Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
jockeman skrev:hallå pettsson vad kostar ett sånt byte med koppling o allt har hört tio tusen men efter o ha lästa många vettiga inlägg av dig så frågar jag dig då du verkar kunning// jocke
Ja ett sånt jobbs pris bestäms ju egentligen av vad man vill byta. En koppling kostar 2.200 till 5000kr beroende på sort och kvalitet. (med lager).
Sen är det packboxen då som kostar hela 146 riksdaler.. Sen vill man ha lite nya skruvar till kopplingspaketet jag för min del VÄGRAR att använda volvo orginal då det är 8.8 i kvalitet och jag använder 12.6, skruvarna är dyra men dom går inte av, blir inte runda och behöver inte bytas om det öppnas nån mera gång. Svänghjulsbultarna rengör man gängorna i och återanvänder med blå loctite gänglim på. (även på kopplingsbultarna).
Priset på arbete då..
ja jo det är ju upp till varje verkstad. Det är ändå över 5 timmar på ett kopplingsbyte. Många skryter om att dom fixar det på t.ex 3 timmar. Det är sant det gör dom. Men dom besvärliga bultarna har inte heller återmonterats.. så gör man jobbet SERIÖST tar det ett antal timmar.
Så priser.. ja ifrån drygt 4600kronor upp till ca 15000kronor beroende på vart i landet, vilken typ av verkstad och vad som byts.. Tyvärr går det inte att speca bättre.
*pettson* skrev:
Fisketorp skrev:Tjenare *petsson*

Du råkar inte ha fortsatta arbetsbilder på ett packbox-byte för visning åt allmänheten? =)
Hade varit guldguide på din redan bra tipssida.

Detta skvallerhål, det sitter alltså en bit upp och oljan har fylts på tills det rinner ut?
låter riktigt illa, borde inte lameller osv bada i olja då?
Nope skvallerhålet sitter faktiskt längst ned.. Men packboxen sitter en bit upp. När oljan rinner ned på svänghjulets baksida av både vinddrag och centrifugalkraften så skvätter den upp i växellådshuset och droppar ned över kopplingen..
Jag har faktiskt inte fotat hela arbeten eftersom det ändå tar en del tid i anspråk att göra själva jobbet. Men jag kan väl tänka mej att fota nästa sånt jobb.
Det är ju så att arbetsmetoden för att byta packboxen är lite annorlunda då o då beroende på om det går att dela så man får isär drivknut/ hjullagerhubb så man får lösa drivaxlar eller om man måste lyfta bort hela fjäderbenen kompletta med drivaxlar osv.. Men som sagt ska fundera lite på hur man ska fota ett helt sånt jobb. Kanske kan ta med nån som fotar medans man jobbar.
ok, var inne med bilen idag och gjorde ordentligt motortvätt även under med hjälp utav lift, skitfint blev det och jag borde gjort det innan besiktningen =/
kunde dok inte hitta skvallerhålet, men letade naturligtvis på fel ställe då jag spanade längst upp eftersom det såg ut som oljan kom därifrån men det kanske berode på att svänghjulet/det du nämnde vispar runt den?

Eller så kanske jag inte har läckande packbox utan att det är något annat som spökar, tror ej vevhusventilationen är riktigt 100 även fast jag haft den inne för det. kan den trycka ut olja så det rinner ner över växelådan?
är ju så mycket slangar och bös där så svårt att se vart det kommer från.

men nu efter att det är rent borde man kunna snegla bättre. =)

vore fin fint om det gick att ordna, klart blir ju extrabökigt om du ska göra båda sakerna samtidigt.=)
läser i heynes och dem beskriver ju rätt bra, men inget är så fint som när man kan se de olika stegen med bilder som förklarar bättre.
ojdå. tackar=)

Är det tätt övriga väggar runt lådan och motorn så det endast är vid skvallerhålet det kommer olja ifrån?

uhm dum fråga kanske men om man har övertryck i motorn och vevhusventen är tät i någon slang, så trycker den väl ut olja ex om det läcker i någon slang och rinner ner ovan växelådan. kan ett övertryck trycka ut såppas mycket olja som ex 4-6L på 1000-1500mil?

Fast det kanske även är så att bilen förbräner oljan då Hc och Co var för höga, dok borde detta märkts på förra besiktningen som var i augusti.
av *pettson*
Fisketorp skrev:ojdå. tackar=)

Är det tätt övriga väggar runt lådan och motorn så det endast är vid skvallerhålet det kommer olja ifrån?

uhm dum fråga kanske men om man har övertryck i motorn och vevhusventen är tät i någon slang, så trycker den väl ut olja ex om det läcker i någon slang och rinner ner ovan växelådan. kan ett övertryck trycka ut såppas mycket olja som ex 4-6L på 1000-1500mil?

