Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flummbeck
Kör numera etanolkonverterat med min 850 se -94. Monterade en ställbar BTR, tankade E85 och ställde på bränsletrycket. Funkar fint (änsålänge). Tycker även att det blivit lite bättre "drag" i bilen, men det kanske bara är något man inbillar sig. Skall genast raportera om det händer några olustigheter....
Ha en gald middsommar....
av Hjalmarsson
Vilken leverantör använde du dig av,, roadster? Vilket tryck fick du ställa på.. har du fått fram någon konstant bränsleförbrukning..? inget motstånd för att lura motor att de är kallare än det igentligen är?
av flummbeck
Jag kör med 4 bars tryck med bortkopplad vaccum. Det enda jag märkt är att den startar nästan aldrig på första försöket när den är kall, utan kräver två försök. När den är varm så startar den klockrent på första. Har tyvärr inte hunnit köra så mycket än, men sist jag tankade så tankade jag fullt, så det skall bli intressant att kolla förbrukningen vid nästa tankning. Kollade även avgasvärdena före och efter konvertering... CO före =0,06% efter =0,00%, HC före =36 ppm efter =5 ppm, CO2, O2 och LAMBDA samma före och efter.
av flummbeck
NU har jag tankat bilen och den har dragit 1,2 liter (E85)/ Mil. Men det är mycket små korta sträckor och en hel del kallstarter (även körning med släp). Lambda lampan började lysa igår och felkod 2-2-1 sattes (Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre gräns (för mager)). Detta avhjälptes med att byta bränslefilter och ställa upp trycket lite ( ca 4,2 bar med vaccumslangen bortkopplad). Har kört hem från jobbet och lampan fortfarande släckt. Annars så funkar det över förväntan. 1.2 liter/mil *8,14 = 9,76 kr/mil i ren bränslekostnad kan väl ses som ok. För att få samma få samma kostnad vid körning på bensin räknat på att bensinen kostar 14 kr/ Liter så skulle den dra ca 0,69 Liter/mil och det gör den inte (har ganska tung gasfot)...
av Ihsahn
Jag har väldigt lite meckerfarenhet och skulle få stora problem om något gick sönder pga. etanolkonverteringen. Är det några speciella risker som jag bör ta i beaktande eller kan även en novis konvertera?
av Ihsahn
Ihsahn skrev:Jag har väldigt lite meckerfarenhet och skulle få stora problem om något gick sönder pga. etanolkonverteringen. Är det några speciella risker som jag bör ta i beaktande eller kan även en novis konvertera?
Ingen på detta kloka forum som kan ge mig råd?
av flummbeck
Hej. Skulle nog inte gemig på att konvertera utan att kunna lite. Risken att något går sönder är väl kanske inte så stor, men det är lite mekande fram och tillbaka innan man får det att funka som det skall. Någon som har några andra erfarenheter?? Min drog nästan 1,3 liter/mil (E85) sista tankningen, men det med väldigt tung gasfot.. Ska kolla vad den tar denna gången, då jag skall försöka att vara mer ekonomisk med gasen..
av MrMtM
Hej du

Jag har INTE konverterat min 850 GLE 1993 utan jag tankar ren E85 !! Det fel som uppstår är att lambda lampan lyser och den måste gå på tomgång en el två minuter på mornarna, men i överigt så tuffar o går den som vanligt. Jag har räknat ut att den drar drygt 1,1 lit/m och det är jag nöjd med. Med tanke på att bensinen idag kostar ca 13,89 och E85 8,24 så är det ju en liten men ändock trevlig besparing man gör. Sen att man dessutom är vänligare mot miljön är ju en bonus man får på köpet. Jag har kört på E85 i tre SAAB 9000 och nu i min Volvo 850 och det fungerar utan ingrep som sagt. Har föjt diskutionen om alla otrevligheter man kan råka ut för och jag tar inget på större allvar i dom frågorna, hur många har haft problem o hur många läser man om som haft något större problem efter dom tankat E85......Skulle det inte fungera så är det ju inte värre än att man tankar i vanlig bensin igen till biIen går ok igen (blandtanka) I vinter kommer jag att få gå över till att blandtanka eller koppla på en motorvärmare annars kommer den aldrig att starta, vis av erfarenhet !!!
av *pettson*
MrMtM skrev:Hej du

