JanEkstrand skrev:Hej
Har en kompis som har gått till bilskole lärare och där var han på en föreläsning där de sa att man minst skulle ha 2,6bars lufttryck i däcken oberoende av vad det står i böckerna och även 2,8bar var OK för snål körning :D
Jan
Det är ju en sanning med modifiering.. Det beror på vilka däck man har och beroende på dimension. Olika däckmönster och gummiblandningar skapar olika friktion. Sen strävar man efter att slitytan ska vara plan i alla farter. Allt tryck över detta är rent overkill och gör bara bilen nervös och olycksrisken ökar. Det är bättre att lyssna på däckhandlaren som handhar just din däckmodell än att lyssna på en övergripande instruktion. Man lär ut fantastiska saker som just ökat däcktryck, bromsa mera sällan, när du bromsar bromsa längre sträcka med lättare anliggning på bromsen osv. Kalasgrej egentligen då du faktiskt sparar bensin. Men om du tar dom kronorna du tjänar in, lägger dom i en burk i två år. Så kan du fortfarande INTE täcka en extra uppsättning bromsskivor och klossar samt en omgång däck med felaktig slitbild.. Så i slutändan går du generalminus om du kör exakt efter *tipsen*. Koldioxidvinsten vet jag inte om den är så stor heller eftersom 4 skivor,8 belägg och 4 däck kräver en del energi för att skapas.. Men man kan göra det till en viss grad.. Kolla trycket i däcken ofta?, Kör med det trycket däckhandlaren rekommenderar, stäng av bilen i kön om det är lång kö (iof tomgångskörning endast en minut men vem håller det) bromsa gärna som dom anvisar men ta då mod till dej och låt ABS systemet jobba en gång varje vecka med dina bromsar (jo du ska bromsa så hårt) Se till att det sker avskilt.. då slipper man den där extraräkningen på diverse saker som rostat bort och som fått felaktigt slitage..

-)
Är man överhuvudtaget intresserad av låg bränsleförbrukning så är ju inte en 4hjulsdriven bil ens rätt bil att ha om det nu inte finns speciella skäl som gör att just 4hjulsdriften är det som endast fungerar. I valet då så får man isåfall se till att ta en så lätt bil som möjligt med så smart 4hjulsdrift som möjligt. Ett större svänghjul och en axel till att driva tar energi det är oefrånkomligt tyvärr..