Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#196698
Nu har jag varit ut en sväng till. En sak jag såg som jag undrar lite över är den här grejjen som sitter i luftfilterburken som bestämmer om luftburken ska suga in kall eller varm luft. Jag har läst i Haynes att gången till den varma luften ska vara helt stängd vid 15 grader C. Nu när jag kollade så var den aldrig riktigt stängd trots att det är varmare. Kan det vara en orsak till problemen? Vad borde hända om det kommer in för varm luft in i luftfillterburken? Röret som kommer med varmluft var även lite skadat just i anslutningen till burken så det kan läka in/ut luft där.

Edit: Äh, testa dra bort den där varmluftsröret helt men det gjorde ingen skillnad.
#196887
*pettson* skrev: Har du EGR ventil?
Hur kan jag kolla det?
Finns det ingen temperaturgivare som det kan vara fel på men som inte ger felsignal? Tänkte eftersom den går bra ända tills man stannar den och sen startar den. Nu flummar jag bara, med jag har fått för mig att nån tempgivare kanske går till default-värde då man stänger av bilen istället för att mäta vad det egentligen är för temperatur. Skulle det här med låga tomgångsvarv kunna uppstå för att bilen tror att motorn är kallare än vad den är?
#200809
Strax ny månad och då även hög tid för nya fel på bilen. Givetvis är det som vanligt även panik med att få den körklar eftersom vi ska ut och åka i den nu på semestern. Tyvärr har jag inte hunnit lösa det gamla än så jag kör en halvlång sammanfattning här på felen med högst prioritet. På möjliga lösningar får ni gärna klanka ner på mina idéer, säga vilken ni tror mest på, eller givetvis komma med något eget förslag, all hjälp uppskattas och behövs eftersom jag ännu inte är någon hejare på att meka trots ett år som volvo-ägare :)

Gamla problemet: Bilen går på väldigt låg tomgång om man startar den varm/ljummen. Får felkod 1-2-2 på A-2 som säger ”Signal från insugsluftens temperaturgivare saknas eller är felaktig”. Har dock testat byta temperaturgivare och rengjort kontakten utan förbättrat resultat. Har även haft samma problem tidigare med att bilen går dåligt på tomgången vid start varm/ljummen, men vid samtliga tidigare tillfällen gavs aldrig någon felkod. Tyvärr löstes dessa problem bara temporärt på olika sätt. Vilket innebär att dessa saker har blivit bytt inom senaste året (Så förhoppningsvis ska dessa saker inte vara felorsak nu): Lambdasond, bränslepump och bränslepumpsrelä. Byte av bränslepumpsrelät gav den bästa och längsta förbättringen av tidigare nämnda åtgärder. Därför testade jag byta det nu igen direkt då problemet uppstått igen innan jag upptäckte att jag faktiskt fick felkod denna gång. Så därför är jag säker på att det inte är bränslepumpsrelät som spökar denna gång tyvärr...
Möjliga lösningar till gamla problemet: Tomgångsmotorn? Någon motortemperaturgivare? Att det kommer in för mycket varmluft genom luftfiltret för att det inte riktigt täpper till varmluftsingången? (testade ta bort varmluftsslangen utan förbättring så troligtvis inte, eller är det så pass varmt i motorutrymmet att man måste stänga hålet helt? Eller körde jag så för kort bit för att bilen skulle hinna ställa in sig korrekt, körde så ett par mil i alla fall fördelat på ett par dagar) EGR-ventil? Någon trasig vakuumslang som jag missat? (Hur många ska det vara?) Nått minne som blir strömlöst och därför inte kommer ihåg att bilen är varm? Fördelarlock? Kamaxelgivare?

Nya problemet:Helt plötsligt en dag började växellådespaken att krångla. Växlar man från en växel på ovansidan till nedansidan går det väldigt trögt att få ner spaken i rätt läge. Alltså från 1:an, 3:an eller 5:an till 2:an, 4:an eller backen. Växlar man däremot från en växel på nedersidan till ovansidan känns det extra lätt. Alltså från 2:an, 4:an eller backen till 1:an, 3:an eller 5:an. Håller man sig däremot bara på växlarna på ovansidan (1:an, 3:an eller 5:an) känns det ganska normalt att växla. Samma sak om man bara växlar mellan växlarna på nedansidan (2:an, 4:an eller backen).
Möjliga lösningar till nya problemet:En väns vän trodde att det skulle finnas någon nippel under bilen där man kunde fylla på med fett som skulle ta bort problemet. Stämmer detta? I så fall, vilket verktyg och fett behövs? En volvo-verkstad böt förresten nyss lite delar till kopplingen, kan det ha med det att göra? Antar inte det eftersom kopplingen känns ut att funka som den ska. Det var i alla fall röret mellan huvud och slavcylinder de böt och huvudcylinder eller slavcylinder.
av *pettson*
#200811
Jimmy25 skrev:Strax ny månad och då även hög tid för nya fel på bilen. Givetvis är det som vanligt även panik med att få den körklar eftersom vi ska ut och åka i den nu på semestern. Tyvärr har jag inte hunnit lösa det gamla än så jag kör en halvlång sammanfattning här på felen med högst prioritet. På möjliga lösningar får ni gärna klanka ner på mina idéer, säga vilken ni tror mest på, eller givetvis komma med något eget förslag, all hjälp uppskattas och behövs eftersom jag ännu inte är någon hejare på att meka trots ett år som volvo-ägare :)

