Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
i o m att man har kuggrem så behöver man ju inte lägga på en kraft på pumpen bara för att remmen inte skall slira (jfr 940) - dessutom har man ju spännare som håller exakt (!) rätt spänning på remmen - under dom förutsättningarna så kan en vattenpump hålla ett tag ...

/emwtur
av *pettson*
emwtur skrev:i o m att man har kuggrem så behöver man ju inte lägga på en kraft på pumpen bara för att remmen inte skall slira (jfr 940) - dessutom har man ju spännare som håller exakt (!) rätt spänning på remmen - under dom förutsättningarna så kan en vattenpump hålla ett tag ...

/emwtur
tja.. lagren i pumpen går inte ned sej först oftast, tätningarna går eller så.. skovelhjulet brukar släppa för dom dumdristiga.. varannat kamremsbyte ska pumpen bytas. Sen om den håller i 500.000 mil till i bästa fall är egentligen inte relevant. Stannar den eller om den skevar (vilket bägge har hänt) så är det topplocksmos.. Det är upp till var och en att ta risken.
Användarvisningsbild
av emwtur
*pettson* skrev: tja.. lagren i pumpen går inte ned sej först oftast, tätningarna går eller så.. skovelhjulet brukar släppa för dom dumdristiga.. varannat kamremsbyte ska pumpen bytas. Sen om den håller i 500.000 mil till i bästa fall är egentligen inte relevant. Stannar den eller om den skevar (vilket bägge har hänt) så är det topplocksmos.. Det är upp till var och en att ta risken.
Så rätt men ändå så fel ( av mig ) !
pumpbyte eller topplock och pump - lätt val !

/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
emwtur skrev:i o m att man har kuggrem så behöver man ju inte lägga på en kraft på pumpen bara för att remmen inte skall slira (jfr 940) - dessutom har man ju spännare som håller exakt (!) rätt spänning på remmen - under dom förutsättningarna så kan en vattenpump hålla ett tag ...

/emwtur
tja.. lagren i pumpen går inte ned sej först oftast, tätningarna går eller så.. skovelhjulet brukar släppa för dom dumdristiga.. varannat kamremsbyte ska pumpen bytas. Sen om den håller i 500.000 mil till i bästa fall är egentligen inte relevant. Stannar den eller om den skevar (vilket bägge har hänt) så är det topplocksmos.. Det är upp till var och en att ta risken.
Du kan inte köra dina generalla regler.
på denna motor pajar inte vatten pumpen i första taget, men på en K4M så SKA man byta varje gång !!!
men nu gäller detta ingen K4M, så jag kan lugnt säga att man inte behöver byta vattenpumpen, ska man byta bara för att, så gör det på var 4:e eller 5:e då....

men vist har jag bytt vatten påmp, men då är det för att det läcker lite, men det är mycket sällsynt.
& denna vatten pump har inte problem med att skovelhjulet släpper...
Användarvisningsbild
av emwtur
*pettson* skrev: tja.. lagren i pumpen går inte ned sej först oftast, tätningarna går eller så.. skovelhjulet brukar släppa för dom dumdristiga.. varannat kamremsbyte ska pumpen bytas. Sen om den håller i 500.000 mil till i bästa fall är egentligen inte relevant. Stannar den eller om den skevar (vilket bägge har hänt) så är det topplocksmos.. Det är upp till var och en att ta risken.

/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
emwtur skrev:

/emwtur
hur ofta byter du servopump eller generator, bara för att inte råka ut för havri??? alldrig. viserligen är det gansa stort ras, om nu vatn pumpen totalhavererar, viket den inte alltid gör, när den havererar. men den har ju ungfär samma arbetsmiljö som övriga saker som drivs av hjälpremen, o dessa håller ju!
men somjag sa så är det väldigt olika på olika motorer, en K4M rasar nästan garanterat om man inte byter varje gång (kostar alltså nästan 10 papp att byta kamrem o vatten pump)
men volvos 5 cylindriga motorer har så bra vatten pump så den behö ver inte bytas varnnan gång, inte ens var tredje gång (oftas går den hela bilans livslängd)
av *pettson*
CarMan skrev:
emwtur skrev:

/emwtur
hur ofta byter du servopump eller generator, bara för att inte råka ut för havri??? alldrig. viserligen är det gansa stort ras, om nu vatn pumpen totalhavererar, viket den inte alltid gör, när den havererar. men den har ju ungfär samma arbetsmiljö som övriga saker som drivs av hjälpremen, o dessa håller ju!
men somjag sa så är det väldigt olika på olika motorer, en K4M rasar nästan garanterat om man inte byter varje gång (kostar alltså nästan 10 papp att byta kamrem o vatten pump)
men volvos 5 cylindriga motorer har så bra vatten pump så den behö ver inte bytas varnnan gång, inte ens var tredje gång (oftas går den hela bilans livslängd)
Självklart är det samma sak vi pratar om. Du är grymt insatt i konstruktioner.
Generatorn är permanentsmord lagrad med dubbeltätade kullager. OM nåt stannar luktar det i värsta fall bränt och du får problem med strömförsörjningen.
Servopumpen är bussad OCH lagrad, smord med oljan dessutom som är i pumpen, stannar den så blir det trögt att styra o kan lukta bränt. Varken pump eller generator kan ställa till dyra problem. En mycket lysande jämförelse. Särskilt i jämförelsen mot vart vattenpumpen sitter och hur den drivs.
Att pumpen skulle vara nån guldföreteelse på volvos vitblockare är rent nonsens. Du kan själv i detta forum dessutom se att vattenpumpen separerat i en tråd. Har själv bytt ett 10tal ORGINALPUMPAR som separerat, även nån pirat. Även repat min beskärda del av tvärstannade pumpar (ett axelbrott till och med) och vidrigt läckande sådana i tjog, du är insatt i att vattnet passerar lagren för att rinna ut?. Det är bara synd att du nu försöker berätta för folk att INTE ställa sej på den säkra sidan. Raggar du ledsna kunder eller vad är det frågan om? :?:
Jag fattar helt o hållet att det kostar pengar att få saker och ting gjorda, men det kostar mindre med ett seriöst kamremsbyte än vad volvo tar för att byta ett komplett topplock. Att kasta ut ca 6.000 på bytet (byte alla rullar och rem) eller för närvarande 22.000 är ett jäkligt lätt val... tycker man det är dyrt tar man en billigare verkstad.
av JanEkstrand
Hej

Tack för intressant läsning. För en intresserad lekman är det intressant läsning.
Har en kompis som är utbildad bilmekaniker och som jobbar med att skruva på bussar hela dagarna som skall få göra jobbet åt mig.

Nu en följd fråga!

Skall man köpa Original lite dyrare men kanske tryggare?
Eller Biltema billigare men är kvalitén bra?

Jan
Användarvisningsbild
av CarMan
viste att det skulle komenteras att generator m.m. inte har samma typ av konstruktion (största sklnaden är att brytningan i lagret blir mindre när det är längde mellan de 2 lagerpunkterna)

men jag kan bara en en gång tala om at det är skillnad på vatten pump & vatten pump.
jag har ju ingen aning om hur många vatten pumpar pettson bytt på de "vita" femorna, men min egen fakta bank säger att det är helt uppåt väggarna att byta vatten pumpen på dessa !!!
motorn kom 1992 i 850 Det är 17 år sedan. på den tiden har mängder med bilar paserat vår verksta, ändå har vi kanske bara bytt 5 vatten pumpar på desa 17 år, o jag tror faktirkt inte vi har haft ett enda motorhaveri pågrund av detta !!! (dom som är bytta är bytta innan det går så långt så det havererar.)

men vist fårman byta vatten pump om man vill. (men det är ju en sån där sak man byter bara för så har vi alltid gjort)
själv tycker jag det är värdefult med exakt info om just den specefika motoer man själv har, i detta fall är det specefika infon att man inte behöver byta vid 20 000 mil.
men tar vi en K4m som jag tidigare nämde så är den specefika infon fö denna motor att man ska byta vid varje kamremsbyte (12000 mil eller 5 år)
av sylta
Jag bytte bara kamrem på min 850 glt 24000 mil.Sen körde jag 2-300 mil innan vattenpumpen börja läcka som ett såll
jag hade tur att den inte skar sa dom på volvo .20 000+ så byter jag iallafall vattenpump hädanefter.
Börjar bli dags v70in har rullat 22500
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]