Jag har INTE konverterat min 850 GLE 1993 utan jag tankar ren E85 !! Det fel som uppstår är att lambda lampan lyser och den måste gå på tomgång en el två minuter på mornarna, men i överigt så tuffar o går den som vanligt. Jag har räknat ut att den drar drygt 1,1 lit/m och det är jag nöjd med. Med tanke på att bensinen idag kostar ca 13,89 och E85 8,24 så är det ju en liten men ändock trevlig besparing man gör. Sen att man dessutom är vänligare mot miljön är ju en bonus man får på köpet. Jag har kört på E85 i tre SAAB 9000 och nu i min Volvo 850 och det fungerar utan ingrep som sagt. Har föjt diskutionen om alla otrevligheter man kan råka ut för och jag tar inget på större allvar i dom frågorna, hur många har haft problem o hur många läser man om som haft något större problem efter dom tankat E85......Skulle det inte fungera så är det ju inte värre än att man tankar i vanlig bensin igen till biIen går ok igen (blandtanka) I vinter kommer jag att få gå över till att blandtanka eller koppla på en motorvärmare annars kommer den aldrig att starta, vis av erfarenhet !!!
Lessen att läsa att du är vis av erfarenhet när du satt din katalysator ur funktion genom att köra den så snålt att miljölampan lyser. Så en bränslebesparing gör du säkert. Du förpestar även mera i vår miljö än den som tankar bensin med ett fungerande avgasreningssystem. Nåt att tänka på? Lambda 1 för bensin sätts nu i styrdonet permanent (alltså 14,7 delar syre till 1 del bensin) MEN se det är inte lambda 1 för E85. E85 innehåller mera syre och mindre energi så direkt rubbas det hela och bilen går för klent. Restsyret förbränns istället för att hjälpa till i katalysatorn.
Katalysatorn fungerar så att den MÅSTE få överskotts syre som den sen använder nästa puls när bilen går för fett, hela systemet är till för att skapa en sån miljö att vi når en extrem temperatur i katalysatorn för att oxidera diverse gaser (mellan 600-800 grader). Det är alltså en symbios som man sätter helt ur spel. Bland annat så spyr du ur dej gaser som inte renas i din katalysator numera. (OCH NEJ bilbprovningen mäter inte alla gaser). Så det ser du inte i avgasmätaren.
I övrigt så gör du som du önskar men för klent med bränsle+ belastning kostar dej i slutändan en smält kolv och/ eller ventiler oavsett vilket bränsle vi talar om (Bensin eller diesel eller etanol är skit samma). Oavsett om du konverterat eller inte så rår inte tankar och viljor och forum på fysikens lagar om tryck och temperaturer. Det är inte frågan OM det händer nåt utan NÄR. Det handlar bara om när din motor uppnår tryckvillkoren för ett ras.
SÅ är du intresserad av annat än bränslepriset så bör du fixa till bränsleblandningen så att åtminstone miljön får vara kvar.
Här ska du få en inblick i vad din lilla kisse gör under bilen. HUR den gör det och VARFÖR.

I den katalytiska avgasrenaren finns ett stort antal kanaler som är täckta med en legering av ädelmetaller så som platina och rodium eller palladium. Då detta är ädelmetaller som är sällsynta och dyra så är också avgasrenarna det. Missförstå inte storleken av en katalysator. Räknar vi ut kontaktytan där avgaserna vidrör metallerna så är ytan lika stor som 2 fotbollsplaner..

När avgaserna sedan passerar genom kanalerna absorberas vissa molekyler på katalysatorytan. Dessa är framförallt kvävemonoxid-, kolmonoxid-, kolväte- och syremolekyler. Då sker bl.a. dessa reaktioner:

O2 => O + O
(syrgas => syre + syre)

NO => N + O
(kvävemonoxid => kväve + syre)

N + N => N2
(kväve + kväve => kvävgas)

CO + O => CO2
(kolmonoxid + syre => koldioxid)

C2H4 + 6O => 2CO2 + 2H2O
(kolväte + syre => koldioxid + vatten)

Slutresultatet efter att dessa reaktioner har skett är att avgaserna framförallt kommer att innehålla koldioxid, vatten och kvävgas.
MEN det här är bara möjligt om vi matar katalysatorn med avgaser som har rätt mängd restsyre.. Gör vi om mängderna restsyre så förändras också reningsgraden och slutprodukten i avgasröret.
Tänk på det istället när du konverterar eller åker utan konverteringen...
För att ingen ska missförstå skickar jag med en bild.. DEN går inte att missförstå. Den visar hur reningsförhållandet i katalysatorn är jämfört med lambda 1 på ett enkelt sätt.. Sen kan vi alla tänka oss om vi kör för klent eller för fett.. vad som blir av detta i reningsväg.. OBS NOx mäts inte av sbp men är lika giftigt för det..

Bild

Såhär vis blev jag av utbildning och sådär 20års erfarenhet av bilar..... ;-//
av AWD-97
MrMtM skrev:Hej du

FY DIG......Host...Host......

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]