MrMtM skrev:Hej du
Jag har INTE konverterat min 850 GLE 1993 utan jag tankar ren E85 !! Det fel som uppstår är att lambda lampan lyser och den måste gå på tomgång en el två minuter på mornarna, men i överigt så tuffar o går den som vanligt. Jag har räknat ut att den drar drygt 1,1 lit/m och det är jag nöjd med. Med tanke på att bensinen idag kostar ca 13,89 och E85 8,24 så är det ju en liten men ändock trevlig besparing man gör. Sen att man dessutom är vänligare mot miljön är ju en bonus man får på köpet. Jag har kört på E85 i tre SAAB 9000 och nu i min Volvo 850 och det fungerar utan ingrep som sagt. Har föjt diskutionen om alla otrevligheter man kan råka ut för och jag tar inget på större allvar i dom frågorna, hur många har haft problem o hur många läser man om som haft något större problem efter dom tankat E85......Skulle det inte fungera så är det ju inte värre än att man tankar i vanlig bensin igen till biIen går ok igen (blandtanka) I vinter kommer jag att få gå över till att blandtanka eller koppla på en motorvärmare annars kommer den aldrig att starta, vis av erfarenhet !!!
Lessen att läsa att du är vis av erfarenhet när du satt din katalysator ur funktion genom att köra den så snålt att miljölampan lyser. Så en bränslebesparing gör du säkert. Du förpestar även mera i vår miljö än den som tankar bensin med ett fungerande avgasreningssystem. Nåt att tänka på? Lambda 1 för bensin sätts nu i styrdonet permanent (alltså 14,7 delar syre till 1 del bensin) MEN se det är inte lambda 1 för E85. E85 innehåller mera syre och mindre energi så direkt rubbas det hela och bilen går för klent. Restsyret förbränns istället för att hjälpa till i katalysatorn.
Katalysatorn fungerar så att den MÅSTE få överskotts syre som den sen använder nästa puls när bilen går för fett, hela systemet är till för att skapa en sån miljö att vi når en extrem temperatur i katalysatorn för att oxidera diverse gaser (mellan 600-800 grader). Det är alltså en symbios som man sätter helt ur spel. Bland annat så spyr du ur dej gaser som inte renas i din katalysator numera. (OCH NEJ bilbprovningen mäter inte alla gaser). Så det ser du inte i avgasmätaren.
I övrigt så gör du som du önskar men för klent med bränsle+ belastning kostar dej i slutändan en smält kolv och/ eller ventiler oavsett vilket bränsle vi talar om (Bensin eller diesel eller etanol är skit samma). Oavsett om du konverterat eller inte så rår inte tankar och viljor och forum på fysikens lagar om tryck och temperaturer. Det är inte frågan OM det händer nåt utan NÄR. Det handlar bara om när din motor uppnår tryckvillkoren för ett ras.
SÅ är du intresserad av annat än bränslepriset så bör du fixa till bränsleblandningen så att åtminstone miljön får vara kvar.
Här ska du få en inblick i vad din lilla kisse gör under bilen. HUR den gör det och VARFÖR.
I den katalytiska avgasrenaren finns ett stort antal kanaler som är täckta med en legering av ädelmetaller så som platina och rodium eller palladium. Då detta är ädelmetaller som är sällsynta och dyra så är också avgasrenarna det. Missförstå inte storleken av en katalysator. Räknar vi ut kontaktytan där avgaserna vidrör metallerna så är ytan lika stor som 2 fotbollsplaner..
När avgaserna sedan passerar genom kanalerna absorberas vissa molekyler på katalysatorytan. Dessa är framförallt kvävemonoxid-, kolmonoxid-, kolväte- och syremolekyler. Då sker bl.a. dessa reaktioner:
O2 => O + O
(syrgas => syre + syre)
NO => N + O
(kvävemonoxid => kväve + syre)
N + N => N2
(kväve + kväve => kvävgas)
CO + O => CO2
(kolmonoxid + syre => koldioxid)
C2H4 + 6O => 2CO2 + 2H2O
(kolväte + syre => koldioxid + vatten)
Slutresultatet efter att dessa reaktioner har skett är att avgaserna framförallt kommer att innehålla koldioxid, vatten och kvävgas.
MEN det här är bara möjligt om vi matar katalysatorn med avgaser som har rätt mängd restsyre.. Gör vi om mängderna restsyre så förändras också reningsgraden och slutprodukten i avgasröret.
Tänk på det istället när du konverterar eller åker utan konverteringen...
För att ingen ska missförstå skickar jag med en bild.. DEN går inte att missförstå. Den visar hur reningsförhållandet i katalysatorn är jämfört med lambda 1 på ett enkelt sätt.. Sen kan vi alla tänka oss om vi kör för klent eller för fett.. vad som blir av detta i reningsväg.. OBS NOx mäts inte av sbp men är lika giftigt för det..
Såhär vis blev jag av utbildning och sådär 20års erfarenhet av bilar..... ;-//