Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
#174403
grammse skrev:jag skulle ej pilla på gasspjället i onödan ;-// Gör en stor service och byt det som behövs. stift ,luftfilter,kupe,filter bränsle filter :roll: kammremmen ska bytas vid 16500 är den ej bytt så äre det läge ta den oxå och då skulle jag kasta dit en ny vattenpump och lite nya rullar oxå.
Din bränsle förbrukning är det inget fel på. kanske ditt körsett som påverkar :P . planera sin körning, undvika stanna om det ej behövs o s v.....
Tack

Ska börja med service. Som tur är ju kammremmen bytt på intervall så det är ett senare problem :D
Gasspjället :?: den går ju lite ojämt på tomgång men det kanske inte är nå att bry sig om?

Jan
Användarvisningsbild
av Nexus
#174439
Tomas88 skrev:Påverkar bränslefiltret förbrukningen?!
ja om det är igensatt och bilen går dåligt :wink:
Användarvisningsbild
av CP2
#174795
Får min att gå på ca litern.....fast då får man tänka sig för rejält och planera körningen! Blandad körning, landsbygd, stad, motorväg.
Användarvisningsbild
av Claes74
#174796
JanEkstrand skrev:
JanEkstrand skrev:Hej

Har en V70 1999 2,5T AWD som jag tycker är dyr i drift.
Ligger på 1,3-1,5l/mil blandad respektive stads körning enligt datorn
Vad ligger ni andra på?


Jan
Tack för all info och diskutioner roligt att läsa.

Har funderat på om byte av bränslefilter och tändstift har de inverkan på bränsle förbrukning.
Bränslefiltret ser ut som orginal fast bilen är medkörd 18000mil.
Och frächa stift kan ju inte skada???
??:-/
Jan
Byt tändkablar också, har gjort underverk med bränsleförbrukningen på vissa av mina tidigare bilar.
av JanEkstrand
#186906
Hej

Har en kompis som har gått till bilskole lärare och där var han på en föreläsning där de sa att man minst skulle ha 2,6bars lufttryck i däcken oberoende av vad det står i böckerna och även 2,8bar var OK för snål körning :D

Jan
av *pettson*
#187031
JanEkstrand skrev:Hej

Har en kompis som har gått till bilskole lärare och där var han på en föreläsning där de sa att man minst skulle ha 2,6bars lufttryck i däcken oberoende av vad det står i böckerna och även 2,8bar var OK för snål körning :D

Jan
Det är ju en sanning med modifiering.. Det beror på vilka däck man har och beroende på dimension. Olika däckmönster och gummiblandningar skapar olika friktion. Sen strävar man efter att slitytan ska vara plan i alla farter. Allt tryck över detta är rent overkill och gör bara bilen nervös och olycksrisken ökar. Det är bättre att lyssna på däckhandlaren som handhar just din däckmodell än att lyssna på en övergripande instruktion. Man lär ut fantastiska saker som just ökat däcktryck, bromsa mera sällan, när du bromsar bromsa längre sträcka med lättare anliggning på bromsen osv. Kalasgrej egentligen då du faktiskt sparar bensin. Men om du tar dom kronorna du tjänar in, lägger dom i en burk i två år. Så kan du fortfarande INTE täcka en extra uppsättning bromsskivor och klossar samt en omgång däck med felaktig slitbild.. Så i slutändan går du generalminus om du kör exakt efter *tipsen*. Koldioxidvinsten vet jag inte om den är så stor heller eftersom 4 skivor,8 belägg och 4 däck kräver en del energi för att skapas.. Men man kan göra det till en viss grad.. Kolla trycket i däcken ofta?, Kör med det trycket däckhandlaren rekommenderar, stäng av bilen i kön om det är lång kö (iof tomgångskörning endast en minut men vem håller det) bromsa gärna som dom anvisar men ta då mod till dej och låt ABS systemet jobba en gång varje vecka med dina bromsar (jo du ska bromsa så hårt) Se till att det sker avskilt.. då slipper man den där extraräkningen på diverse saker som rostat bort och som fått felaktigt slitage.. :-)-)
Är man överhuvudtaget intresserad av låg bränsleförbrukning så är ju inte en 4hjulsdriven bil ens rätt bil att ha om det nu inte finns speciella skäl som gör att just 4hjulsdriften är det som endast fungerar. I valet då så får man isåfall se till att ta en så lätt bil som möjligt med så smart 4hjulsdrift som möjligt. Ett större svänghjul och en axel till att driva tar energi det är oefrånkomligt tyvärr..
Användarvisningsbild
av B4B
#187075
Håller med "pettson", lysna på däckhandlarna dom kan se hur däcken slits och ange ett lufttrck som passar både däckfabrikat och anpassat till hur bilen andvänds. Vill man spara in på bränsleförburkningen så planera körningen så att du slipper stanna i möjligaste mån, det går åt mer bränsle att starta från stillastående. Vid start använd 1:ans växel så kort bit som möjligt, en till två billängder (starta på 2:an i medlut). Försök att komma upp i rätt hastigthet (enligt hattighetsbegränsningen) så fort som möjligt, men varva ej upp över 3000 och hoppa mellan växlarna (från 2:an till 4:an, från 3:an till 5:an eller 6:an om man har en bil med en sådan växlelåda). Kör med så hög växel som möjligt. Motorbromsa med ett vartal över 1400-1600 (beroende på bilmodel) då får du en bänsleförbrukning på 0 under den sträckan (tack vare motorelektoniken som stryper bränsletillförseln). Men göm ej bort att anväda bromsarna som "pettson" poängterar så du slipper en utgift på dåligt fungerande bromsar. :P
av JanEkstrand
#187148
Inte bryr jag mig om den tar 0,5 eller 1,5 kör så lite ändå. Men det är roligt att få en diskution om bränsleförbrykning för vem vill ha en bil som tar 1,5 om man med små enkla medel kan få den att ta 1,0 :-)-)

Tack för diskutionen.
av pjfj
#187808
B4B skrev:Håller med "pettson", lysna på däckhandlarna dom kan se hur däcken slits och ange ett lufttrck som passar både däckfabrikat och anpassat till hur bilen andvänds. Vill man spara in på bränsleförburkningen så planera körningen så att du slipper stanna i möjligaste mån, det går åt mer bränsle att starta från stillastående. Vid start använd 1:ans växel så kort bit som möjligt, en till två billängder (starta på 2:an i medlut). Försök att komma upp i rätt hastigthet (enligt hattighetsbegränsningen) så fort som möjligt, men varva ej upp över 3000 och hoppa mellan växlarna (från 2:an till 4:an, från 3:an till 5:an eller 6:an om man har en bil med en sådan växlelåda). Kör med så hög växel som möjligt. Motorbromsa med ett vartal över 1400-1600 (beroende på bilmodel) då får du en bänsleförbrukning på 0 under den sträckan (tack vare motorelektoniken som stryper bränsletillförseln). Men göm ej bort att anväda bromsarna som "pettson" poängterar så du slipper en utgift på dåligt fungerande bromsar. :P
Roligt att se den här tråden, och för en gångs skull bli nöjd med sin bil och körstil. :)
Ligger för tillfället på 0,95l/mil utjämnat på senaste 250 milen med 855 AWD -96, varav iof det mesta på landsväg/motorväg, dock med fullastad bil. 1,3-1,5l/milen gick nog åt första månaden man ägde bilen, sedan insåg man väl att det var en körstil man INTE hade råd med i längden.

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]