker......

/emwtur
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]