Gamla problemet: Bilen går på väldigt låg tomgång om man startar den varm/ljummen. Får felkod 1-2-2 på A-2 som säger ”Signal från insugsluftens temperaturgivare saknas eller är felaktig”. Har dock testat byta temperaturgivare och rengjort kontakten utan förbättrat resultat. Har även haft samma problem tidigare med att bilen går dåligt på tomgången vid start varm/ljummen, men vid samtliga tidigare tillfällen gavs aldrig någon felkod. Tyvärr löstes dessa problem bara temporärt på olika sätt. Vilket innebär att dessa saker har blivit bytt inom senaste året (Så förhoppningsvis ska dessa saker inte vara felorsak nu): Lambdasond, bränslepump och bränslepumpsrelä. Byte av bränslepumpsrelät gav den bästa och längsta förbättringen av tidigare nämnda åtgärder. Därför testade jag byta det nu igen direkt då problemet uppstått igen innan jag upptäckte att jag faktiskt fick felkod denna gång. Så därför är jag säker på att det inte är bränslepumpsrelät som spökar denna gång tyvärr...
Möjliga lösningar till gamla problemet: Tomgångsmotorn? Någon motortemperaturgivare? Att det kommer in för mycket varmluft genom luftfiltret för att det inte riktigt täpper till varmluftsingången? (testade ta bort varmluftsslangen utan förbättring så troligtvis inte, eller är det så pass varmt i motorutrymmet att man måste stänga hålet helt? Eller körde jag så för kort bit för att bilen skulle hinna ställa in sig korrekt, körde så ett par mil i alla fall fördelat på ett par dagar) EGR-ventil? Någon trasig vakuumslang som jag missat? (Hur många ska det vara?) Nått minne som blir strömlöst och därför inte kommer ihåg att bilen är varm? Fördelarlock? Kamaxelgivare?

Nya problemet:Helt plötsligt en dag började växellådespaken att krångla. Växlar man från en växel på ovansidan till nedansidan går det väldigt trögt att få ner spaken i rätt läge. Alltså från 1:an, 3:an eller 5:an till 2:an, 4:an eller backen. Växlar man däremot från en växel på nedersidan till ovansidan känns det extra lätt. Alltså från 2:an, 4:an eller backen till 1:an, 3:an eller 5:an. Håller man sig däremot bara på växlarna på ovansidan (1:an, 3:an eller 5:an) känns det ganska normalt att växla. Samma sak om man bara växlar mellan växlarna på nedansidan (2:an, 4:an eller backen).
Möjliga lösningar till nya problemet:En väns vän trodde att det skulle finnas någon nippel under bilen där man kunde fylla på med fett som skulle ta bort problemet. Stämmer detta? I så fall, vilket verktyg och fett behövs? En volvo-verkstad böt förresten nyss lite delar till kopplingen, kan det ha med det att göra? Antar inte det eftersom kopplingen känns ut att funka som den ska. Det var i alla fall röret mellan huvud och slavcylinder de böt och huvudcylinder eller slavcylinder.
Gamla problemet... Det är FENIX styrsystem på bilen. Den blåa kontakten på luftslangen vid filtret är tempgivaren. Den berättar om tempen på ingående luft. Den ska enligt systemet vara kass. Ska bytas, eller så ska kablaget kontrolleras avseende avbrott. Inkörning av systemet tar ca 10 mil med blandad körning mellan krypkörning och landsvägs körning..


