Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
pjfj skrev:Tjo. En tråd som tar upp ett problem jag nyss upptäckt på min 855 -96
Passagerardörren fram går inte att varken låsa eller låsa upp utan centrallås/el.
Bra fånigt när jag nu blev ståendes med en bil, upplåst efter att ha tagit mig hem med starthjälp, dock utan tillräckligt med el i batteriet...utan att kunna låsa dörren efteråt. Inte ens inifrån. Inte heller möjligt att låsa upp dörren utan el, borde inte dörrj**ln gå att öppna med handtaget inifrån även om den är låst?

Möjligen att det handlar om just att låset inte använts med nyckel, men det borde väl bara göra nyckeln oanvändbar, inte resten av sätten att låsa/låsa upp?
Många 850 har BLL alltså blockerat låsläge.. det innefattar att man INTE ska kunna öppna med innerhandtaget...
Men däremot ska du kunna låsa upp bilen manuellt med nyckeln på bilen.
*pettson* skrev: Många 850 har BLL alltså blockerat låsläge.. det innefattar att man INTE ska kunna öppna med innerhandtaget...
Någon sort inbrottsskydd?
Går det att göra någonting åt själv om man inte är sugen på att ha "finessen" kvar?

Och den dörren har (i min ägo) aldrig gått att få upp med de nycklar jag har, utan bara med centrallås. Skulle det vara möjligt att det räcker att smörja låset, eller måste det bytas/repas på verkstad?
BLL, blockerat låsläge. Det är för att göra det obekvämt för tjuven. Om nån knackar en ruta och ska sno din stereo får han klättra in och ut genom rutan, dörrarna går inte att öppna. Men när låset går sönder får man pilla loss klädseln på stängd dörr och gräva sig in till låset för att få upp dörren.
av *pettson*
pjfj skrev:
*pettson* skrev: Många 850 har BLL alltså blockerat låsläge.. det innefattar att man INTE ska kunna öppna med innerhandtaget...
Någon sort inbrottsskydd?
Går det att göra någonting åt själv om man inte är sugen på att ha "finessen" kvar?

Och den dörren har (i min ägo) aldrig gått att få upp med de nycklar jag har, utan bara med centrallås. Skulle det vara möjligt att det räcker att smörja låset, eller måste det bytas/repas på verkstad?
Troligen betyder det att ditt tändlås är bytt.. För startnyckeln ska passa i alla låsen.
Mina teorier stämmde överens med vad *pettson*skrev. Det går alldelles utmärkt komma in i en 85x70 fast den är ström lös.
Som *pettson*skrev låset är mekaniskt på verkat och låser upp förardörren även om bilen är strömlös.
Jag bytte ratt igår(strömlös p g a AIRBAG demontering) och passade då på att prova låsa upp bilen med nyckeln och det fungerade kanon bra trotts vissa påståenden att det skulle vara elektriskt styrt :P
Jag drabbades också av strömlös bil, en 850 t5 -94, och med hjälp att denna tråd lyckades jag lösa problemet. Ingen av bildörrarna gick att öppna. Men bagageluckan gick att öppna. Det är ingen kombi, för det enklaste borde vara om bagageluckan går att öppna, att krypa genom bilen och öppna motorhuven. Förslaget att lirka upp motorhuven underifrån lyckades jag inte med. Det jag lyckades göra, som tidigare getts som förslag i forumet, var att koppla en klämma till startmotorn (den som går till batteriet) och koppla till ett annat batteri (minus till jord/karossen). Några plastkåpor fick jag också ta bort för att lyckas, men det var ganska enkelt. Tack för idéerna i tråden, och hoppas att fler har nytta av det jag nu vet. Det borde väl inte vara helt ovanligt att drabbas av en strömlös bil.
När min 854 Turbo 1994 var ny, testade jag hur låset fungerade, så jag skulle veta, om det blev något problem.

Med bilen låst i normalläge går det att öppna med nyckel i båda dörrarna, liksom inifrån, om man nu redan är där, när strömmen försvinner.
Med bilen låst i blockerat låsläge, vilket man får antingen genom att vrida om nyckeln en gång till, lite längre, eller genom att låsa med fjärrkontrollen, blir det annorlunda om bilen blir strömlös.
Det går nu bara att låsa upp med nyckel i förardörren.
Det går mycket trögare än normalt att vrida om nyckeln.
Om man öppnar och sedan stänger dörren går den bara att öppna utifrån!
Det går inte att öppna någon dörr inifrån.
Detta innebär alltså att om man låser upp, öppnar, kliver in och stänger dörren om sig, så sitter man där, tills någon som vill släppa ut en kommer och hjälper till! I detta fall kan man ju på de flesta bilar inte öppna rutorna heller, för utan ström går inte elhissarna, och även om det finns sådana bilar med fönstervevar är de inte vanliga.

Se till att förardörrens dörrlås fungerar (med nyckel, alltså), så är detta inget problem.
Hej
Detta hör egentligen inte hit men kan inte undanhålla er från denna för bilägarens/taxiåkarens tråkiga händelse.
En olycka med en buss och personbil inträffade i Luleåtrakten för ngt år sen (2006). En förbipasserande taxichaufför stannade för att bistå med hjälp åt två av bussens passagerare som stod och frös i den 20-gradiga kylan som klev in och satte sig i den varma taxibilen. Taxichauffören lät motorn gå på tomgång och inväntade polis och räddningstjänst. Uppenbarligen blev något fel för när brandbilarna kom till platsen cabbades taxin snabbt med några snabba klipp med hyraulsaxarna. Kvar på platsen stod en gapande chaufför med sin nästan nya taxibil. Ingen ville ta på sig ansvaret för klippet. R-tjänsten hade gjort bedömningen att personerna skulle klippas ur bilen pga risk för nackskador och kommunen där klippet skett avsvor sig allt ansvar. Även försäkringsbolagen sade sig inte vilja ersätta något. Efter några månader ersattes dock taxiägaren.

Han hade nog varit glad om de bara knackat en ruta. :D
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]