Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phantom
Jag köpte en ny LMM på Kungälvs bildemontering för 1375.- ([email protected]). Frakten var inte många kronor för delen är mycket lätt, men har för mig att det blev mot pf.
Kostnaden beror på vilken LMM du har. Om du tittar på din LMM så ser du ett nummer på den och delen du ska använda ska ha samma nummer. Den del jag hade i min var en Bosch 0280217107, men det kan vara en annan du ska ha så kolla noga innan du köper någon.
När Volvo kollade mina felkoder fick jag samma svar som dig, antingen LMM eller lamda, för att närmare veta skulle en nogrannare uppmätning göras. Men efter en del hjälp och tips i forumet från pettson m.fl. så köpte jag denna och allt fungerar precis som det ska.
Jag hade dessutom ett brott på en vakuumslang som märktes när bilen inte längre gick på sitt nödprogram som den gör när du har en felaktig LMM. Det blev en klar skillnad med en hel LMM och hel vakuumslang.
Ett test som jag gjorde var att koppla ur kontakten till LMM nolla felkoder genom att lyfta av minuspolen på batteriet (se till att ha en kod till stereon så du kan låsa upp den sen). Startade bilen och fellampan tändes direkt. Kopplade av minuspolen igen(nollade felkoden) och kopplade in LMM, och startade igen. Lampan tändes efter en stund, inte direkt. Efter det så blev jag ganska säker på att det var en felaktig LMM och köpte en helt ny från skroten(pirat). Begagnad på skroten skulle kosta mellan 500-1200.- så jag ansåg det var lika bra att köpa en ny för de pengarna.
Kolla även denna länk: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=21375

Ett långt inlägg, men jag hoppas det hjälpte lite iaf :roll:
Användarvisningsbild
av uno83
Testa att koppla ur LMM, om bilen inte går sämre efter det så lär den vara trasig.
av snowman
Tack alla för hjälpen!

Phantom: Tack för tippset! ska först kontrollera vilken LuftMassMätare det är jag har på bilen. Ska se om jag inte kan få möjlighet att testa den proceduren som du genomförde på din bil!

uno: Vågar man koppla låss den ? Kan det inte skada motorn, eller går den in i något nödprogram som besparar motorn men förlorar kraft?

Det som jag funderar över är om det kan vara så att en givare ändå är kass på vägen? Service verkstaden hade enligt ägarna saggt att det rörde sig om glapp i en givare? Vilket så klart kan vara påhitt från försäljarens sida. Service verkstaden sa att de hade inget om det i sin dator och att det isåfall var skrivet bak på service pappret som såklart inte fanns.
Användarvisningsbild
av Phantom
Du kan utan problem koppla ur kontakten till LMM utan problem, det skadar inte bilen att göra de test som vi angett. Har du tur så kanske det bara är dålig kontakt där den sitter i LMM.
av snowman
Låter bra, jag ska prova detta!

Jag skulle dock behöva lite vägledning på var jag hittar LuftMassemätaren och dess kontakt.
Användarvisningsbild
av uno83
Om LMM är trasig så bör det inte göra någon skillnad om man kopplar ur den som jag fattat det.

Den sitter på röret som går ut från luftfiltret.
av snowman
Aja så det är den där stora svarta kontakten som sitter precis före luftfiltret, frågan är om det verkligen ser ut så på min s70? ska ta en titt.

Men sitter alltså Luftmassemätaren inne i denna kontakten eller hur får man låss den?
Användarvisningsbild
av Phantom
Du behöver bara koppla ur kontakten för att testa om den är felaktig. När du byter LMM så byter man hela den svarta plastbiten där sensorn sitter. Sitter skruvad med 2 torx om jag inte missminner mig och en slangklämma. Inga svåra ingrepp och går fort att byta om det blir så.

Troligen har du den svarta luftburken och inte ett öppet filter som på bilden :wink:

Skaffa dig även en Haynes reparationshandbok för din bil, där finns många lösningar och fina skisser på hur man gör reparationer.

Lycka till :!:
av snowman
Tack, då har jag nog ganska klart för mig vad det är som gäller.

Det som jag dock fortfarande hänger upp mig på är det där med glapp i en givare.

Som jag sa så hade ägarna saggt till servicen att kolla upp check engien problemet, och de hade då saggt till ägarna att det rörde sig om ett glapp i en givare(inget större). Detta kan så klart vara ren skitsnack, men så läste jag i en av Phantom andra trådar(http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=21375) där Sparkz säger att det kan alltid vara en givare eller något annat på vägen som gör att det blir problem.

Frågan är då var givarna sitter(för jag antar att det inte finns endast en)? Om de finns överrallt ex en på LMM och en på lambasond o.s.v så blir det givetvis något svårare att hitta.

Men säg att det är glapp i givaren till LMM är det då ändå möjligt att en fel kod för labasond dyker upp?

Kan en verkstad fastslå om det är ett glapp i en givare? och isåfall hur?

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]