Fast det kanske även är så att bilen förbräner oljan då Hc och Co var för höga, dok borde detta märkts på förra besiktningen som var i augusti.
Ja det brukar täta runt lådan så ev. olja droppar ned i hålet. Tät vevhusvent kan visst fixa en hög oljekonsumtion, högt tryck i vevhusventen hindrar oljeringarna från att göra sitt jobb särskilt bra. Därmed blir för mycket olja kvar på cylinderväggarna och man får hög oljeåtgång.
Det finns ju flera ställen där olja kan leta sej ut. Särskilt vanliga är väl faktiskt oljeavskiljaren under insuget som spruckit, packboxar till kamaxlarna, bakre vevaxeltätning, främre vevaxeltätning. Bästa sättet att göra är som du gör. Tvätta noga, kika på vart det blir kladdigt. Sen leta efter problemet.
Nu vet jag inte hur långt din bil gått men den kan sörpla riktigt mycket olja utan att du får några högre värden på sbp. Går oljan åt invändigt ja då talar vi om ventiltätningar, kanske tät vevhusvent, i värsta fall riktigt slitna oljeringar(hänger ju på hur långt bilen gått).
*pettson* skrev:
Fisketorp skrev:ojdå. tackar=)

Ja det brukar täta runt lådan så ev. olja droppar ned i hålet. Tät vevhusvent kan visst fixa en hög oljekonsumtion, högt tryck i vevhusventen hindrar oljeringarna från att göra sitt jobb särskilt bra. Därmed blir för mycket olja kvar på cylinderväggarna och man får hög oljeåtgång.
Det finns ju flera ställen där olja kan leta sej ut. Särskilt vanliga är väl faktiskt oljeavskiljaren under insuget som spruckit, packboxar till kamaxlarna, bakre vevaxeltätning, främre vevaxeltätning. Bästa sättet att göra är som du gör. Tvätta noga, kika på vart det blir kladdigt. Sen leta efter problemet.
Nu vet jag inte hur långt din bil gått men den kan sörpla riktigt mycket olja utan att du får några högre värden på sbp. Går oljan åt invändigt ja då talar vi om ventiltätningar, kanske tät vevhusvent, i värsta fall riktigt slitna oljeringar(hänger ju på hur långt bilen gått).
Jo nu hittade jag skvallerhålet och mycke riktigt där kommer det olja, men det är så fruktansvärt lite även efter 5-10mils körning så att litervis olja skulle försvinna där har jag svårt att tro.
Tror nog största boven är vevhusventilationen och jag får ta en grundlig koll på den nångång turligt visar du ju en toppenguide på sidan =P

Tackar för tips och bilder iallafall
pratat med försäljaren i dag. Han tok vägra! jag hade ändå pratat med en konsumentombudsman som sa att JAG hade rätt.

en fråga till man ska tydligen passa på att byta lameller när man byter packbox. Vad ska man söka på på mekonomen för att hitta va sånna kostar??
vhek skrev:pratat med försäljaren i dag. Han tok vägra! jag hade ändå pratat med en konsumentombudsman som sa att JAG hade rätt.

en fråga till man ska tydligen passa på att byta lameller när man byter packbox. Vad ska man söka på på mekonomen för att hitta va sånna kostar??
Du har totalt 100% rätt inom 6mån att få fel som uppstår på bilen åtgärdade. kan du läsa mer om på motormännesn hemsida.
passa gjärna på och gör ett M-test på bilen för att finna eventuella fler fel samt gå med i deras "klubb" så får du juristhjälp billigt.

du ska INTE byta lameller samtidigt utan byt HELA kopplingspaketet. då urtrampningslager osv också slits
vhek skrev:ok

motormännen..har dom bilhandlare som är "anslutna" till dom? Eller hur funkar det?
nee, är fristående tror jag.
vi gjorde ett M-test efter att vi köpte bilen (ska helst göras innan) och vi fick några fel påpekade,.
säljaren åtog sig att fixa några saker (de som var felaktiga övriga var mer slitet än normalt) eller så fick vi lämna tillbaka bilen
valet var ju vårat så säljaren skötte sig bra tyckte jag.

sök på motormännen på google så kan du kolla på deras hemsida vart närmaste ställe att göra testet är. går bra att ringa och göra frågor.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]