Nya problemet.. det finns inte någon nippel till någonting.. Ingenstans att fylla på fett. Felet beror TROLIGEN på att ingående axeln i lådan draggar trots frikoppling vilket gör att växla till en växel uppåt är okej medans synkringarna måste tvångsbromsa lådan för att lägga i en lägre växel. Det gör att det går kärvare. Åtgärd= låda ned med rengöring ingående axel och uppsmörjning av splines mm.. Oftast byts koppling och utramplagret samtidigt.. Även packboxen mellan motor/låda brukar bytas i samma jobb.
#200820
*pettson* skrev: Gamla problemet... Det är FENIX styrsystem på bilen. Den blåa kontakten på luftslangen vid filtret är tempgivaren. Den berättar om tempen på ingående luft. Den ska enligt systemet vara kass. Ska bytas, eller så ska kablaget kontrolleras avseende avbrott. Inkörning av systemet tar ca 10 mil med blandad körning mellan krypkörning och landsvägs körning..
Jahaa, det var som fan. Jag var ju och köpte en ny sådan förut men problemet kvarstod ju efter min korta provtur på ca. 3km så killen på Volvo var ju snäll och lät mig lämna tillbaks den. Lite svett, tårar och nätter utan sömn hade ju kanske kunnat sparats in om jag vetat att bilen behövde en inkörning av systemet på ca 10 mil... Ok, med facit i hand skulle jag alltså behållt den och kört med bilen ca 9.7 mil till... tack *pettson*!!! :D Eller förresten, om bilen trots tidigare nollställning av felkoder visar 1-2-2 efter byte av lufttemperaturgivare, betyder det att kablaget har brott då eller kan FENIX få för sig att signalen saknas eller är felaktig på grund av att systemet inte hunnit ställa in sig än?
*pettson* skrev: Nya problemet.. det finns inte någon nippel till någonting.. Ingenstans att fylla på fett. Felet beror TROLIGEN på att ingående axeln i lådan draggar trots frikoppling vilket gör att växla till en växel uppåt är okej medans synkringarna måste tvångsbromsa lådan för att lägga i en lägre växel. Det gör att det går kärvare. Åtgärd= låda ned med rengöring ingående axel och uppsmörjning av splines mm.. Oftast byts koppling och utramplagret samtidigt.. Även packboxen mellan motor/låda brukar bytas i samma jobb.
Ok, det var ju däremot lite jobbiga nyheter :) Men återigen tack för ett bra svar, nu vet jag ju i alla fall vad som ska göras :D
av *pettson*
#200854
Jimmy25 skrev:
*pettson* skrev: Gamla problemet... Det är FENIX styrsystem på bilen. Den blåa kontakten på luftslangen vid filtret är tempgivaren. Den berättar om tempen på ingående luft. Den ska enligt systemet vara kass. Ska bytas, eller så ska kablaget kontrolleras avseende avbrott. Inkörning av systemet tar ca 10 mil med blandad körning mellan krypkörning och landsvägs körning..
Jahaa, det var som fan. Jag var ju och köpte en ny sådan förut men problemet kvarstod ju efter min korta provtur på ca. 3km så killen på Volvo var ju snäll och lät mig lämna tillbaks den. Lite svett, tårar och nätter utan sömn hade ju kanske kunnat sparats in om jag vetat att bilen behövde en inkörning av systemet på ca 10 mil... Ok, med facit i hand skulle jag alltså behållt den och kört med bilen ca 9.7 mil till... tack *pettson*!!! :D Eller förresten, om bilen trots tidigare nollställning av felkoder visar 1-2-2 efter byte av lufttemperaturgivare, betyder det att kablaget har brott då eller kan FENIX få för sig att signalen saknas eller är felaktig på grund av att systemet inte hunnit ställa in sig än?
*pettson* skrev: Nya problemet.. det finns inte någon nippel till någonting.. Ingenstans att fylla på fett. Felet beror TROLIGEN på att ingående axeln i lådan draggar trots frikoppling vilket gör att växla till en växel uppåt är okej medans synkringarna måste tvångsbromsa lådan för att lägga i en lägre växel. Det gör att det går kärvare. Åtgärd= låda ned med rengöring ingående axel och uppsmörjning av splines mm.. Oftast byts koppling och utramplagret samtidigt.. Även packboxen mellan motor/låda brukar bytas i samma jobb.
Ok, det var ju däremot lite jobbiga nyheter :) Men återigen tack för ett bra svar, nu vet jag ju i alla fall vad som ska göras :D
Tja kvarstår problemet med givaren, trots ny givare och att du har släckt koden så har du ett kabelbrott på halsen.
ENKLAST är alltid att släcka felkoden. Och sen göra en ny läsning på felkoder innan man slagit av tändningen. På så sätt får du alltid bekräftat 1-1-1 av systemet innan du startar. Då VET du att koden var raderad innan du startade. Många raderar koderna, iallafall vad man tror.. och sen startar om och vips var koden kvar.. man letar efter annat osv. När felet var att koden inte raderades korrekt.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]